دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۷
کد خبر: ۵۶۰۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۸
نقدي بر سريال «بيدار باش»/
يك منتقد گفت: از احمد كاوري توقع نداشتيم چنين سريالي بسازد كه در آن شتاب در ساخت و شباهت فيلمنامه به آثار ديگر موج مي‌زند.

عليرضا پورصباغ منتقد سينما و تلويزيون، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگي «شهر» ، با بيان اينكه معمولا پديده‌اي مثل تلويزيون، عمده‌ترين محصولي كه مي‌تواند اين رسانه ارايه كند، يك سريال است، اظهار داشت: سريال «بيدار باش» مي‌توانست در سه چهار قسمت اول آن گيرايي خاصي داشته باشد، با تغيير نويسنده آن دچار يك اغتشاش داستاني در سه چهار قسمت اول مي‌شود. در نهايت به وضوح اين مسأله را تماشاگر احساس مي‌كند.

 

پورصباغ با اشاره به اينكه كليت و ماهيت سريال «بيدار باش» كه به لحاظ فرم و محتوا بسيار پايين‌تر از حد متوسط از استاندار يك سريال است، افزود: از لحاظ مفهموم‌سازي هم به شكل خيلي نامتناسبي شكل مي‌گيرد. بنابراين اين موارد منجر مي‌به اين مي‌شود كه بيننده احساس خوبي به اين سريال نه از لحاظ فرم و نه از لحاظ محتوا داشته باشد.

 

اين منتقد سينما و تلويزيون در رابطه با داستان سريال «بيدار باش» با اشاره به اينكه بخش دوم داستان قسمت قابل قبول سريال اين سريال است،اين بخش وقتي شروع مي‌شود كه داستان وارد جبهه مي‌شود، گفت: در بخش دوم جبهه، قصه با ريتم خوبي پيش مي‌رود و شخصيت‌ها از آن قالب بازتوليد خارج مي‌شود و با يك داستان سر و شكل‌دار و مفهوم متعالي در جنگ و جبهه مواجه است.

 

پورصباغ در خصوص كپي‌ بودن سريال ‌«بيدار باش» از سريال‌ها و فيلم‌هاي كمدي جنگي ديگر، با اشاره به اينكه نمي‌توانيم بر اين سريال‌ها برچسب كپي‌برداري بزنيم، تصريح كرد: وضعيت‌ها و قالب‌هاي نمايشي و برداشت سريال‌ها و فيلم‌هاي كمدي‌ از مضمون جنگ، تقريبا مقوله مشتركي است. به همين دليل احساس مي‌كنيم كه قصه‌هاي اين چنيني شبيه‌ به هم هستند.

 

وي در اين رابطه افزود: قالب و ساختار كمدي از تضادها به وجود مي‌آيد و شخصيت‌هاي داستان در محيطي قرار مي‌‌گيرد كه يك ناهمگوني دراماتيك به وجود مي‌آيد. همين اتفاق موجب مي‌شود كه سريال‌ها و فيلم هاي مشابهي به وجود مي‌آيد.

 

پورصباغ در رابطه با اين موضوع با اشاره به اينكه در اين داستان‌ها فردي از جنس جبهه و جنگ نيست و در شرايط جنگ قرار مي‌گيرد، گفت: از اين موضوع تضادهايي به وجود مي‌آيد كه موقعيت كمدي خلق مي‌كند و اين چيز تكراري و بدي نيست. صحبت و درد رسانه‌اي‌ها ومنتقدين اين است كه از احمد كاوري توقع نمي‌رفت كه چنين سريالي بسازد. كاوري كار اصلي‌اش ساخت سريال‌ها نيست. او اولين فيلمش را با عنوان «نفوذي» ساخت كه وضعيت‌هاي نمايشي راجع‌ به شهدا و دفاع مقدس بود. با وجود اينكه موضوع «نفوذي» گونه‌هاي متعدد و قالب‌هاي تكراري دارد اما كاوري يك وضعيت سينمايي و گيرايي از اسرا و اردوگاه‌هاي عراقي منعكس مي‌كند.

  

اين منتقد و نويسنده سينما و تلويزيون در رابطه با دليل كاهش ملموس كيفيت‌ سريال‌هاي كمدي ژانر جنگي، با اشاره به اينكه تم داستاني «بيدار باش» همان «نابرده رنج» دارد، گفت: در اين فيلم ‌ها فرد براي اينكه در جايي گرفتار نشود، در شرايط خاصي قرار مي گيرد و سر از جبهه و جنگ در مي‌آورد. در اين ميان در رابطه با اين سريال‌ها بايد گفت؛ معاونت سيما اصلا فيلمنامه‌ها را مطالعه نمي‌كنند. در واقع همه فيلم‌ها در سيما با طرح ساخته مي‌شود نه فيلمنامه بررسي شده توسط مسوولين مرتبط. گويا اين شتاب و عدم مطالعه فيلمنامه در سيما يك روال معمول شده است. بايد از آنها پرسيد كه چرا تم و پيرنگ سريال‌هاي قبلي با سريال‌هاي بعدي شباهت‌هاي آشكاري به هم دارند؟!

نظر شما