شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۳
کد خبر: ۵۷۲۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸
راه‌اندازي کتابخانه مبارزات انقلاب در باغ موزه‌ قصر
معاون اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران از راه اندازي کتابخانه تخصصي مبارزات سياسي انقلاب اسلامي و زندان در باغ موزه قصر خبرداد.

به گزارش خبرنگار «شهر» ، سيدمحمدهادي ايازي در مراسم افتتاح باغ موزه قصر با اشاره به تاريخچه اين مکان گفت: نخستين زندان تهران در سال 1308 و در دوره پهلوي اول، در اين مکان با معماري فردي به نام مارکوف بنا شد.

 

معاون اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران با بيان اينکه زندان مارکوف ادبيات جديدي در زندان‌هاي سياسي ايجاد کرد: اصلاحاتي همچون «زير 8» و «آب خنک خوردن» مربوط به فضاي اين زندان بود که هم‌اکنون در محاوره به کار مي‌رود.

 

ايازي با بيان اينکه در دوره پهلوي دوم در اين مکان زندان سياسي نيز بنا شده است، گفت: بسياري از بزرگان همچون موسوي بجنوردي، شهيد نواب صفوي، مرضيه حديد‌چي (دباغ) و آيت‌الله طالقاني در اين زندان بخشي از ايام مبارزه خود را سپرده کرده‌اند.

 

به گفته معاون شهردار تهران، بسياري از محاکمه‌هاي سران درباري رژيم ستم شاهي، پس از انقلاب اسلامي در مسجد زندان قصر برگزار شد.

 

وي با بيان اينکه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، شهرداري تهران زندان سابق قصر را تملک کرد، گفت: در سال 86 اين مجموعه به شرکت توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران سپرده شد و در آن با حفظ برنامه‌هاي موجود موزه‌اي احداث و در فضاي باز اين مجموعه نيز باغ ايراني به وسعت 68 هزار مترمربع ايجاد شد تا فضاي پيرامون زندان مفرح و مطلوب شود.

 

وي با اشاره به وجود چهار راهروي اصلي و دو راهروي فرعي در زندان ماراکوف، اظهار کرد: بخش‌هايي همچون اسناد تاريخي، تصاوير تاريخي و تصاوير ويدئويي در اين مجموعه پيش‌بيني شده است.

 

به گفته ايازي، دو راهروي مربوط به سلول‌هاي دوره‌ پهلوي اول و دوم و زندان‌هاي دسته‌جمعي نيز عينا بازسازي شده تا مردم از شمايل زندان در آن دوران مطلع شوند.

 

وي با اشاره به پيش‌بيني کتابخانه دائمي با عناوين مرتبط با انقلاب اسلامي، مبارزات سياسي و زندان، اظهار کرد: زورخانه، سالن اجتماعات، مرکز اسناد تاريخي و کافه گالري از ديگر فضاهاي پيش‌بيني شده در باغ موزه قصر است.

 

ايازي با بيان اينکه در سال 1319 اولين بار صداي راديو از اين محل شنيده شد، اظهار کرد: بر اين اساس راهرويي نيز به راديو اختصاص يافته است.

 

 سخنگوي شهردار تهران در ادامه با اشاره به اينکه در ساختمان زندان سياسي نيز چهار کريدور اصلي و چهار کريدور فرعي وجود دارد، خاطر نشان کرد: در ساختمان، نمايشگاه مبارزان انقلاب اسلامي، کتابخانه، موزه، حسينيه، تکايا و رستوران کافي شاپ پيش‌بيني شده است.

 

ايازي از پيش‌بيني فضاي پخش فيلم و نمايش ليزري در سه حيات زندان خبر داد و گفت: طي 80 سال گذشته مردمي که در اطراف اين محيط زندگي مي‌کردند، از عوارض و مشکلات اين زندان که در سال‌هاي اخير متروکه بود، شکايت داشتند، اما اکنون مي‌توانند از امکانات فرهنگي و تفرجگاهي باغ موزه قصر برخوردار شوند.

نظر شما