جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۶۶۴۱
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۰
نماينده برنامه جهاني غذا در ايران با اعلام اينکه بيش از 850 ميليون نفر در دنيا با کمبود تغذيه مواجه اند، گفت: در حال حاضر 34 هزار پناهنده افغان در مهمانشهرها و اردوگاههاي ايران، تحت پوشش برنامه جهاني غذا قرار دارند.

به گزارش شهر و به نقل از مهر، نگار گرامي نماينده برنامه جهاني غذا در ايران، به مناسبت 16 اکتبر (25 مهر) روز جهاني غذا، گفتگويي داشته است که در پي مي آيد.

 

850 ميليون گرسنه در دنيا

 

وي با اشاره به آخرين آمار سازمان ملل متحد که نشان مي دهد بيش از 850 ميليون نفر انسان در سراسر دنيا با کمبود تغذيه مواجه اند، از گرسنگي به عنوان يک معضل جهاني نام برد و گفت: آمار تلفات گرسنگي در جهان بيشتر از حجم تلفات ناشي از ايدز، سل و مالاريا است.

 

گرامي از گرسنگي به عنوان سونامي خفته ياد کرد و افزود: از اين جهت، عنوان سونامي خفته را براي گرسنگي مي توان استفاده کرد که کمتر در خبرها و رسانه ها به آن پرداخت مي شود.

 

وي، رسالت برنامه جهاني غذا را مبارزه با گرسنگي اعلام کرد و گفت: حدود 100 ميليون نفر در 75 کشور دنيا تحت پوشش برنامه جهاني غذا هستند.

 

برنامه جهاني غذا در ايران

 

نماينده برنامه جهاني غذا در ايران در ادامه به برنامه هاي سازمان ملل در ايران اشاره کرد و گفت: فعاليت ما در ايران از حدود 20 سال قبل و به دنبال ورود پناهندگان افغاني و عراقي به داخل مرزهاي ايران آغاز شد. به طوريکه دولت در همان سالها درخواست کمک از جامعه جهاني را داشت.

 

 

 

گرامي با عنوان اين مطلب که آمار پناهندگان در آن سالها بين 3 تا 4 ميليون بوده است، از ايران به عنوان دومين کشور پناهنده پذير دنيا نام برد و افزود: در حال حاضر حدود 34 هزار نفر از اقشار آسيب پذير پناهندگان در ايران، تحت پوشش برنامه جهاني غذا هستند.

 

نماينده برنامه جهاني غذا در ايران با اعلام اينکه اين 34 هزار نفر از بين يک ميليون پناهنده رسمي در ايران انتخاب شده اند، گفت: اين افراد در 18 اردوگاه و مهمانشهر اسکان يافته اند.

 

به گفته وي، جيره غذايي هر کدام از اين افراد 14 کيلو مواد غذايي شامل آرد يا نان، برنج، روغن، حبوبات و شکر است که هر ماه به آنها تعلق مي گيرد.

 

توزيع روغن براي درس خواندن دختران افغان

 

گرامي با اعلام اينکه جيره غذايي در حدود 80 درصد از نياز غذايي پناهندگان را تامين مي کند، ادامه داد: همچنين هر ماه به 3 هزار دختر افغان در اين اردوگاهها يک حلب روغن داده مي شود تا خانواده هاي آنها تشويق شوند و اجازه دهند اين دخترها به تحصيل خودشان ادامه دهند.

 

وي با اعلام اينکه برنامه تشويق دختران پناهنده به درس خواندن را 10 سال است که در ايران شروع کرده ايم، گفت: خوشبختانه نتايج اين برنامه موفقيت آميز بوده است به طوريکه آمار دختران با سواد افغاني از 30 درصد به 63 درصد رسيده است. اين موضوع نشان مي دهد که اهرمهاي معيشتي، تاثير مثبتي در اجراي اين قبيل برنامه ها دارد.

 

خريد غذا در سطح بين المللي

 

گرامي در خصوص نحوه تامين مواد غذايي پناهندگان، گفت: سياست ما اين است که خريدهاي خودمان را در سطح بين المللي انجام دهيم و اين کار از طريق دفتر برنامه جهاني غذا در رم انجام مي شود. بر همين اساس جيره غذايي پناهندگان در ايران نيز از کشورهاي ديگر خريداري شده و پس از حمل با کشتي و ترخيص آنها از گمرک، در انبارهايي که در مهمانشهرها وجود دارد، اين جيره غذايي دخيره مي شود.

 

نماينده برنامه جهاني غذا در ايران در پاسخ به اين سئوال که پناهندگاني غير از افغان نيز در اردوگاههاي ايران حضور دارند، افزود: چيزي در حدود 3 تا 4 هزار عراقي نيز تحت پوشش برنامه غذايي ما قرار دارند.

 

کمک غذايي به زلزله زدگان بم

 

وي در ارتباط با اينکه آيا برنامه جهاني غذا فقط به پناهندگان در کشور ديگري کمک غذايي دارد يا خير، گفت: چنانچه کشوري به دليل بلاياي طبيعي دچار مشکل و بحران شود، برنامه جهاني غذا به کمک افراد نيازمند مي رود. به طوريکه در زلزله بم، ظرف 96 ساعت اولين محموله از ايتاليا که شامل بيسکويت رژيمي بود در اختيار حدود 100 هزار نفر از مردم اين منطقه قرار گرفت.

 

گرامي با عنوان اين مطلب که برنامه توزيع بيسکويت رژيمي با توجه به اينکه در اولين روزهاي بحرانهاي بزرگ امکان توزيع غذاي گرم نيست، به مدت 10 روز انجام شد، افزود: بعد از آن به مدت 3 ماه جيره غذايي در بين آسيب ديدگان زلزله بم توزيع شد.

 

در زلزله آذربايجان درخواست غذا نشد

 

نماينده برنامه جهاني غذا در ايران در خصوص کمک به زلزله زدگان آذربايجان شرقي، گفت: دولت کشور بايد از ما درخواست کمک کند و بر همين اساس سازمان ملل هيئتي را به منطقه اعزام کرد اما غذا جزو نيازهاي مردم زلزله زده اعلام نشد.

 

 

 

وي با اشاره به لجستيک بسيار قوي برنامه جهاني غذا که در حدود 6 هزار کاميون در سراسر دنيا و بيش از 40 کشتي روي آبها دارد، افزود: سياست برنامه جهاني غذا اين است که اولويت را در خريد مواد غذايي براي پناهندگان، به خريد از داخل همان کشور بدهد. بر همين اساس 3 سال است که آرد مورد نياز پناهندگان در ايران از داخل کشور تهيه مي شود اما ساير اقلام غذايي از ساير کشورهايي تهيه مي شود که براي ما مقرون به صرفه باشد و هزينه کمتري داشته باشد.

 

گرامي با اعلام اينکه خريد برنج ايراني با توجه به قيمت بالاي آن براي ما مقرون به صرفه نيست، گفت: در حال حاضر مايل هستيم خريد حبوبات را از داخل انجام دهيم و به همين منظور مشغول رايزني با دولت هستيم.

 

3.5 ميليون دلار هزينه جيره غذايي در ايران

 

نماينده برنامه جهاني غذا در ايران، هزينه هاي خريد مواد غذايي براي پناهندگان را از محل کمکهاي اهدايي دانست و افزود: هزينه سالانه تامين جيره غذايي پناهندگان در ايران سالانه 3.5 ميليون دلار است.

 

وي با عنوان اين مطلب که وضعيت امنيت غذايي پناهندگان به صورت دوره اي ارزيابي مي شود، گفت: بر همين اساس، تابستان امسال هيئت ارزيابي به اردوگاهها و مهمانشهرهاي ايران مراجعه کرده و به اين نتيجه رسيده اند که کمک غذايي به اين افراد مي بايست تداوم داشته باشد.

 

گرامي با اعلام اينکه پناهندگان سوءتغذيه ندارند، افزود: اين افراد دچار کمبود غذايي و عادت ناصحيح غذايي هستند.

 

نماينده برنامه جهاني غذا در ايران با اشاره به اينکه در حدود 20 سال قبل که اجراي اين برنامه در ايران آغاز شد بيش از 500 هزار نفر پناهنده تحت پوشش برنامه غذايي قرار داشتند، گفت: بعد از پايان جنگ ايران و عراق و همچنين ثبات در کشور افغانستان، اين تعداد خيلي کم شد به طوريکه در حدود 5 سال است که همين 34 هزار نفر در اردوگاهها و مهمانشهرهاي ايران تحت پوشش برنامه جهاني غذا قرار دارند.

نظر شما