جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۶
کد خبر: ۶۰۹۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
با نزديک شدن به ايام رقابت‌هاي انتخاباتي تب و تاب‌هاي فضاي رسانه‌اي نيز اوج مي‌گيرد؛ اين نوشتار مرور کوتاهي است بر آنچه روز سه شنبه 20 فروردين از سوي خبرنگاران فارس در حوزه انتخابات منتشر شد.

به گزارش شهر به نقل از فارس، با نزديک شدن به ايام رقابت‌هاي انتخاباتي و فشرده‌تر شدن اخبار و اظهارنظرهاي مرتبط با آن، تب‌و‌تاب‌هاي فضاي رسانه‌اي نيز اوج مي‌گيرد.

 

اين نوشتار مرور کوتاهي است بر آنچه که روز سه شنبه 20 فروردين از سوي خبرنگاران خبرگزاري فارس در حوزه انتخابات منتشر شده است.

 

* کمالي هنوز تصميمي براي حضور در انتخابات ندارد

 

نقي حسيني سخنگوي حزب اسلامي کار نيز در مورد تصميم حسين کمالي دبير کل اين حزب براي کانديداتوري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، اظهار داشت: بعد از اينکه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات از آقاي خاتمي براي کانديداتوري دعوت به عمل آورد، آقاي کمالي نيز منتظر پاسخ نهايي است.

 

وي افزود: آقاي کمالي هنوز تصميمي براي حضور در انتخابات نداشته‌ و منتظر اجماع اصلاح‌طلبان است و علاقه‌اي هم به تک‌روي ندارد.

 

* ديدار بي نتيجه عارف و شريعتمداري/ اجماعي که صورت نگرفت

 

ديدار محمدرضا عارف و محمد شريعتمداري دو نامزد احتمالي انتخابات آتي رياست جمهوري بي‌نتيجه ماند.

 

محمد شريعتمداري و محمدرضا عارف دو نامزد انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري در راستاي اجماع اصلاح‌طلبان بر روي يک گزينه واحد ديدار کردند.

 

براساس اين گزارش اين ديدار نتيجه مورد نظر هيچ‌کدام از اين دو نامزد احتمالي اصلاح‌طلب را در برنداشت.

 

* مخالفت آيت‌الله براي ديدار با برخي نامزدها

 

حجت‌الاسلام حسين جلالي مسئول دفتر آيت‌الله مصباح گفت: هرچه به انتخابات نزديک مي‌شويم درخواست‌ها براي ملاقات با ايشان نيز بيشتر مي‌شود.

 

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري از درخواست برخي کانديداهاي فعلي براي ملاقات با آيت‌الله مصباح خبر داد و گفت که بنا به دلايلي با اين ديدارها موافقت نشده است.

 

وي افزود: برخي از کانديداها تاکيد کرده‌اند که مي‌خواهند ديدارشان با آيت‌الله مصباح محرمانه باشد و به همين دليل قرار است بدون محافظ بيايند.

 

* هاشمي با طناب افراطيون به چاه نمي‌رود/ دلمان براي رفسنجاني دهه 60 تنگ شده است

 

همچنين حجت‌الاسلام بزرگواري از حرکت خزنده برخي افراطيون اصلاح‌طلب و دوم خردادي در آستان انتخابات آينده رياست‌جمهوري پرده بر داشت و گفت: اين‌ها که از هم اکنون تيرشان به سنگ خورده به دنبال راهي براي عبور از بحراني هستند که خودشان براي خود ايجاد کرده‌اند و به همين دليل به هر چيز متشبث مي‌شوند.

 

وي در موقعيت کنوني يکي از حربه‌هاي آنان را سوء استفاده از برخي افراد دانست و گفت: فکر نمي‌کنم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با هوش و درايتي که از ايشان سراغ داريم با طناب پوسيده آن‌ها به چاه برود.

 

نماينده چهار شهرستان کهگيلويه و بويراحمد در مجلس شوراي اسلامي با مقايسه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني دهه 60 و حال حاضر گفت: همه دوستداران نظام و ايشان دلشان براي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني دهه 60 تنگ شده و اميدواريم که به زودي اين شخصيت خوب و دوست داشتني را در همان قاموس گذشته ببينيم.

 

* نشست جبهه اصلاح‌طلبان براي کنگره 30 فروردين

 

مجيد محتشمي سخنگوي جبهه اصلاح‌‌طلبان با بيان اينکه اولين جلسه شوراي مرکزي اين جبهه در سال جديد چهارشنبه برگزار مي‌شود، اظهار داشت: موضوع اصلي اين جلسه برگزاري کنگره جبهه اصلاح‌طلبان جهت رسيدن به اجماع خواهد بود.

 

وي افزود: جبهه اصلاح‌طلبان در نظر دارد در کنگره 30 فروردين از همه کانديداهاي احتمالي اصلاح‌طلب دعوت به عمل آورد.

 

* «77+1ميليون» شعار جبهه مشورت ايران اسلامي در انتخابات 92

 

حسين قادرمرزي به فارس گفت: فضاي کنوني کشور نياز به چهره‌هاي صادق با خط مشي مردم‌سالاري ديني دارد که جبهه مشورت ايران اسلامي به منظور تحقق کلام امام و راه امام و حاکميت مردم بر سرنوشت خويش به ميدان رقابت مي‌آيد.

 

وي اضافه کرد: چمران که در کنار رهبر و امام راحل و با ايمان خالص به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي معتقد است، با شعار 1+77 يعني 77 ميليون ايراني در انتخابات پيش‌رو با آرمان‌هاي امام راحل و با رهبري امام خامنه‌اي بيعت کرده و عشق و شور و نشاط در انتخابات خرداد ماه امسال به عنوان نماد حماسه سياسي، حماسه وحدت و عشق را نمود عيني مي‌بخشند.

 

* بي ميلي رئيس ستاد انتخابات جبهه اصلاح طلبان به اجماع براي کانديداتوري دبيرکلش

 

حق شناس به عنوان رئيس ستاد انتخابات جبهه اصلاح‌طلبان در حالي بيشتر از کواکبيان به کانديداتوري خاتمي تمايل نشان مي‌دهد که کواکبيان دبيرکل تشکلي است که وي رياست ستاد انتخاباتش را بر عهده دارد.

 

عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي درباره علت عدم اجماع اصلاح‌طلبان بر روي کانديداتوري کواکبيان اظهارداشت: با توجه به اينکه همه منتظر روشن شدن تکليف خاتمي هستند، بحث اجماع بر روي گزينه ديگر، پس از قطعي شدن نيامدن خاتمي مطرح مي‌شود.

 

* مردم به حلقه انحرافي رأي نمي‌دهند

 

آيت‌الله حائري شيرازي گفت: در حال حاضر درباره بروز فتنه‌اي مشابه 88 پس انتخابات رياست جمهوري آينده اظهار نظر نمي‌کنم، اما مردم به کانديدايي از حلقه انحرافي رأي نمي‌دهند.

 

وي با اشاره به برخي صحبت‌ها درباره حضور نماينده‌اي از حلقه انحرافي در انتخابات رياست جمهوري آينده، اضافه کرد: بحث بر سر آمدن و يا نيامدن اين شخص نيست، بحث در داشتن اقبال عمومي بوده و مردم بصير ايران به جرياني که براي کشور مضر است راي نمي‌دهند.

 

* تصميم‌گيري در مورد نامزد جبهه پايداري انجام شده/ اوايل ارديبهشت نامزدمان را معرفي مي‌کنيم

 

حجت‌الاسلام روح‌الله حسينيان عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سؤال که آيا اخبار جديدي در مورد نامزد نهايي جبهه پايداري وجود دارد يا خير، اظهار داشت: تصميم در اين رابطه گرفته شده و انشاءالله تا اوايل ارديبهشت ماه برگزار مي‌شود.

 

* پورمحمدي: مشکلات من و احمدي‌نژاد از جريان قاليباف آغاز شد

 

حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي کانديداي رياست جمهوري يازدهم پيرامون اختلافات ميان خود و احمدي‌نژاد اظهارداشت: اختلاف من با احمدي‌نژاد در رابطه با آقاي قاليباف اتفاق افتاد.

 

وي در تشريح بروز اختلاف با احمدي‌نژاد تصريح‌کرد: همزمان با حضورم در وزارت کشور شوراي اسلامي شهر تهران آقاي قاليباف را به عنوان شهردار انتخاب کرده و انتصاب وي با حکم وزير کشور قطعي مي‌شد و اين همان چيزي بود که احمدي‌نژاد با آن مخالف بود و با توجه به اينکه امضاي حکم قاليباف در آن زمان کار درستي بود بدون در نظر گرفتن نظر رئيس‌جمهور و بدون اطلاع وي حکم قاليباف را امضاء کردم.

 

پورمحمدي در ادامه افزود: متاسفانه احمدي‌نژاد تنها به اين دليل که قاليباف رقيب انتخاباتي‌اش در انتخابات بود با انتصاب وي به عنوان شهردار تهران مخالف بود.

 

رييس سازمان بازرسي کل کشور تاکيد کرد: چنانچه در انتخابات رياست جمهوري انتخاب شوم قطعا از تمام پتانسيل رقباي انتخاباتي خود براي اداره امور کشور استفاده خواهم کرد.

 

پورمحمدي گفت: اختلاف بين ما در وزارت کشور با رئيس‌جمهور با انتصاب آقاي قاليباف آغاز و روز بروز به اختلافات افزوده شد و هر روز گسترش يافت.

 

* حسن روحاني با «دولت تدبير و اميد» مي‌آيد

 

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام قصد دارد با شعار «دولت تدبير و اميد» وارد عرصه انتخابات يازدهم شود.

 

حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، روز پنجشنبه اين هفته در گردهمايي حاميانش در مجمتع آدينه تهران رسماً نامزدي خود در انتخابات رياست جمهوري يازدهم را اعلام مي‌کند.

 

وي پس از برنامه ريزي براي ورود به عرصه انتخابات، مسئولان اصلي ستاد انتخابات خود را نيز تعيين کرده و «محمدرضا نعمت‌زاده» وزير صنايع و معادن دولت‌ هاشمي رفسنجاني را به رياست ستاد خود برگزيده است.

 

* انتخابات تجلي حماسه سياسي است

 

آيت‌الله جنتي با اشاره به پيام نوروزي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي و بيانات نوروزي معظم‌له در حرم مظهر رضوي اظهارداشت: تجلي حماسه سياسي، «انتخابات» است و انتخابات رياست‌ جمهوري از مهم‌ترين جلوه‌هاي حضور مردم در حماسه سياسي است.

 

آيت‌الله جنتي با اشاره به اهميت جايگاه رياست ‌جمهوري اظهار داشت: شوراي نگهبان در اين انتخابات نيز انشاءالله با استقلال رأي و بدون هيچ‌گونه وابستگي به وظيفه خود عمل خواهد کرد.

 

رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي ضمن تجليل از بصيرت و آگاهي مردم کشورمان گفت: شوراي نگهبان افراد واجد صلاحيت را براي حضور در رقابت‌ها، معرفي خواهد کرد اما اين مردم هستند که بايد با بررسي‌ دقيق، بهترين فرد را براي اين مقام انتخاب کنند.

 

آيت‌الله جنتي درباره مسئوليت شوراي نگهبان و کارکنان اين نهاد در امر انتخابات، خاطر نشان کرد: اعضاي شوراي نگهبان، کارکنان اين نهاد و نيز مجموعه ناظران انتخابات، بايد الگو باشند و به انجام دقيق وظيفه قانوني بپردازند.

 

* شاکري تشکيل «جبهه حماسه‌سازان انقلاب اسلامي» را تشريح کرد

 

مجتبي شاکري در رابطه با تشکيل «جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامي» اظهارداشت: اين جبهه فرهنگي ـ سياسي در همايش مردمي روز پنجشنبه 22 فروردين که با حضور اقشار مختلف مردم و اعضاي اين جبهه برگزار مي‌شود رسماً آغاز به کار مي‌کند و در آينده‌اي نزديک در يک نشست خبري، اعضاي موسس و برنامه‌هاي خود را به اطلاع عموم خواهد رساند.

 

وي اضافه کرد: قرار است «جبهه حماسه سازان» سلسله همايش‌هايي را از اين هفته با عنوان کلي «مشق حماسه» در مرکز فرهنگي سيدالشهداء تهران برگزار نمايد که همايش نخست آن اين هفته با عنوان «انقلاب اسلامي و مديريت جهادي» با سخنراني آقايان پناهيان، کوثري و زاکاني برگزار خواهد شد.

 

* تلخ‌ترين خاطره‌ام استعغاي مجلس ششمي‌هاست/ دولت قانون تشکيل مي‌دهم

 

حسن سبحاني نامزد رياست‌جمهوري يازدهم نيز در گفت‌وگو با فارس گفت: من از اول به قانون هدفمندي انتقاد داشتم و مخالف اجرايي شدن آن بودم؛ اما اکنون اعلام مي‌کنم دولت قانون تشکيل مي‌دهم و همين قانوني که به آن انتقاد دارم و موجب وارد شدن خسارات به کشور مي دانم را اجرا مي‌کنم؛ اما بلافاصله نسبت به اصلاحش از طريق مجلس اقدام مي کنم تا هم قانون را اجرا کرده باشم و هم قانون اصلاح شده را.

 

استعفاي دسته جمعي نمايندگان مجلس ششم از تلخ‌ترين خاطرات من در مجلس بوده است، اصلا دوست نداشتم چنين اتفاقي در مجلس جمهوري اسلامي بيفتد. درباره شيرين ترين خاطره نيز موارد زيادي وجود دارد مانند سهميه بيندي کردن بنزين و خيلي موارد ديگر.

 

* آيت‌الله هاشمي تدبير کند و در مجمع بماند/ ايشان شرايط سني مناسبي براي رياست جمهوري ندارد

 

حجت‌الاسلام سالک نماينده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سؤالي درباره اخبار ضد و نقيض مرتبط به کانديداتوري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، تاکيد کرد: حضور آقاي هاشمي به لحاظ قانوني منعي ندارد اما خود ايشان چندين بار اعلام کرده است که کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري نخواهد شد.

 

سالک گفت: اصلاح‌طلبان با توجه به مشکلات فکري که دارند مشکلاتي را براي کشور درست کردند و اکنون نيز آقاي هاشمي بايد مراقب باشد چون ممکن است جريان اصلاحات از ايشان استفاده سياسي کند.

 

وي با بيان اينکه سلامت جسمي براي ريس‌جمهور لازم است، گفت: ايشان شرايط سني خوبي براي رياست‌جمهوري ندارند و به نظر مي‌رسد از تحرک لازم براي رئيس‌جمهور بودن، برخوردار نيستند.

 

* از ائتلاف‌ها تا مشت‌هاي بسته و مستقل‌هايي که همچنان مي‌آيند

 

جدي‌تر شدن ائتلاف‌هاي سياسي در قالب ائتلاف پيشرفت(حداد، قاليباف، ولايتي) و همچنين ائتلاف 5گانه اصولگرايان (متکي، پورمحمدي، باهنر، آل اسحاق و ابوترابي) نشانه‌اي از تلاش جدي کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري براي رسيدن به گزينه‌اي با حداکثر اقبال پيروزي در انتخابات است.

 

در اين ميان گرچه دولت و شخص احمدي‌نژاد و همچنين اصلاح‌طلبان، کانديداي قطعي خود را در انتخابات تعيين نکرده‌اند، اما گمانه‌زني‌هاي گوناگوني در اين باره از سوي تحليل‌گران گوناگون سياسي مطرح شده است و شايد با صراحت بتوان گفت که هنوز آنان مشت خود را براي ناظران باز نکرده‌‌اند.

 

ائتلاف پيشرفت از جمله مهمترين تشکل‌هاي انتخاباتي بوده است که با اتحاد 3 نامزد مطرح اصولگرايان، حدادعادل، محمدباقر قاليباف، علي‌اکبر ولايتي عزم خود را براي پيروزي در انتخابات جزم کرده است، با اين حال شواهد روشني وجود دارد که بزودي اين ائتلاف با پيوستن کانديداهاي جديد، گسترده‌تر نيز خواهد شد.

 

شايد صريح‌ترين اظهارنظر در اين باره را علي‌اکبر ولايتي داشته است که در سفر انتخاباتي خود به مشهد مقدس به صراحت از پيوستن کانديداي ديگري به ائتلاف سه‌گانه خبر داد؛ در کنار اين ستادهاي انتخاباتي هر سه کانديدا نيز به تدريج فعاليت‌هاي خود را آغاز کرده‌اند و اجماع هر سه مي‌تواند توان قابل ملاحظه‌اي را در اختيار اين کانديدا قرار دهد.

 

ائتلاف 5گانه اصولگرايان نيز که با حضور شخصيت‌هايي همچون محمدرضا باهنر، محمدحسن ابوترابي فرد، مصطفي پورمحمدي و منوچهر متکي تشکيل شده است از قطب‌هاي ديگر انتخابات رياست جمهوري در جبهه اصولگرايان محسوب مي‌شوند.

 

گرچه وزن و توان اين ائتلاف سياسي با ائتلاف سه‌گانه پيشرفت قابل مقايسه نيست، اما مي‌توان در آينده‌اي نزديک شاهد چانه‌زني اين دو گروه سياسي براي يک ائتلاف بزرگتر در قلب اصولگرايان بود.

 

در سمت ديگر صحنه رقابت براي انتخابات رياست جمهوري کانديداهاي مورد حمايت دولت قرار دارند؛ گرچه از مدت‌ها پيش بحث ورود کانديداي مورد حمايت دولت به صحن انتخابات وجود داشته است، اما تحرکات دولت ظن حضور مستقيم دولتيان را در انتخابات رياست جمهوري به شدت تقويت کرده است.

 

در ايام عيد نوروز علي نيکزاد وزير راه و شهرسازي به صراحت از کانديداتوري خود در انتخابات رياست جمهوري خبر داد اما اندکي بعد با گفت‌وگوي يکي از مقامات عالي‌رتبه دولت مجبور به انصراف از کانديداتوري خود شد.

 

الهام نيز از جمله گزينه‌هايي است که به عنوان کانديداي احتمالي دولت معرفي مي‌شود اما به نظر مي‌رسد که وي به صراحت حضور خود را در انتخابات رد کرده است.

 

اسفنديار رحيم‌مشايي نيز از ماه‌ها پيش کانديداي دولت در انتخابات رياست جمهوري محسوب مي‌شد اما به نظر مي‌رسد که همچنان ورود يا عدم ورود وي به انتخابات رياست جمهوري در پرده‌اي از ابهام باقي مي‌ماند.

 

اصلاح‌طلبان نيز ضلع ديگري از انتخابات رياست جمهوري خردادماه سال جاري است اما به نظر مي‌رسد که جبهه اصلاحات هنوز بر روي کانديداهاي خود در انتخابات رياست جمهوري به توافق نهايي نرسيده است.

 

عارف، جهانگيري و نجفي از مهمترين کانديداهاي اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوري محسوب مي‌شوند و در اين ميان کانديداتوري احتمالي هاشمي رفسنجاني نيز متغيري است که مي‌تواند در تصميم اصلاح‌طلبان نقش ايفا کند، چه اينکه هاشمي‌رفسنجاني اگر خودش نيايد، مي‌کوشد از گزينه‌اي مانند حسن روحاني حمايت کند که طبيعتا گزينه‌هاي هاشمي مي‌توانند باب ميل اصلاح‌طلبان نيز باشند.

 

و البته نگراني اصلاح‌طلبان در مورد احراز صلاحيت گزينه شان نيز کم‌کم تبديل به يک معضل براي آنها شده است.

 

در اين ميان برخي کانديداها نيز به صورت مستقل در انتخابات رياست‌جمهوري شرکت مي‌کنند که مي‌توان به علي فلاحيان، محمد سعيدي‌کيا، حسن سبحاني و محسن رضايي اشاره کرد که به صورت جدي وارد عرصه انتخابات رياست جمهوري شده‌اند.

 

گرچه محتمل به نظر مي رسد که تا پايان انتخابات شاهد کناره گيري برخي از اين کانديداهاي بالقوه نيز باشيم.

نظر شما