به گزارش شهر ،به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت در اين آئين نامه، وزارتخانه هاي راه، كشور، بهداشت و ارتباطات و پليس راه، اورژانس و جمعيت هلال احمر به عنوان دستگاه هاي ذيربط در مديريت ايمني حمل و نقل و سوانح رانندگي تعيين شدند .
در راستاي تحقق مديريت واحد حمل و نقل، وزارتخانههاي راه و کشور وظيفه سياستگذاري کلان، برنامهريزي و نظارت عالي مديريت ايمني راهها و سوانح ترافيـکي را به ترتيب در شبکه حمل و نقل برون شهري و شهرها و حومه آن بر عهده دارند.
وزيران عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت بهاستناد اصل 138 قانون اساسي ، آييننامه مديريت ايمني حمل و نقل و سوانح رانندگي را تصويب کردند .
بر اساس اين آيين نامه، وزارت راه و ترابري موظف است براي افزايش ايمني راههاي برونشهري اقداماتي از قبيل شناسائي نقاط پر تصادف به تفکيک حوزههاي جغرافيائي، تعيين اولويت ها و ارائه برنامه زمان بنديشده سالانه براي انجام اقدامات ايمنسازي آنها ، درجهبندي ايمني راههاي کشور و بازديد ايمني راههاي موجود و انجام اقدامات ايمنسازي با اولويت اقدامات کم هزينه مهندسي ، بازرسي ايمني راهها در مرحله مطالعاتي، آرامسازي تردد خودروها در فواصل معين قبل از ورود به نقاط پر تصادف حوزههاي جغرافيايي ، تأمين، نصب و مديريت دوربينهاي کنترل سرعت با قابليت انتقال خودکار اطلاعات ثبتي آن به اولين پاسگاه پليس در مسير به منظور توقف و اعمال قانون راننده متخلف در اولين پاسگاه بعدي، تأمين و نصب دستگاههاي GPSموردنياز براي تجهيزگشتها و کارشناسان رسيدگي به تصادفات، به منظور ثبت مختصات دقيق محل تصادف در سيستم جامع اطلاعات تصادفات، الزام رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي براي نصب و عملياتي كردن GPS ، مکانيابي و توسعه هدفمند تير پارکها و مجتمعهاي خدمات رفاهي بين راهي با لحاظ كردن اولويتهاي تعريف شده در طرح جامع مجتمعهاي خدمات رفاهي و الزام بهتأمين محل استقرار تيمهاي عملياتي دستگاههاي مؤثر و الزام رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي به داشتن تجهيزات موضوع آييننامه حمل بار و مسافر و مدت لغو پروانه فعاليت و تعطيلي مؤسسات حمل و نقل جادهاي و نيز ارائه آموزشهاي موردنياز براي استفاده صحيح و مؤثر از آنها انجام دهد.
بر اين اساس وزارت راه همچنين موظف است اموري مانند کنترل ساعات کاري رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي ، نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي ، اعـمال مـقررات بازدارنده تعريف شـده در دستورالعـمل صدور، تمـديد، تعويض و لغو برگ فعاليت رانندگان حمل و نقل بار و مسافر برونشهري، ارزيابي مستمر عملکرد شرکتهاي حمل و نقل عمومي در زمينه رعايت اصول ايمني ترافيکي، بهرهگيري از رانندگان واجد شرايط ناوگان حمل و نقل عمومي در امداد افتخاري به مجروحان و اطلاعرساني سريع تصادفات به مراکز پليس، اورژانس، راهداري و هلالاحمر با همکاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، تهيه و اجراي طرح کنترل دورهاي سلامت، مهارت و صلاحيت رانندگان سيستم حمل و نقل عمومي بعد از اخذ گواهينامه با همکاري پليس راهنمايي و رانندگي و وزارت بهداشت، تدوين برنامه عملياتي جامع به منظور تجهيز تيمهاي متخصص مقابله با مواد خطرناک در سطح راهها، ساماندهي و نظارت بر عملکرد مراکز امداد خودرو و يدککشها و مکانيابي و تجهيز راهها به تابلوهاي پيام متغير خبري را براي افزايش ايمني راههاي برونشهري انجام دهد.
بر اساس اين آيين نامه، وزارت کشور موظف است براي افزايش ايمني شبکه معابر شهرها و حومه از طريق شهرداريها اقداماتي از قبيل شناسايي موقعيت وقوع تصادفات کاربران آسيبپذير مانند موتورسواران ،عابران پياده ، نقاط حادثهخيز شهرها و حومه و ايمنسازي اين نقاط با اولويت اقدامات کمهزينه مهندسي، تأمين ايمني عبور و مرور در محدودههاي اجراي عمليات عمراني مطابق ضوابط مشخص شده در آييننامه ايمني راه، مکانيابي و تجهيز شبکه به تابلوهاي پيام متغير خبري، ساماندهي و نظارت بر عملکرد مراکز امداد خودرو و يدککشها و تقويت و تجهيز تيمهاي متخصص مقابله با مواد خطرناک را انجام دهد.
بر اين اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي موظف است براي اجراي اين آييننامه ضمن حضور در تمامي حوادث رانندگي اطلاعرساني شده، زمان رسيدن بر بالين مصدوم را در شهرها در 80 درصد موارد به کمتر از 8دقيقه و در جادهها در 80 درصد موارد به کمتر از 15دقيقه برساند.
بر اساس اين آيين نامه ، مهمترين وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در مديريت فوريتهاي پزشکي شامل اصلاح و افزايش ظرفيت شبکه ارتباطي اورژانس کشور، بهکارگيري نيروهاي داراي صلاحيت علمي در مراکز و پايگاههاي اورژانس، تجهيز و نوسازي ناوگان آمبولانس کشور با توجه به اقليم هر استان و گسترش خدمات امداد هوايي، برگزاري دورههاي آموزش عمومي، با هدف ارتقاي سطح آگاهي مردم در خصوص امدادرساني و آشنايي با کمکهاي اوليه براي رسيدگي به مصدومان تصادفات، پايش مستمر حوادث ترافيکي و ارائه خدمات به مصدومان و هماهنگيهاي درون و فرابخشي براي رفع مشکلات احتمالي، برنامهريزي در راستاي هماهنگي و ارتباط مستمر با مراکز مسؤول پايش حوادث جادهاي و همچنين سهولت ارتباط مددجويان با مراکز ارتباطات و پيام مي شود.
بر اين اساس ، وزارت بهداشت موظف است ضمن تجهيز پايگاهها و تبيين فرآيندهاي خدمات فوريت هاي پزشکي در سطح پايگاههاي جادهاي و شهري براي افزايش توانمندي پايگاهها در خصوص ارائه خدمات به حادثهديدگان بر اساس استانداردهاي جهاني به صورت زميني و هوايي ، برنامهريزي براي ايجاد سامانه لزوما در راستاي دستيابي به ساعت طلايي و راهاندازي بانک اطلاعاتي خدمات فوريتهاي پزشکي در حوادث رانندگي، ارزيابي صحنه قبل از ورود به صحنه از طريق کارشناسان مرکز ارتباطات و بعد از ورود به صحنه از طريق تکنسين اورژانس، اقدامات لازم را براي کنترل صحنه و شناسايي ساير نيروهاي امدادي حاضر در صحنه با هدف همکاري و تعامل با آنان براي مديريت مؤثر خدمات فوريتهاي پزشکي، بررسي صحنه از نظر نياز به تشکيل ناحيههاي داغ، گرم، سرد و تشکيل نقطه جمعآوري مصدومان در حوادث پرتلفات و انجام ترياژ (start) و کمکهاي اوليه و در نهايت انتقال مجروحان و حمل مناسب اجساد متوفيان ناشي از تصادفات رانندگي در خارج از حريم شهرها با استفاده از پوشش مناسب حمل جسد انجام دهند.
بر اين اساس ، سازمان امداد و نجات جمعيت هلالاحمر موظف است اقداماتي از قبيل مديريت بهينه امکانات و تجهيزات و مکانيابي پايگاههاي ثابت و سيار هلالاحمر و نحوه استقرار آنها در تقاطع پرتصادف حوزههاي جغرافيايي ، استقرار نيروهاي هلالاحمر در پاسگاهها و اتاقکهاي پليس راهور ناجا و انجام عمليات جستجو و نجات مصدومين و مجروحين گرفتار شده در حوادث رانندگي و ارائه طرح عملياتي و همچنين اسکان اضطراري سانحهديدگان را انجام دهد.
بر اين اساس، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات موظف است ضمن نصب تجهيزات مخابراتي لازم به منظور پوشش کامل شبکه، از طريق شناسائي نقاط کور شبکه مخابراتي (G.S.M) در تمامي راههاي برونشهري و درونشهري بويژه حوزههاي جغرافيايي و در حوزه 30 کيلومتري شهرها در سطح استان ها، تأمين بسترهاي مخابراتي مورد نياز براي ايجاد و راهاندازي فرماندهي صحنه تصادف و همکاري و اقدام لازم در رابطه با ايجاد فرکانس مشترک ارتباطي بين پليس راه، سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي، اورژانس و سازمان امداد و نجات جمعيت هلالاحمر، اقدامات لازم را براي تأمين بستر مخابراتي مورد نياز به منظور راهاندازي سيستم جامع تصادفات براي پاسگاههاي پليس راه و تأمين دسترسي براي دستگاههاي مؤثر با همکاري نيروي انتظامي و تأمين بسترهاي مخابراتي مورد نياز به منظور اطلاعرساني از وقوع حوادث ترافيکي توسط رانندگان واجد شرايط ناوگان حمل و نقل عمومي به مراکز پليس، اورژانس، راهداري و هلالاحمر انجام دهد.
بر اين اساس وزارت راه و ترابري موظف است به منظور ارتقاي ايمني وسايل نقليه با مشارکت بخش خصوصي نسبت به راهاندازي مراکز معاينه فني ناوگان حمل ونقل عمومي به جز سواري کرايه و الزام به بازديد منظم دورهاي، ظرف 6 ماه از ابلاغ آييننامه اقدام کند.
بر اساس اين آيين نامه، پليس راهنمايي و رانندگي ناجا موظف است ضمن راهاندازي کامل سيستم جامع تصادفات ظرف 6 ماه پس از ابلاغ اين آييننامه و اعمال نظارت مستمر بر ثبت دقيق اطلاعات حوادث رانندگي، در تمامي پاسگاههاي پليس راه کشور، فراهم ساختن امکان تجزيه و تحليل آماري تصادفات به صورت ديناميکي، براي سازمانهاي دخيل در امر کاهش تصادفات، براساس سطح دسترسيهاي تعريف شده،در اموري مانند همکاري با کميته تخصصي آموزش و فرهنگسازي به منظور تعيين علل و عوامل انساني مؤثر در وقوع تصادفات براساس تجزيه و تحليل آمار تصادفات و نسبت سهم هر يک از علل، هدفمـندکردن فعاليت گشتهاي پليـس راه براساس تجزيـه و تحليـلهاي آماري اطلاعات تصادفات، در بازههاي زماني پرتصادف و با در نظر گرفتن حوزههاي جغرافيايي و کنترل و ثبت وضعيت هوشياري رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي به صورت نمونهگيري اتفاقي و رانندگان درگير در تصادف (اعم از مقصر يا غيرمقصر) از طريق تست مصرف موادمخدر، روانگردان، مشروبات الکلي و خوابآلودگي و مانند آنها را انجام دهد.
دستگاه هاي مؤثر موظفند برنامه اجرايي خود و اهداف کمي حاصل از اجراي آن در چارچوب تکاليف مشخص شده دراين آييننامه با به کارگيري همه منابع و امکانات موجود ظرف 3 ماه به ستاد ارايه کنند.
بر اساس اين آيين نامه، در راستاي تحقق مديريت واحد حمل و نقل، وزارتخانههاي راه و ترابري و کشور وظيفه سياستگذاري کلان، برنامهريزي و نظارت عالي مديريت ايمني راهها و سوانح ترافيـکي را به ترتيب در شبکه حمل و نقل برون شهري و شهرها و حومه آن بر عهده دارند.