جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۰
کد خبر: ۵۸۵۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶
رهبر معظم انقلاب در پيامي به کنگره علامه شيرازي:
رهبر معظم انقلاب در پيامي به کنگره بين‌المللي علامه حکيم قطب الدّين شيرازي فرمودند: سعي کنيد اين شخصيّت‌هاي برجسته را به عنوان الگوهايي براي نسل جوانِ امروزِ ما معرفي کنيد.

به گزارش گروه اجتماعي شهر، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام به کنگره بين المللي علامه حکيم قطب الدّين شيرازي با تاکيد بر ضرورت تبيين دوران شکوفايي علمي در کشور و همچنين معرفي شخصيتهاي برجسته به عنوان الگو براي نسل جوانِ امروز افزودند: با وجود اين الگوها، لزومي ندارد که ما افرادي را از اعماق تاريکي‌هاي قرون وسطاي اروپا بيرون بکشيم و آنانرا به عنوان يک شخصيت معرفي کنيم.

 

متن پيام رهبر معظم انقلاب که صبح امروز (چهارشنبه) از سوي آيت الله ايماني نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز در اين کنگره قرائت شد، به شرح زير است:

 

بسم الله الرّحمن الرّحيم

بزرگداشت کساني از قبيل قطب الدّين شيرازي کار بسيار مفيدي است. من در ذهنم بود که پزشک ها، زرنگي کردند و قطب شيرازي را برده‌اند به عالم پزشکي؛ چون ايشان در درجه اوّل فيلسوف است، شاگرد خواجه نصير و شارح شرح حکمت الاشراق و اينها است؛ و البتّه طبيب هم هست، طبيب برجسته اي است؛ [و هم] منجم است، ايشان در ساخت رصدخانه معروف مراغه سهيم بوده؛ يعني يک انسان بزرگي است. امّا اين بيان آقاي دکتر لنکراني، بيان خوبي بود. يعني همين که ما توجّه بکنيم که دانشمندان بزرگ ما در دوران هاي مختلف اسلامي، در رشته هاي مختلف تبحّر داشته اند؛ صِرف اين نبود که يک لقمه از اينجا، يک لقمه از آنجا، يک لقمه از آنجا؛ نه، ايشان در عالم پزشکي يک آدم برجسته است؛ همانطور که اشاره کرديد، مهمترين شرح قانون بوعلي را او نوشته؛ در زمينه فلسفه، يک فيلسوف به معناي حقيقي کلمه؛ در زمينه ي نجوم و هيئت، يک انسان وارد و متخصّص است؛ اديب است، شاعر است: شعر عربي، شعر فارسي؛ و شايد علوم ديگري. يعني اين نکته مورد توجّه باشد که تخصّص گرايي به معناي محدود کردن ذهن و فکر انسان، يک نکته برجسته اي نيست -که همين طور تخصّصها پشت سر هم همديگر را ميشکافند و يک تخصّص کوچکتري، دائره ي محدودتري به وجود مي آيد؛ به يک معنا به خاطر رسيدگي به وضع زندگي انسان در آن تخصّص خاص چيز خوبي است، امّا به يک معنا محدود کردن انسان است- چون ظرفيّت ذهن انسان خيلي وسيع است و ميتواند در همه ي اين امور صاحب نظر باشد. اين‌جور نباشد که کسي که پزشک است، مثلاً در زمينه ي علوم ديني يا در زمينه ي فلسفه، يک آدم عامي اي محسوب بشود؛ نه، چقدر خوب است که يک پزشک، در زمينه ي علوم ديگر- در زمينه ي علوم عقلي، در زمينه ي علوم دقيقه، مسائل گوناگون طبيعي- حداقّل صاحبِ اطّلاع باشد و اين کار را ما بتوانيم در کشورمان پيش ببريم. البتّه اين به معناي تعطيل کردن تخصّصها به هيچ وجه نيست، بلکه به معناي بهره مند کردن ذهن متخصّصين از محيط هاي فراتر از حدّ تخصّص آنها است.

 

خب؛ شيراز البتّه مرکز مهمّي است، و بزرگاني در شيراز پرورش پيدا کرده اند؛ خود اين هم در سرزمينهاي گوناگون ما نکته اي است؛ من اين را در سفر شيراز هم – همين چند سال قبل از اين- گفتم. واقعاً شيراز جزو سرزمينهايي از کشور ما است که يک ظرفيّت نامحدودي دارد؛ انسان در هر بخشي نگاه ميکند، مي بيند منطقه فارس و شيراز- البتّه شيراز که ميگوييم، منظورمان کلّ فارس است، کما اينکه قطب شيرازي هم کازروني است- يک منطقه ي بسيار حاصلخيزي است از لحاظ تربيت استعدادهاي برجسته ي انساني؛ شاعر، اديب، فيلسوف، عالمِ به معناي مصطلح امروزي؛ در رشته هاي مختلف علوم- در همه رشته ها- برجستگاني از اين منطقه برخاسته اند. خب اين در واقع به يک معنا شناسنامه ي اين منطقه است که کساني که در اين منطقه مشغول کار تعليم و تربيت و پرورش افکار و استعدادها هستند، به اين نکته توجّه کنند که[در] اينجا يک استعداد بي پاياني از لحاظ اسلامي وجود دارد. حالا همين قطب شيرازي، ايشان علّامه ي شيرازي است، يعني به عنوان علّامه شناخته ميشود، به خاطر همين که در فنون مختلف[متخصص بوده]؛ به هر حال سعي کنيد اين شخصيّتهاي برجسته را به عنوان الگوهايي براي نسل جوانِ امروزِ ما معرفي کنيد که جوان امروز بداند که ميتواند الگويش اين باشد. هيچ لزومي ندارد که ما يک شخصيّت را از اعماق تاريکي ‌هاي قرون وسطاي اروپا بکشيم بيرون، او را به عنوان يک شخصيّت معرّفي کنيم. اينها [الگو] هستند.

 

ثانياً توجه کنند به اين که جريان علمي در کشور ما، در دوراني که در غرب و در اروپا خبري نبوده شکوفايي هايي داشته. در قرن هفتم هجري - چون ايشان از دانشمندان قرن هفتم است، يعني ايشان اوائل اول قرن هشتم ظاهراً از دنيا رفته، يعني جزو علماي قرن هفتم محسوب ميشود- يعني قرن سيزده و چهارده ميلادي، شما ببينيد در اروپا چه خبر بوده؟ چه کساني بودند؟ يعني در اروپا، نور علم تابيده نشده بود؛ آن ‌وقت اينجور شخصيّتهاي برجسته اي در اينجا از قبيل خواجه نصير و کاتبي- که يکي از اساتيد او هم کاتبي است؛ کاتبي قزويني، فيلسوف برجسته ي بزرگ- و ديگران و همچنين امثال قطب شيرازي، در آن وقت هستند.

 

اميدواريم ان‌ شاءالله خداوند کمک کند بهتان، بتوانيد اين کار را خيلي خوب از آب در بياوريد.

والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته

 

* متن پيام برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي است که در تاريخ 13/9/1391 در ديدار دست اندرکاران برگزاري کنگره بين المللي علامه حکيم قطب الدّين شيرازي بيان شده است.

نظر شما