جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۵
کد خبر: ۵۷۴۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
چشم انتظار افتتاح باغ موزه اوين هستيم
نام اوين در ذهن و خاطره ايرانيان تداعي کننده معاني مثبتي نيست . اوين در ذهن ايراني يعني زندان اوين .

*امير دبيري مهر/ نام اوين در ذهن و خاطره ايرانيان تداعي کننده معاني مثبتي نيست . اوين در ذهن ايراني يعني زندان اوين . زندان اوين چون در دوران ستم شاهي تاسيس شده و جولانگاه بازجويان ساواک است و ساواک از منفورترين سازمانهاي رژيم گذشته بوده هيچ وقت نتوانسته از زير بارسنگين معنايي و مفهومي گذشته خود رها شود. البته زماني که اوين در گوشه اي از شهر تهران رهاشده بود ، بود ونبودش چندان مهم نبود اما امروزه به علت قرار گرفتن در ضلع شمالي بزرگراه يادگار امام (ره ) يعني يکي از بزرگترين گذرگاهاي پايتخت نمي توان از کنار آن بي تفاوت گذشت و در هر عبوري از کنار اوين يک تاريخ مبارزه عليه ستم و بي عدالتي و در مقابل سرکوب و ستم در ذهن آگاهان به تاريخ اين ملک تداعي مي شود .

اين روزها شهردار تهران پيشنهاد داده بازداشتگاه اوين به پارک و مجتمع فرهنگي و تفريحي تبديل شود . پيشنهادي که اگر خوب شنيده شود و با اجابت متوليان امر مواجه شود نقش موثري در بهداشت رواني جامعه ايراني ايفا خواهد کرد.

اين طرح دکتر قاليباف که ظاهرا با استقبال ضمني آيت الله لاريجاني مواجه شده اگر عملي شود يک عملکرد درخشان در کارنامه فرهنگي جمهوري اسلامي ايران قلمداد خواهدشد . تفسير آن اين خواهد بود که جمهوري اسلامي زندان ها را به تفرجگاه تبديل کرد .

نام هاي تداعي گر سياهي را به نام هاي تداعي گر ارامش و روشنايي تبديل کرد. براي اين توافق و اقدام مهم لحظه شماري مي کنيم . چشم انتظار تخريب ديوارهاي اين بازداشتگاه و سر برافراشتن درختان و آب نماها و کتابخانه و مسجد و موزه در اين منطقه از شهر تهران هستيم . چشم انتظار افتتاح باغ موزه اوين هستيم که همه شهروندان بتوانند ضمن برخورداري از تفرجگاه اوين از نزديک با تاريخ سترگ مبارزه و مقابله يک ملت بزرگ عليه ستم تحت اموزه هاي رهايي بخش تشيع اشنا شوند و نسل جديد بدانند ؛ امروز ما در پي ديروزهاي پر مصائبي بدست امده است و قدر داشته هايمان را بدانند.

* دکتراي روابط بين الملل و استاد دانشگاه

نظر شما