جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۰
کد خبر: ۵۹۰۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳
كارگرداني كه از دنياي كارگرداني خداحافظي كرد و براي اولين بار در ايران تئاتر درماني راه‌اندازي كرد.

به گزارش شهر و به نقل از مهر، چيستا يثربي نويسنده و کارگردان تئاتر درباره راه‌اندازي بنياد تئاتر درماني در تهران، گفت: با توجه به وخيم بودن وضع تئاتر ترجيح مي دهم با توجه به 25 سال تلاشم در زمينه تئاتردرماني فعلا اين حوزه را به جاي کارگرداني تئاتر دنبال کنم و بعد از مدتها تلاش توانسته‌ام اولين مجوز کلينيک تئاتر درماني در ايران را بگيرم.

 

وي ادامه داد: با توجه به اينکه در سالهاي گذشته رياست بخش هاي مختلف تئاتر درماني مراکزي چون بهزيستي و شهرداري و دانشگاه هايي چون بخش جهاد دانشگاهي دانشگاه الزهرا ، دانشگاه آزاد واحد تاکستان، دانشگاه آزاد واحد اراک و... را بر عهده داشته ام ترجيح مي‌دهم فعلا با تئاتر و کارگرداني خداحافظي کرده و به نويسندگي و روانشناسي سلامي دوباره بگويم.

   

بيمار پذيرش نمي‌کنيم

   

کارگردان «نزديک تر» عنوان کرد: حدود 10 سال است که به دنبال راه اندازي اين کلينيک تخصصي هستم و از سازمان ملي جوانان و بهزيستي کمک هايي دريافت کردم. اين کلينيک زير نظر پژوهشکده علوم رفتاري راه اندازي مي شود. دست‌اندرکاران تئاتر نيز مي توانند با 50 درصد تخفيف در اين مرکز حضور يابند. اين کلينيک براي آموزش تئاتر درماني به مردم عادي طراحي شده و در آن ما بيمار پذيرش نمي کنيم.

 

يثربي ادامه داد: کار اين مرکز استفاده از تئاتر در خيابان، جامعه، مدرسه، بيمارستان، مترو و.. براي بالا بردن سطح زندگي مردم و بهبود رفتاري آنهاست. ما با استفاده از بازي و تئاتر مي خواهيم شفابخشي را هديه کنيم. تمام امکانات اين مرکز خصوصي و با سرمايه شخصي من و 5همکار ديگرم تامين شده و هيچ ارگاني به ما کمک نکرده است.

 

وي درباره راه‌اندازي کلاس‌هاي اين مرکز که به نام پدرش نامگذاري شده است، توضيح داد: از اول مهرماه کلاس هاي ما آغاز به کار مي کند و هزينه ها نيز بر اساس بودجه مراجعه شوندگان و در برخي موارد به صورت همت عالي تعيين مي شود.

 

اين هنرمند و استاد دانشگاه با اشاره به اينکه تئاتر درماني شرح زيبايي‌شناسي آزادي است، گفت: مکان موسسه فعلا اجاره‌اي است اما تصميم داريم که آن را خريداري و وقف کنيم تا نامي از ما براي آيندگان اين حرفه باقي بماند.

 

وي متذکر شد: هرکس به زمينه آموزش و درمان ازطريق ترکيب هنر و علم علاقه دارد مي تواند به گروه ما ملحق شود چون اين مرکز براي آموزش به نيروهاي متخصص احتياج دارد. حرفه اصلي من از امروز آغاز شده است.

 

وي يادآور شد: تئاتر درماني 127 تکنيک دارد که تنها 20 تکنيک آن در ايران شناسايي شده است. تلاش مي کنيم در اين کلينيک همه فنون تئاتر درماني آموزش داده شود. هدف ما در اين بنياد آموزش يک نسل جديد است نه درمان بيماران. ابوعلي سينا معتقد بود که همه چيز از نفس شروع مي شود و به نفس باز مي گردد. نفس يا همان روانشناسي تنها راه شناسايي خود است. من در اين کلينيک با کمک 5 دوست پزشک و روانشناسم مي خواهم شيوه ابوعلي سينا را رواج دهم.

 

رستم و سهراب را نمي‌توانم رستم و کامران کنم

 

وي با اشاره به مميزي هايي که به نمايش اخيرش در جشنواره تئاتر فجر وارد شده بود گفت: نمايش من نگاهي امروزي به اسطوره رستم و سهراب داشت اما برخي از دوستان تحمل ديدن سهرابي امروزي را نداشتند و گفتند نام اين شخصيت بايد عوض شود. من نمي توانم رستم و سهراب را رستم و کامران ببينم. بايد از همان ابتدا و در زمان تصويب متن اين موارد به من يادآوري مي شد.

نظر شما