شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۱
کد خبر: ۵۸۱۲۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۸
در بازديد از نوسازي بافت فرسوده منطقه 16 عنوان شد/
رئيس کميسيون توسعه و عمران شوراي شهر با تاکيد بر مشارکت بخش خصوصي در رفع معضل بافت فرسوده گفت: در رفع معضل بافت فرسوده تنها فرصت‌سوزي کرده ايم.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر، حمزه شکيب در بازديد شوراي شهر از بافت‌هاي فرسوده منطقه 16 و روند بازسازي و نوسازي آنها که با حضور حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و همچنين سيد محسن اسدي شهردار منطقه 16 تهران و عليرضا جعفري مدير عامل سازمان نوسازي شهر تهران صورت گرفت، گفت: معضل بافت فرسوده که در حال حاضر با آن روبرو هستيم بايد با همکاري و همياري بخش خصوصي و شرکت‌هاي خصوصي برطرف شود زيرا با گذشت 7 الي 8 سال که براي براي برطرف کردن اين معضل ورود کرده ايم و روش هاي مختلفي را امتحان کرده ايم هنوز نتوانسته‌ايم درباره نوسازي بافت‌هاي فرسوده اقدام خاصي انجام دهيم، تنها فرصت‌سوزي کرده ايم و موفقيتي به دست نياورده ايم.

بر اساس اين گزارش در اين بازديد اعضاي شوراي شهر از يک شرکت خصوصي- که به علت جلوگيري از تبليغات از ذکر نام آن خوداري مي شود - و پروژه‌هاي آنها در منطقه 16 که به ارائه الگوي جديدي در بازسازي بافت هاي فرسوده دست زده بودند ديدار کردند.

رييس کمسيون توسعه و عمران شوراي شهر در ادامه اين بازديد افزود: شرکت‌هاي خصوصي مي‌توانند از اين اقدامات و طرح‌ها الگوبرداري کنند. بدون مشارکت بخش خصوصي نمي‌توانيم گامي را براي رفع بافت‌هاي فرسوده برداريم .

شکيب تاکيد کرد: شرکت‌هاي خصوصي در نوسازي بافت‌هاي فرسوده تنها با رعايت طرح جامع و تفصيلي و روابط و ضوابط شهرسازي و استحکام ساختمان‌ها مي توانند اقدام کنند.


کاهش زمان صدور پروانه در نوسازي بافت فرسوده

در ادامه عليرضا جعفري مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به تعامل سازمان نوسازي با شرکت خصوصي مذکور عنوان کرد: در اين بخش شهرداري و سازمان نوسازي بابت ساخت‌وساز به اين شرکت هيچ پرداختي ندارد، تنها روند و فرآيند صدور مجوزهاي ساخت و ساز را براي اين شرکت تسهيل مي‌کند. بدين صورت که سعي مي‌شود کاهش زمان در دستور کار قرار گيرد. در حال حاضر صدور پروانه‌ها براي ساخت و ساز به اين شرکت تقريبا 70 روز است که در آينده تلاش مي‌شود اين زمان به 45 روز کاهش يابد. زيرا بنا داريم در مناطق ديگر نيز از ظرفيت شرکت هاي خصوصي که در نوسازي و بازسازي بافت هاي فرسوده فعال هستند، استفاده کنيم .

وي تاکيد کرد: شهرداري تهران در راستاي حمايت از نوسازي بافت‌هاي فرسوده عوارض نوسازي دريافت نمي‌کند و در صورت داشتن شرايط، تراکم تشويقي به آن‌ها تعلق مي‌گيرد . با اين حال شهرداري تهران مصرانه به دنبال اجراي طرح‌ها و ضوابط شهرسازي و طرح تفصيلي است. در اين مسير نيز چشم پوشي نمي‌کند.

جعفري تصريح کرد: توسعه شبکه پارکينگي درنوسازي بافت‌هاي فرسوده اين منطقه يکي از اولويت‌هاي مهم است. سازمان نوسازي به دنبال ارائه اولين مجوز مجريان انبوه سازي به شرکت بخش خصوصي نوسازي بافت‌هاي فرسوده منطقه ?? است تا اين بخش خصوصي در روند نوسازي بتواند با سيستم بانکي و ارائه تسهيلات مالي بدون مشکل، فعاليت خود را ادامه دهد. در اين راستا با بانک شهر توافقاتي انجام شده است.

مسئولين اين شرکت در پاسخ به حمزه شکيب که از نوسانات بازار ارز و ساير موارد اقتصادي موجود در بازار و اثر بخشي اين امر در پروژه هاي اين شرکت پرسيد گفتند: تنها سکته اي که به ما در ساخت اين پروژه ها دست داد طرح تفصيلي بود وگرنه مسائل مالي و راه حل هاي آن را هر شرکت خصوصي دارد.

شکيب با بيان اين امر که در شهرداري اگر بودجه کم بياوريم به صورتي ماله مي کشيم و از بخشي به بخش ديگر بودجه را انتقال مي دهيم، از مسئولين اين شرکت پرسيد در شرکت شما به چه صورت عمل مي شود؟در پاسخ به اين سوال مسئولين اين شرکت به افزايش مانده در پروژه هاي مشارکتي اشاره کردند و گفتند: در مکانيسم اقتصادي که در پروژه هاي مشارکتي وجود دارد افزايش مانده خطر ريسک را پوشش مي دهد.

گفتني است در حال حاضر 92 پروژه در منطقه 16توسط شرکت مذکور در دست نوسازي است که ميانگين تجميع در اين پروژه ها 3.2 پلاک است.اين خانه ها با تاکيد بر الگوهاي معماري ايراني اسلامي نوسازي مي شوند. بدين صورت که متناسب با اقليم منطقه و اصالت استفاده از آجر در معماري اصيل ايراني از ترکيب آجر و سنگ به منظور رعايت اين اصل و ماندگاري بيشتر استفاده مي شود. پس از اين منطقه اولين منطقه مورد نظراين شرکت براي نوسازي منطقه 15 است.

شيوه ساخت و ساز و مشارکت در اين پروژه ها به گونه اي طراحي شده است که تمامي مواد و مصالح مورد نياز در اين پروژه ها از هر محله تامين شود و بدين صورت اين طرح مي تواند در بحث اشتغال نيز اثر گذار باشد.

بنا به گفته مسئولان اين شرکت خصوصي اهالي منطقه 16 بيشتر تمايل به فروش دارند اما با سياست هايي آنها را تشويق به مشارکت و يا نهايتا معاوضه مي کنند.بدين صورت ساکنين با 10 درصد هزينه کمتر که مواردي مثل اسکان موقت، هزينه اسباب کشي، کمسيون املاک و .... را در بر دارد جابجا مي شوند.


ادعاهاي مجريان الگوي توسعه بر مبناي تعالي انسان

مجريان الگوي توسعه بر مبناي تعالي انسان مدعي هستند که با يک عقبه دانشگاهي اين طرح را پي ريزي کرده اند. در اين راستا سلسله سخنراني هايي توسط افرادي چون علي اکبر ولايتي، محسن جوادي، محمد جواد صافيان، عباس منوچهري، صادق آيينه وند، حجت الاسلام رسول جعفريان، حسين کچويان، رضا داوري اردکاني، انشاا.. .رحمتي، غلامعلي خوش رو، حکمت ا... ملاصالحي، حسن سبحاني و محمد رجبي در دانشگاه تهران برگزار شده است و خواهد شد. در واقع بر اساس ادعاي مجريان اين طرح اين شرکت از طريق اجتماعات محلي در مساجد بر اساس يک الگوي توسعه علمي که روح مشارکت بر آن استوار است به هدف نهايي اين طرح که نه سود اقتصادي بلکه تعالي انسان است، مي رسند. در ادامه کار اين شرکت گردش مالي 100 ميلياردي خود را به هزار ميليارد افزايش مي دهد.

در ادامه شکيب در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران که از تجربه هاي ناموفق انبوه سازي مشارکتي نام برده بود و بر اين امر که در صورت عدم موفقيت اين طرح مردم شورا را مقصر مي دانند تاکيد کرد، گفت: من به عنوان يک عضو شوراي شهر به صورت جداگانه و به عنوان يک عضو هيئت علمي دانشگاه که مهندس است و شماره نظام مهندسي دارد خود را مسئول مي دانم. اما بالاخره بايد جرئت به خرج داد و در بحث بافت فرسوده ورود کرد. ما قصد حمايت از گروه خاصي را نداريم. در اين ميان بيادي در اين زمينه عنوان کرد: ما بايد حمايت کنيم.

بر اساس اين گزارش اين شرکت از سال 87 فعاليت خود را آغاز کرده است و قصد دارد به صورت يک راس (Head)در ساير مناطق تهران اين طرح را عملياتي کند .هر چند که رييس کمسيون توسعه و عمران شوراي شهر با اين نيت مخالفت کرد و در اين زمينه عنوان کرد: سياست کلي نظام حمايت از بخش خصوصي است، بنابراين به دنبال راه هايي هستيم که ضمن اين که کمترين فشار را به مردم مي آورد بتواند سود دو طرفه اي را براي اين شرکت هاي و مردم فراهم کنيم. حتي به خبرنگاران پيشنهاد مي کنم به منظور جلوگيري از تبليغ از ذکر نام اين شرکت خودداري شود. تمامي شرکت هايي که خود را در اين زمينه توانمند مي بينند مي توانند با رعايت ضوابط دست به کار شوند.

نظر شما