شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۰۹
کد خبر: ۵۶۶۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
در نشست هم انديشي معماران ايراني و فرانسوي مطرح شد:
پيرامون شهرهاي آينده و ويژگي هاي آنها يکي از مهم ترين موضوعات نشست تخصصي «ميراث معماري معاصر ايران» در مقر يونسکو در پاريس بود.

به گزارش «شهر» و به نقل از روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران، در نشست هاي هم انديشي که در هفته فرهنگ هاي خارجي در فرانسه بين معماران و شهرسازان ايراني و فرانسوي برگزار شد مسئولان و صاحب نظران معماري کشورمان به ارائه ديدگاهها و تبادل نظر پرداختند.

در ابتداي اين جلسه هم انديشي، ژيل اوليو، با سابقه اي حرفه اي در حوزه معماري و طراحي و همچنين ساخت و سازهاي شهري با ارائه کنفرانسي مفصل در خصوص يکي از پروژه هاي سال هاي اخير خود که در فرانسه به اجرا در آمده است، به تشريح و تحليل يکي از سيستم هاي طراحي معماري ساختمان به نام HQE پرداخت.طرح HQE عنوان مخفف (Environnementale Haute Qualité) کيفيت بالاي محيط زيست است که به بررسي و ارتقاي مسائل مربوط به محيط زيست در ساخت و سازها و معماري شهري مي پردازد.

وي اظهار داشت که طرح "HQE" از دهه هاي 80 ميلادي با مشاورت وي به وزارت مسکن فرانسه ارائه شد و در سال هاي بعدي با محقق کردن ابعاد عملي آن و با جذب بودجه هاي دولتي، اکنون پس از چند دهه از گذشت آن زمان شاهد به ثمر نشستن آن هستيم.اوليو، معمار و مشاور برجسته وزارت مسکن فرانسه، تاکيد کرد که در ابتداي شروع اين طرح و با برآورد بودجه سنگين آن، با مخالفت مسئولان ذيربط مواجه شديم، اما پس از تئوريزه کردن طرح و تشکيل انجمن ها و گروه هاي تخصصي در اين زمينه و نشست هاي مختلف در توجيه کارآمدي آن، موافقت مسئولان جهت اختصاص بودجه مد نظر براي آن جلب شد.

اوليو، با حائز اهميت دانستن مسئله محيط زيست و فضاي سبز در زندگي شهري امروز، به ثمر رسيدن طرح مورد نظر را منوط به اجراي دقيق و مرحله به مرحله طرح با پشتوانه دولتي دانست.

معمار و مشاور برجسته وزارت مسکن فرانسه ضمن مقايسه اين طرح با ديگر طرح هاي مشابه در ديگر کشور ها، اهداف اين طرح را در 4 محور و 14 هدف خلاصه کرد که شامل 4 محور ساخت و ساز محيط زيست، مديريت محيط زيست، راحتي و سلامت است.

همچنين هارموني و ارتباط ساختمان و محيط اطراف، مديريت کارگاهي، نيروي انساني در ساخت و ساز شهري، مديريت شهري، مديريت انرژي و آب، انتقال نيرو به مجتمع هاي ساختماني، مباحث مربوط به مسائل بصري و سلامتي محيط زيست، آب و هوا از ديگر اهداف برشمرده شد توسط وي در ارتباط با اين طرح بود.

 

در ادامه اين نشست تخصصي، سيد محمد بهشتي، عضو هيئت مديره سازمان زيباسازي شهر تهران با تشکر از ژيل واليو، در ارائه اين بحث جامع در ارتباط با مديريت و طراحي شهري، به ارائه ديدگا هاي خود و تبادل نظر در اين زمينه پرداخت و گفت: در ايران نيز شبيه اين طرح از سال هاي گذشته وجود داشته است و برخي مراحل اجرايي آن امروزه نيز همچنان ادامه دارد، هرچندکه بنا بر شرايط زمان نياز به تغييراتي نيز دارد.

 

وي در ادامه با توجه به پيشبرد دو امر نگهداري ميراث فرهنگي در کنار ساخت و ساز مدرن و مشکلات پيش رو، اجراي طرح مذکور را در ايران عملي دانست.

همچنين صفا منش صاحب نظر در طراحي شهري با ارائه نظرات خود در اين زمينه، اجراي اين طرح در ايران را مورد تجزيه و تحليل کارشناسي قرار داد. در ادامه اين نشست هم انديشي، متخصصان شهري دو طرف بر ضرورت استمرار اين مباحث و گسترش و ارتباطات علمي وتخصصي بين صاحب نظران ايراني و فرانسوي تاکيد کردند

نظر شما