شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۰۰۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۶
معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت: تونل شمالي نيايش روز شنبه افتتاح مي شود و تونل جنوبي نيز همزمان با پايان کار گنتري کرين هاي صدر افتتاح خواهد شد.

به گزارش شهر، مازيار حسيني در حاشيه مراسمي که با حضور جعفر تشکري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيک، محمد هادي ايازي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران و سردار حسين رحيمي رييس پليس راهور برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: پروژه تونل نيايش يک پروژه در ابعاد ملي و حتي فراملي است که در مدت زماني استثنايي و با کيفيت مناسب و هزينه قابل قبول تحويل شهروندان مي شود.

معاون فني و عمراني شهرداري با بيان اين که در آستانه بهره برداري آزمايشي تونل نيايش قرار داريم، تصريح کرد: عمليات اجرايي اين تونل از 6 فروردين 90 به طور رسمي آغاز شد و در 24 اسفند همان سال جشن پايان حفاري تونل را برگزار کرديم. با اين حساب عمده حفاري هاي تونل 11 ماه به سرانجام رسيد. سپس مراحل بعدي کار از جمله تثبيت، بتن ريزي کف، عايق بندي، زه کشي و ... در دستور کار قرار گرفت.

 
وي با اشاره به اينکه تونل نيايش 10 هزار و 252 متر طول دارد، تصريح کرد: براي نخستين بار در تاريخ کشور در عمليات اجرايي تونل نيايش دو راهي ها را تجربه کرديم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: عمليات تونل نيايش يکي از بزرگترين عمليات حفاري شده در زمين آبرفتي و دقيقا در زير درياچه پارک ملت قرار دارد.

 
حسيني با بيان اينکه تونل نيايش در سال 2012 در انجمن تونل سازي جهان مطرح شد، گفت : اين تونل از سوي انجمن تونل سازي جهان به عنوان دومين تونل طويل دنيا در سال 2012 شناخته شد و به طور حتم يکي از نقاط اوج تونل سازي در کشور است .

 
معاون شهردار تهران اضافه کرد: اين پروژه را با شعار قطع نشدن حتي يک درخت از پارک ملت شروع کرديم و با همين شعار نيز به پايان رسانديم.

 
حسيني اظهار کرد: زماني که در ميانه راه بوديم تيارک اروپا با طراحي 2004 بود اما در سال 2012 تيارک 2011 ابلاغ شد ، ما تصميم گرفتيم بر اساس تيارک 2011 مباحث مربوط به تهويه، تاسيسات و غيره را انجام دهيم.

 
حسيني عنوان کرد: ما دو تونل مجزا داريم که براي حفظ ايمني و فضاي تخليه امن يک ميان دو راهي را بايد حفر مي کرديم که طبق استانداردها اين کار انجام شد.

 
حسيني اضافه کرد: تونل نيايش در يکي از مناطق بسيار آبدار تهران حفاري شده و جهت تونل شرقي – غربي است، اين در حالي است که حرکت آب در تهران شمالي – جنوبي است با اين حال به همت دوستان هم اکنون تونلي ساخته شده که يک قطره آب از هيچ کجاي آن نمي چکد.

 
معاون شهردار تهران تاکيد کرد : تونل نيايش تونلي امن با ويژگي هاي بهره برداري مناسب است که با همکاري پليس راهبر و معاونت حمل و نقل ترافيک بهره برداري از آن به صورت مرحله اي انجام خواهد شد .
حسيني تصريح کرد: وقتي يک سازه به بهره برداري مي رسد استقبال گسترده اي به جهت ديدن از اين سازه صورت مي گيرد به همين دليل زماني که تونل نيايش افتتاح شد بعد از 2 هفته که تقاضاي کاذب آن کاهش يافت خروجي کردستان نيز به بهره برداري مي رسد.

 
وي ادامه داد: تونل شمالي نيايش مسير شرق به غرب است و خالي کننده ترافيک بزرگراه صدرخواهد بود .
حسيني با بيان اينکه تونل نيايش در ابتدا روزها باز خواهد بود، افزود: عملا اين اقدام براي تست آزمايشي تونل است و به طور حتم ظرف يک ماه اين تونل کارکرد خود را پيدا خواهد کرد.

 
معاون شهردار تهران با تاکيد بر اينکه مسير غرب به شرق تونل نيايش نيز هم اکنون آماده است، تصريح کرد: با وجود آماده بودن اين مسير نبايد حجم ترافيک را به بزرگراه صدر وارد کنيم چرا که از نظر ايمني صلاح نيست وقتي که جرثقيل هاي غول آسا يا گنتري- کرين ها در حال کار هستند ايمني شهروندان را به خطر مي اندازيم .

 
حسيني اظهار کرد: صدر از ابتدايي که ساخته شد مسير پياده رويي نداشت.هم زمان با دو طبقه شدن اين بزرگراه بهسازي بزرگراه صدر نيز در دستور کار قرار گرفته است.

 
معاون شهردار تهران درپاسخ به اين پرسش که ميزان هزينه هاي تونل نيايش چقدر بوده است نيز گفت: براي پروژه صدر - نيايش 1 ميليارد دلار بودجه پيش بيني شده بود که هم اکنون 800 ميليارد تومان در تونل نيايش و 350 ميليارد تومان در پروژه صدر قرارداد داريم که هيچ کدام از اين قراردادها هنوز پر نشده است.

نظر شما