شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۹
کد خبر: ۵۶۰۲۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶
خانه هاي ايمني محلي براي آموزش شهروندان، فرهنگ سازي، فعاليت هاي پيشگيرانه در قبال حوادث و سوانح و فعاليت هاي درماني بعد از وقوع يک حادثه است.

*سيد عليرضا علوي رضوي

 

راه اندازي خانه هاي ايمني در سطح تهران، يکي از فعاليت هايي است که سازمان آتش نشاني در سال روز ارج نهادن به مقام آتش نشانان و امدادگران اين سازمان انجام داده است. اين خانه ها با هدف، آموزش، فرهنگ سازي و تعامل مقوله مهمي به نام آتش نشاني و خدمات رساني به شهروندان راه اندازي شده است و در وراي اهداف متعالي خود در اين مسير، ويژگي هاي منحصربه فردي از يک تلاش عظيم براي واگذاري مديريت شهر به دست خود مردم دارد.

 

شهرداري تهران در 6سال گذشته با اجراي يک سري برنامه هاي مدون، به عنوان متولي اداره شهر در تلاش است تا سهم شهروندان از مدريت پايتخت را افزايش دهد.

اين امر با فعال کردن هر چه بيشتر شوراياري هاي محله و خانه هاي سلامت و مجموعه هاي فرهنگي و ورزشي محله اي به رويه اي ثابت در برنامه ريزي هاي شهري تبديل شده بود.

 

ردپاي اين فعاليت اثرگذار را همچنين مي توان در اداره صحيح و اصولي اماکن عمومي نظير پارک، ميادين ميوه و تره بار و فروشگاه هاي زنجيره اي نيز مشاده کرد.

 

جايي که اداره محيطي آن در اختيار مديريت شهري و نظارت بر حسن اجراي فعاليت ها به مردم واگذار شده است.

 

در اين شرايط نبود يک مرکز خدمات رسان به معناي عرف واقعي کلمه، احساس مي شد که اين اتفاق نيز بعد از برنامه ريزي و اجراي طرح هاي مشارکتي شهروندان در سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني به وقوع پيوست.

 

طرح آتش نشان داوطلب، يک ايده منحصربه فرد بود که با تدبير شهردار محترم تهران و برنامه ريزي و اجراي اصولي سازمان آتش نشاني به حقيقتي غيرقابل انکار در اداره شهر به دست شهروندان تبديل شد. با ورود بيش از ده هزار نفر از شهروندان تهراني به مجموعه بزرگ آتش نشاني و خدمات ايمني شهر تهران، مي توان اثرگذاري مباحث ايمني و ارتقاي فرهنگ ايمن سازي زندگي را در شهر تهران به وضوح مشاهده کرد چه اينکه اين موضوع در آمارهاي رسمي مبني بر کاهش حوادث و سوانح نيز ديده شده است.

 

و حالا در مهرماه سال 1391، سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهر تهران در اقدامي مبتکرانه، اقدام به راه اندازي خانه هاي ايمني در سطح تهران کرده است.

 

خانه هايي که محلي است براي آموزش شهروندان، فرهنگ سازي، فعاليت هاي پيشگيرانه در قبال حوادث و سوانح و فعاليت هاي درماني بعد از وقوع يک حادثه. خانه هاي ايمني در 22 منطقه تهران به طور نمادين به بهره برداري رسيده است و اميد مي رود به زودي در 374 محله تهران، در جوار سراي محلات و خانه هاي سلامت به خدمات رساني نسبت به شهروندان فعال باشد.

 

*مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان آتش نشاني

نظر شما