دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۸۸۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸
7 شهروند در آذر امسال در جريان حوادث گاز گرفتگي و انتشار گاز منواکسيد کربن جان خود را از دست دادند.

به گزارش گروه مديريت شهري شهر، بنابراعلام سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران ، درنيمه اول سال 91 در گوشه و کنار پايتخت 16 حادثه گاز گرفتگي بوقوع پيوست است که متاسفانه در اين حوادث 4نفر فوت کرده و 9 نفر هم مصدوم شدند.

 

اين آمار هم چنين نشان مي دهد که فقط در آذر سال جاري در جريان حوادث گاز گرفتگي و انتشار گاز منواکسيد کربن در منازل مسکوني تهراني ها، سه مرد و چهار زن جان باخته و 5 زن نيز دچار مسموميت ناشي از استنشاق گاز CO شدند. کارشناسان پس از بررسي اين حوادث بيشترين علل بروز آن را نقص در دودکش ها تشخيص داده اند.

 

 

مرگ 51 شهروند و 186 مصدوم در سال سياه

 

 

بنابر اين آمار تهران در سال 86 در اين وقوع اين نوع حادثه بدترين شرائط را داشته است. در اين سال با ورود يک جبهه هواي سرد و ريزش برف سنگين يکباره آمار حوادث گاز گرفتگي افزايش پيدا کرد به طوري‌که آتش‌نشانان در 202 حادثه شرکت کردند که بي سابقه بود. متاسفانه در اين حوادث 51 نفر از شهروندان تهراني جان باخته و حداقل 186 نفر شامل 91 مرد و 95 زن هم دچار مسموميت شده و تا آستانه مرگ پيش رفتند.

 

بنابر گفته محمود قديري معاونت حفاظت و پيشگيري سازمان آتش نشاني از آن سال تاکنون آمار اين نوع حادثه سيري نوساني و نزولي داشته است. هرچند اين روند مطلوب نظر ما نيست ولي عامل اصلي حوادث گاز CO برمي گردد به فرهنگ ايمني مردم. براي ارتقاي اين فرهنگ هرچقدردر مورد ايمني گفته و تکرارشود بازهم کم است.

 

سال 88 با 248 حادثه و 47 کشته رتبه دوم را دارد

 

 

وي افزود: از سال هاي 87 تا 90 به ترتيب 182، 248، 83 و 146 مورد حادثه گاز گرفتگي اتفاق افتاد که دراين حوادث به ترتيب 29، 47، 13و 27 نفرجان داده و تعداد 88، 128، 69 و 88 نفرهم مسموم شده، راهي بيمارستان شدند.

 

 

قديري تصريح کرد: حوادث گاز گرفتگي مختص به فصل زمستان نيست بلکه حتي در تابستان هم ديده مي شود که به علت نشت گاز COاز آبگرمکن هاي گازي افراد دچار گاز گرفتگي مي شوند. چون اين گاز بي بو و بي رنگ است بنابراين خطر آن از ديگرمواد نفتي مانند نفت و گازوئيل که توليد دود سياه مي کند بيشتراست.

 

معاونت حفاظت و پيشگيري سازمان آتش نشاني اظهارداشت: درکاربري هاي عمومي و مسکوني براي پيشگيري از حوادث دلايل خيلي پيچيده اي وجود ندارد و حتي هزينه زيادي هم ندارد تنها کافي است اندکي دقت کنيم. به عنوان مثال براي ايمني يک ساختمان معمولي شايد جمعا 200 هزار تومان هم خرج نداشته باشد. آيا اين مبلغ کم، آنقدرارزش دارد که جان عزيزانمان را به خطر اندازيم.

نظر شما