شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۷
کد خبر: ۵۸۳۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳
گزارش شهر از واکنش‌ها به شايعه 21 دسامبر/
واکنش به شايعه پايان رسيدن دنيا ساکنان امريکا تا روسيه و چين را فراگرفته است.

به گزارش گروه اجتماعي شهر، برخلاف آنچه که برخي مي‌پندارند، در کشورهاي صنعتي غربي اعتقادات عجيب و خرافي طرفداران زيادي دارد. براي مثال بالاگرفتن بحث وقوع آخرالزمان در روز‌هاي آينده واکنش‌هاي عجيبي را در پي داشته است.


در همين رابطه خبرگزاري‌هاي بين‌المللي از هجوم بازديدکنندگان به روستاي فرانسوي بوگراش در هفته‌هاي اخير خبر داده‌اند. گفته مي‌شود افرادي که راهي اين روستا در جنوب فرانسه شده‌اند، نگران پايان دنيا هستند و به دلايلي که به نظرشان قانع‌کننده مي‌رسد، اعتقاد دارند که اگر در اين روستا در پاي کوه پناه بگيرند، از نبرد آخرالزمان يا همان جنگ خير و شر در پايان دنيا در امان خواهند ماند! آنها باور دارند که اين جنگ تا 21دسامبر (اول دي) امسال رخ مي‌دهد.

 

افزايش فروش چادر و سرپناه در امريکا!

 
اين هيجان، ساکنان آمريکا تا روسيه و چين را فراگرفته است. گزارش شده است که فروش چادر و سرپناه موقت به جز مناطق توفان‌زده آمريکا در ديگر ايالت‌ها و شهرها افزايش يافته است. مردم در بخش‌هاي مختلف روسيه هم به خريد مواد غذايي کنسرو شده و بسته‌هاي کبريت روي آورده‌اند. قيمت شمع در سيبري چند برابر شده و حتي مغازه‌داران برخي مناطق گفته‌اند که ذخيره بسته‌هاي نمک در انبارهايشان تمام شده است.

 

فروش بسته‌هاي نجات ويژه آخرالزمان!

 
برخي شرکت‌ها هم در فرصتي که فراهم شده است، بسته‌هايي را ويژه «نجات در آخرالزمان» مي‌فروشند. در اين بسته‌ها به جز کبريت و کنسرو، صابون و تکه‌اي طناب هم گذاشته شده است.  

 

مردم چين هم به خريد شمع روي آورده‌اند و ماه گذشته ماجراي مردي در اين کشور خبرساز شد که تمام پس‌انداز زندگيش را صرف ساخت يک کشتي با ظرفيت 20 نفر کرده است.


براساس برخي گزارش‌ها، اغلب پروازها از آمريکا به فرانسه کاملا رزرو شده‌اند و بيشتر مسافران هم بليت‌هاي يکطرفه گرفته‌اند. حتي شايعه شده است که برخي گروه‌ها، پناهگاه‌هايي را در طبقات زيرزميني روستا ساخته‌اند و افرادي نيز مدعي هستند که شاهد جماعتي بوده‌اند که نيمه‌عريان و در حال نواختن زنگ‌هايي که در دست داشتند، از کوه بالا مي‌رفتند.


شايعات از کجا مي‌آيد؟

 

مبناي استدلال اين افراد تقويم کهن ماياها (قومي صاحب تمدن که در جنوب مکزيک زندگي مي‌کردند) است. چرخه پنج هزار و 125 ساله تقويم کهن ماياها در 21 دسامبر امسال و در روزي به پايان مي‌رسد که در نجوم با عنوان انقلاب زمستاني شناخته مي‌شود. انقلاب زمستاني موعدي در سال است که با توجه به زاويه زمين نسبت به خورشيد، ساکنان نيمکره شمالي کوتاه‌ترين روز و ساکنان نيمکره جنوبي طولاني‌ترين روز را در طول سال تجربه مي‌کنند. انقلاب زمستاني تقريبا با طولاني‌ترين شب سال که در فرهنگ باستاني ايراني با عنوان شب يلدا شناخته مي‌شود، نيز همزمان است.  

 

اين شايعات و رفتارها نيز تازگي ندارد و پيش از اين نيز اين شکل پيشگويي‌هاي بي‌اساس در طول قرن‌ها و سال‌ها در زندگي بشر وجود داشته است و افرادي در طول تاريخ، نه تنها سال، بلکه تاريخ و روز دقيقي را به عنوان موعد پايان يافتن حيات روي زمين اعلام کرده‌اند. البته زنده ماندن همه ما نشان مي‌دهد که اين پيش‌بيني ها تاکنون تا چه اندازه نادرست بوده است.


در يکي از تاسف‌بارترين پيش‌بيني‌ها، در قرن 19 ميلادي حرکتي تحت رهبري ويليام ميلر آغاز شد. پيش‌بيني اين بود که 22 اکتبر 1844 ميلادي آخرين روز دنيا خواهد بود. با نزديک شدن روز موعود، محبوبيت ميلر بيشتر و بيشتر شد و تنها يک چيز توانست اين جريان را بخواباند: دميدن خورشيد صبح روز 23 اکتبر.  

اکنون هزاران سايت اينترنتي با ايده پايان دنيا در 21 دسامبر شکل گرفته و فعاليت مي‌کنند و براي اثبات اين نظر، به نوشته‌هايي اشاره مي‌کنند که روي يک سنگ کنده‌کاري شده‌اند و به پايان دنيا اشاره دارند.  

 

علاقه فراوان به پايان دنيا؟

 

هرچند برخي باستانشناسان در توضيح محتواي اين سنگ‌نوشته گفته‌اند که طبق اين پيش‌بيني، قرار نيست فاجعه‌اي جهاني رخ دهد، بلکه تنها پيشگويي شده است که پس از اين تاريخ، دوره‌اي جديد در زندگي روي زمين آغاز مي‌شود.

 

با اين وجود همچنان افرادي با هيجان در انتظار وقايعي هستند که ممکن است در روزهاي آينده رخ دهد!

نظر شما