جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۷۶۸۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
گزارش شهر از برنامه‌هاي مستد سيما ايام محرم‌الحرام/
«اهل سوگ» اولين مجموعه داريوش ياري و شب‌هاي مستند به مراسم عزاداري مي‌پردازند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، مجموعه مستند «اهل سوگ» به تاريخچه آيين‌هاي سوگواري ميان ايرانيان از دوره‌هاي پيش از اسلام و بعد از آن و شيوه‌هاي دسته گرداني، هنر نقاشي قهوه‌خانه و آيين پرده‌خواني مي‌پردازد و نگاهي كاملاً آيين‌شناسانه به عزاداري‌هاي ايرانيان داشته و جنبه‌هاي تاريخي، هنري و اقليمي هر يک از آنها را مورد توجه قرار مي‌دهد.

 

«اهل سوگ» از دو آيتم آيين‌هاي دهه اول محرم و گفت وگو با كارشناسان درباره اين آيين‌ها تشكيل شده و بر آن است تا كاركردهاي اجتماعي و فرهنگي مراسم عزاداري محرم در ايران و پيشينه آن را بررسي كند.

 

اين برنامه با همكاري بيش از 20 گروه تصويربرداري در شهرهاي مختلف ايران از جمله كاشان، يزد، نايين، تفت، ابرقو، گنبد كاووس، گرگان، لاهيجان، قزوين، بوشهر، شيراز و غيره توليد شده است.

 

در اين مجموعه آيين‌هاي عزاداري از ديد جامعه‌شناختي بررسي مي‌شوند و سعي شده در آن نمادهايي مانند آيينه، سيب و رنگ‌هاي مختلف مورد استفاده در آيين‌ها رمزگشايي شوند.

  

همچنين اين مجموعه مستند با حضور كارشناسان و اساتيد و پژوهشگراني همچون سيد احمد وكيليان، جهانگير نصري اشرفي، هوشنگ جاويد، حميدرضا شكارسري، فريدون اكبري، محمود فاضلي بيرجندي و ميرمحمد محيط طباطبايي به بررسي نقش زنان و كودكان در برگزاري آيين‌هاي سوگ، معماري و بناهاي سوگواري و رمزگشايي برخي نمادهاي سوگواري خواهد پرداخت.

  

«اهل سوگ» اولين مجموعه توليدي شبکه مستند سيما، در دهه اول محرم، هر شب، ساعت 20 از اين شبکه پخش مي‌شود.

 

شب‌هاي مستند ويژه ماه محرم

 

شبکه مستند از 27 آبان‌ تا 2 آذر، هفت فيلم امير عابدين پور و محمدمهدي نعمت‌الهي را در قالب برنامه «شب هاي مستند» پخش مي‌کند.

 

بر اساس اين گزارش، برنامه شب‌هاي مستند اين هفته ميزبان آثاري از عابدين‌پور و نعمت‌الهي، دو مستندساز ايراني است و پس از پخش آثار شاخص آنها به بحث و بررسي آن مي‌پردازد.

  

اين مجموعه که هر شب ساعت 18 به پخش و نقد فيلم‌هاي سينماي مستند و آثار شاخص مستندسازان ايران مي‌پردازد . کارشناس اين هفته شب‌هاي مستند سعيد قطبي‌زاده ( مجري- کارشناس ) است.

 

در اين برنامه هر شب دو مستند پخش مي‌شود. مستندهاي «راست پنج گاه» و «اين مرد زير باران آمد» شنبه «درزين» و «از عشيره من» يکشنبه «سفيد دم سياه» و«من زندگي را دوست دارم» را دوشنبه از شبکه مستند سيما پخش مي‌شود.

 

«اين جا بردسير» و «خانه‌هاي حسيني» سه‌شنبه؛ «گوهرين خاک» و «خانه‌هاي حسيني» چهارشنبه و «مرکه، شهر تبعيد» ساخته محمد حسين صفري پنجشنبه روي آنتن اين شبکه مي‌رود.

 

بر اساس اين گزارش، «شب‌هاي مستند» به تهيه‌کنندگي بابک ميزاني هر شب به جز جمعه‌ها، ساعت 18 از شبکه مستند سيما پخش مي‌شود.

نظر شما