شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۷
کد خبر: ۵۸۲۱۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۱
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: مبارزه با پديده آلودگي هوا نيازمند عزم ملي و درگيري همه آحاد جامعه است و توسعه حمل و نقل عمومي اصلي ترين راهکار حل اين معضل محسوب مي شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران ، سيد جعفر تشکري هاشمي با بيان اين مطلب اظهارداشت: مديريت شهرداري تهران اعتقادي به روش هاي غيرمعمول کاهش آلودگي هوا ندارد و تمام تلاش خود را بر توسعه راهکارهاي مبارزه با آلودگي هوا در منبع گذاشته ايم . راهکارهايي که ممکن است اثرات آني و فوري در افزايش کيفيت هوا نداشته باشند، اما در دراز مدت هوايي پاک را براي شهروندان تضمين مي کنند.

 

وي ادامه داد: شهروندان تهراني در سال 1390 مجموعا 218 روز هواي ناسالم و بسيار ناسالم را تجربه کرده اند.

 

معاون شهردار تهران گفت: آلاينده هاي ذرات معلق، اکسيدهاي نيتروژن، اکسيد گوگرد از نظراستانداردهاي سالانه همواره در وضعيت ناسالم قرار داشته اند اين در حاليست که علاوه بر وضعيت ناسالم آلاينده هاي کلاسيک، آلاينده هايي نظير بنزن و آزبست نيز در هواي اين شهر در وضعيت نگران کننده اي قرار دارند.

 

وي با تاکيد براينکه چنين وضعيتي از منظر هر استانداردي غيرقابل قبول است اظهار کرد: تاثير چنين وضعيتي بر سلامت جسماني و رواني شهروندان تا کنون اندازه گيري نشده است اما برآورد مي شود وضعيت کيفيت هواي شهر تهران باعث افزايش قابل ملاحظه انواع بيماري هاي تنفسي، قلب و عروق، سکته هاي قلبي و مغزي و انواع سرطان هاي مرتبط شده باشد.

 

تشکري ادامه داد: مسائل ديگري نظير بيماري هاي مزمن، اثرات بهداشتي بر گروه هاي حساس جامعه نظير سالخوردگان و کودکان و اثرات زيست محيطي نيز از ديگر اثرات اين پديده است. ميزان تاثير آلودگي هوا بر طول عمر شهروندان و شاخص اميد به زندگي و در نتيجه اثرات اقتصادي و ميزان بار اضافي بر سيستم بهداشتي و پزشکي نيز از جمله تبعات ديگر پديده آلودگي هوا محسوب مي شود.

 

وي گفت: پديده آلودگي هوا، پديده بسيار پيچيده اي است که از ترکيبي از انتشار آلاينده ها از منابع مختلف ثابت و متحرک، تاثير شرايط جوي بر پخش آلاينده ها، پديده هاي فيزيکي جوي مانند جابجايي، ته نشيني و نفوذ و پديده هاي شيميايي جوي و...حاصل مي شود.

  

ترکيب پيچيده اين عوامل باعث مي‌شود تا پديده آلودگي هوا، پديده‌اي بسيار دشوار براي فهم و در نتيجه بسيار دشوار ( اما نه غير ممکن) براي کنترل و کاهش باشد. از اين رو هر راهکاري که مبتني بر فهم اين پديده در مراحل گوناگون انتشار، پخش و جابجايي و واکنش هاي شيمايي نباشد محکوم به شکست است.

 

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با تاکيد براينکه پديده آلودگي هوا بايد در منبع مهار شود گفت: مديريت شهرداري تهران، اعتقادي به روش هاي غيرمعمول کاهش آلودگي هوا ندارد و تمام تلاش خود را بر توسعه راهکارهاي مبارزه با آلودگي هوا در منبع گذاشته است، راهکارهايي که ممکن است اثرات آني و فوري در افزايش کيفيت هوا نداشته باشند، اما در دراز مدت هوايي پاک را براي شهروندان تضمين خواهند کرد.

 

وي با اشاره به اينکه توسعه حمل و نقل عمومي مهمترين راهکار حل اين معضل است گفت: نيازمند توجه همه مسئولان به منظور تامين منابع مورد نياز و اجراي پروژه هاي بنيادين حمل و نقل عمومي نظير سيستم مترو هستيم و کيفيت سوخت داخلي نيز بايد ارتقا يابد و سازوکارهاي مناسب براي توليد سوخت بنزين با کيفيت و سوخت ديزل با محتوي گوگرد بسيار پايين (کمتر از 15 پي پي ام ) فراهم آيد چراکه دسترسي به چنين سوختي، امکان استفاده از فن‌آوري‌هاي پيشرفته کنترل آلايندگي را فراهم مي آورد.

 

تشکري هاشمي تاکيد کرد: علاوه بر اقدامات اجرايي، تصحيح و تصويب قوانين مرتبط در مجموعه هاي قانون گذار و نظارت بر اجراي قوانين توسط ضابطين اجرايي قوانين براي اطمينان از پايستگي اقدامات پيشگيرانه انجام شده، ضروري است.

 

وي تصريح کرد: همچنين آموزش و اطلاع رساني عمومي به منظور فرهنگ سازي مي تواند نقش بسزايي در مبارزه با آلودگي هوا داشته باشد. در اين ميان همکاري متقابل نهادهاي مسئول و سازمان هاي مردم نهاد بسيار موثر است.

 

معاون شهردار تهران در پايان گفت: همچنين ايجاد، تبليغ و نهادينه سازي فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومي، پياده روي، استفاده از دوچرخه، استفاده مشترک از خودرو و استفاده از سرويس هاي الکترونيک به جاي مراجعه حضوري مي بايست در دستور کار نهادهاي مسئول قرار گيرد.

نظر شما