شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۶
کد خبر: ۵۸۸۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۸
مديرعامل سازمان مديريت پسماند ضمن انتقاد از ارائه يارانه به کودهاي شيميايي وارداتي گفت: حتي يک کيلو کود شيميايي نبايد به کشور وارد شود.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر، سيد محمد فياض در نشست خبري خود ضمن درخواست حمايت از توليد کمپوست داخلي گفت: زماني کشاورزي ايران آنچنان پر رونق بود که بي نياز از واردات بود، ضمن اين که اين محصولات از کودهاي ارگانيک براي تقويت خاک استفاده مي کردند.

 

مديرعامل سازمان مديريت پسماند در ادامه با انتقاد از خروج ارز از کشور براي خريد کودهاي شيميايي با وجود توليد کود ارگانيک در داخل کشور خاطرنشان کرد: روزانه 7 هزار تا 7 هزار و 500 تن زباله در تهران توليد مي شود که 65 درصد از اين زباله ها تر و ما بقي آنها خشک است. اين در حالي است که تنها زباله هاي تر قابليت تبديل به کمپوست را دارند.

 

فياض گفت: در 9 ماهه اول سال 91 توليد کمپوست با سرمايه گذاري بخش خصوصي 38 هزار تن بوده ، اين در حالي است اين رقم براي سال 88 تنها هزار و 300 تن است.

 

مديرعامل سازمان مديريت پسماند با ارائه درخواست کمک به رسانه ها براي نهادينه کردن فرهنگ استفاده از کمپوست گفت: متاسفانه شيوه تفکيک زباله در محل، به خوبي صورت نمي گيرد. زباله تر نيز همانند زباله خشک براي ما توليد درآمد دارد اما گاه زباله هاي تر، زباله هاي خشک را ضايع مي کند.

 

وي افزود: اگر بتوانيم براي کشاورزي خاک خوب تهيه کنيم خروجي آن محصول خوب است. اين امر محصولات کشاورزي را از نظر کميت و کيفيت ارتقاء مي بخشد. زيرا محصولي است که با کود ارگانيک داخلي تهيه شده است، ارزان تر است و منجر به خروج ارز از کشور نمي شود.

 

فياض مطرح کرد: سياست شهرداري تهران ارائه غذاي سالم و ارگانيک به شهروندان است و اين اقدام بهتري در مقايسه با ساخت بيمارستان و يا ورود دارو مي تواند باشد. غذاي ارگانيک تنها غذايي نيست که در آن سم وجود نداشته باشد بلکه غذايي است که با استفاده از کودهاي ارگانيک و عالي تغذيه شده باشد.

 

مديرعامل سازمان مديريت پسماند در ادامه با تاکيد بر حذف يارانه  کودهاي شيميايي وارداتي گفت: بحث يارانه ها حرف دل همه توليدکنندگان کمپوست در بخش خصوصي است. اين بحث بر کارکرد ما به عنوان بخش دولتي اثر گذار نيست اما توليد کننده بخش خصوصي در شرايطي به رقابت با محصولات خارجي مي پردازد که براي اين محصولات شيميايي يارانه دريافت مي شود. اين رقابت نابرابر و همانند رقابت دو کشتي گير در دو وزن متفاوت است.

 

فياض تصريح کرد: طبق آخرين مکاتباتي که با وزارت جهاد کشاورزي داشته ايم پيگيري هايي را راجع به حذف يارانه از کودهاي شيميايي وارداتي داشته ايم و اين وزارت خانه به عنوان متولي اين امر موظف است شرايط مناسب را براي استفاده از کودهاي ارگانيک داخلي فراهم کند.اين در حالي است که در برخي موارد بازدهي کود ارگانيک 2.5 برابر کود شيميايي است.

 

وي با بيان اين که طبق برنامه 5 ساله پنجم شهرهاي بزرگ موظف هستند در بحث دفع زباله به عدد صفر برسند، تاکيد کرد: آناليز زباله در کشور ما با کشورهاي اروپايي متفاوت است. در حالي که در کشور ما 65 درصد زباله ها تر و تنها 35 درصد آن خشک است اين اعداد در کشورهاي اروپايي برعکس است. در نتيجه کشورهاي اروپايي مي توانند از دستگاه هاي زباله سوز که انرژي بيشتري دارد استفاده کنند.

 

مديرعامل سازمان مديريت پسماند با بيان اين که تهراني ها با داشتن 7 هزار تن زباله در روز زباله دار خوبي هستند، عنوان کرد: در حالي که توليد کود ارگانيک و عالي کم هزينه و به صرفه است ما حاضر هستيم هزينه بيشتري را پرداخت کنيم و با کشتي از روي دريا کود شيميايي را به کشور وارد کنيم و به آن يارانه نيز بدهيم.

 

وي ادامه داد: شايد علت اين امر اين باشد که بر اي ما تغيير رويه سخت است. رويه اين بوده که کود شيميايي با يارانه مصرف کنيم. اما اين يک سوال است که در حالي که توانمندي داخلي پاسخ گوي نياز ما در بخش توليد کمپوست است، چرا بايد کود شيميايي را با قيمت بيشتر وارد کنيم و به آن يارانه بدهيم.

 

فياض افزود: حرف ما اين نيست که به کمپوست داخلي يارانه بدهيد بلکه مي گوييم به کمپوست وارداتي يارانه تعلق نگيرد.حتي يک کيلو کود شيميايي نبايد به کشور وارد شود.

 

مديرعامل سازمان مديريت پسماند پيرامون استفاده سازمان ها از محصولات کمپوست گفت: در مديريت بخش خصوصي دخالت نکرده ايم. بنابراين بازاريابي نيز بر عهده خودشان است.

 

افزايش کارخانه هاي آراد کوه به 15 کارخانه

 

وي با بيان اين که از تحقيقاتي که علاوه بر توليد در بخش خصوصي صورت مي گيرد اطلاع داريم و از آن حمايت مي کنيم، عنوان کرد: امسال بازار فروش محصولات مجتمع آراد کوه 38 هزار تن بوده و اين عدد براي سال هاي 90 برابر با 19 هزارت تن، براي سال 88 برابر با هزار و 200 تن بوده است.در حال حاضر 10 کارخانه در آراد کوه داريم که تا يک ماه ديگر به 15 کارخانه افزايش مي يابد.

 

نمايشگاه کمپوست در ماه هاي انتهايي زمستان

 

فياض در پايان با بيان اين که بايد اين نشت 2 سال پيش برگزار مي شد تا وضعيت توليد داخلي کمپوست بهتر از اين مي بود،عنوان کرد: حضور بخش خصوصي در اين بخش به اين معني نيست که سود آنها کاملا تامين مي شود که البته بخش خصوصي بايد به دنبال سود خود باشد اما برخي از اين افراد در اين بخش مشغول هستند و بايد با وجود تمامي بالا و پايين بودن شرايط کاري، ادامه دهند.

 

وي افزود: بايد به حمايت از اين بخش ادامه داد. شايد بخشي از ايراد به ما برمي‌گرد که براي کارکرد محصولاتمان تبليغ نکرده ايم به همين دليل قصد داريم در اواخر بهمن و يا اواسط اسفند نمايشگاه عرضه محصولات کمپوست را برگزار کنيم.

نظر شما