جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۳
کد خبر: ۶۱۸۵۲
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مراسم افتتاح نمايشگاه خوشنويسي روحانيون حوزه علميه قم با عنوان «صرير روحاني» در موزه امام علي(ع)، هنر را لازمه توسعه فرهنگ ديني دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر «شهر»، امير خوراکيان در اين مراسم که شامگاه سه شنبه 31 ارديبهشت در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد، درباره نمايشگاه «صرير روحاني» گفت:‌ اين نمايشگاه دست‌ کم نمادي از دو پيام يا دو اصل است؛ ‌نخست نياز هنر به معارف ديني و محتواي متعالي و دوم نياز توسعه فرهنگ ديني به مَرکب هنر.

وي ادامه داد:‌ ما در مجموعه فعاليت‌هاي هنري‌مان بيش از هر چيز نيازمند مراجعه به سرچشمه‌ها و بهره‌مندي از معارف انسان‌ساز و متعال ديني و به‌ويژه اخلاقي هستيم و براي اين‌که بتوانيم پيام زلال و پاک دين را به گوش عالم برسانيم، نيازمند مرکب هنريم.

رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره نحوه برقراري ارتباط با حوزه علميه قم و فعالان هنري اين حوزه، اظهار داشت: در مراودات و جستجوها و ارتباطات، مواجه شديم با مرکز خوبي که دوستان روحاني با علاقه‌اي ستودني در حوزه‌هاي مختلف هنر در آن مشغول فعاليت‌اند و فکر کرديم ارتباط بيشتر با اين مجموعه مي‌تواند ما را در رساندن اين پيام کمک کند.

وي ادامه داد: به اين ترتيب براي ارسال موثر پيام‌هاي ديني و به‌ويژه اخلاقي که ماموريت اصلي مجموعه ماست،‌ هم ما از دوستان روحاني هنرمند استفاده مي‌کنيم و هم دوستان روحاني حوزه علميه قم مي‌توانند از امکانات ما بهره گيرند.

خوراکيان گفت: اين قدم اوليه را قدمي مبارک مي‌دانيم، به ويژه که با هنر خوشنويسي آغاز شد. ولي در ساير هنرها نيز زمينه‌هاي خوبي وجود دارد و مسير را ادامه مي‌دهيم تا از اين تعامل و رهاوردي که ايجاد مي‌شود استفاده کنيم و نقش مفيدي را در زمينه تعالي فرهنگ عمومي ايفا کنيم.

در اين مراسم همچنين زين‌العابدين اسماعيلي، دبير انجمن طلاب خوشنويس سراسر کشور با يادي از بزرگان خوشنويسي مانند سيد گلستانه، احمد علي نجفي زنجاني، حبيب‌الله فضايلي و آيت‌الله نجومي که همگي روحاني نيز بودند، به قرائت متني درباره نحوه شکل‌گيري اين انجمن پرداخت و گفت: در اواخر سال 90 بود که فراخواني براي برگزاري مجمع انجمن طلاب خوشنويس منتشر کرديم و پس از جلسات و مجمعي که تشکيل شد، هيئت‌مديره انجمن طلاب خوشنويسان سراسر کشور با پشتيباني سازمان تبليغات حوزه علميه قم تشکيل شد.

وي با اشاره به برپايي نمايشگاه «صرير روحاني 1» در سال گذشته در قم، اظهار داشت: اين نمايشگاه با استقبال بسياري از سوي هنرمندان طلاب و مردم روبه‌رو شد. پس از نمايشگاه قم و آشنايي با مديران سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز، براي برپايي نمايشگاه «صرير روحاني 2» برنامه‌ريزي کرديم.

اسماعيلي همچنين با اشاره به اهداف انجمن طلاب خوشنويس سراسر کشور، گفت: اشاعه هنر خوشنويسي در سطح حوزه‌هاي علميه کشور، توجه به تاثيرپذيري تبليغات از هنر، بالا بردن ظرفيت و توانمندي هنر در حوزه‌هاي علميه و ارائه آثار فاخر از جمله اهداف انجمن ماست.




صداي قلم خوشنويسان، حجاب‌هاي آسمان را پاره مي‌کند

در ادامه اين مراسم، حجت‌الاسلام علي کومساري رئيس مرکز فرهنگي هنري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، به سخنراني پرداخت. وي اظهار داشت: سه چيز است که حجاب‌هاي آسمان را پاره مي‌کند و منتهي مي‌شود به درک محضر الهي و قرب الهي؛ يکي صداي خامه نويسندگان و قلم عالمان است، ديگري صداي قدم‌هاي مجاهدان و سوم صداي چرخ نخ‌ريسي پيرزنان نيکوکار و آبرومند. وي ادامه داد: جايگاه خوشنويسي در اسلام، هميشه در بلندترين مراتب بوده و اسلام براي اين هنر جايگاهي مهم و ارزشمند قائل است. خوشنويسي هم‌ذات اسلام است و پيغمبر توصيه‌هاي زيادي براي خوش نوشتن به کاتبان قرآن داشته‌اند. کومساري افزود:‌ توصيه‌هاي زيادي در اسلام به خوشنويسي شده است و بسياري از عالمان ديني ما، حتي اگر خوشنويس نبودند، خط خوبي داشتند، مانند حضرت امام خميني(ره) که خطي بسيار زيبا داشتند.

وي ادامه داد: با توجه به اين جايگاه، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم به فکر ايجاد انجمن طلاب خوشنويس سراسر کشور افتاد که اکنون هيئت‌مديره‌اي منسجم دارد و بالغ بر 130 طلبه و روحاني خوشنويس در اين انجمن عضو هستند و برگزاري کارگاه‌ها، نشست‌‌ها و نمايشگاه‌‌ها و انتشار آلبوم خوشنويسي از اقدامات اين انجمن است و قصد داريم شرايطي فراهم کنيم که اين انجمن با قدرت به کار خود ادامه دهد.






هنر به جامعه اعتبار مي‌بخشد

غلامحسين اميرخاني پيشکسوت خوشنويسي نيز سخنران ديگر اين مراسم بود. وي با اشاره به حضور بانوان در سالن، گفت: خبر خوب براي همه ما اين است که تعداد بانوان هنرمند بر تعداد آقايان پيشي گرفته است و اين مي‌تواند از نکات کليدي رشد جامعه ما از هر نظر باشد؛ زيرا در دامن زن بافضيلت و هنرشناس، انسان مي‌تواند به‌نحوي رشد کند که با يک نسل، يک قدم ارتقا ايجاد کند. اميدواريم اين همت و فضيلت از جانب زنان ما در جوامع علمي و فرهنگي و هنري بر دوام باشد.

وي با يادي از مرحوم فضايلي اصفهاني، اين روحاني خوشنويس را نمونه بارز يک هنرمند اخلاق‌مدار دانست و گفت: آيت‌الله فضايلي در حسن اخلاق و رفتار، بيش از هنرش معروف بود و بيش از هر چيز، در تربيت نسلي مانند خود کوشيد.
اميرخاني اظهار داشت: هنر جلوه‌اي از جمال خداوند است که انسان‌هايي را که هميشه مجذوب زيبايي هستند، سيراب مي‌کند. هنر به جامعه اعتبار مي‌بخشد و سبب بالا ارتقاي سطح سليقه جامعه مي‌شود و جامعه اي که در آن سليقه بالا رفته باشد، به سمت ابتذال نخواهد رفت و هنر مبتذل را انتخاب نخواهد کرد؛ زيرا ابتذال و سليقه خوب در يک جا نمي‌گنجند. وي در ادامه با اشاره به طرح اختصاص بودجه نيم درصدي از بودجه عمراني شرکت‌هاي دولتي به خريد آثار هنري که جامعه هنر در آرزوي آن است، گفت:‌ چنين اقدامي جامعه هنري را پرواز مي‌دهد و آن را به جايي مي‌رساند که همچون آب و خاک و هوا و ريشه‌هاي ما، کم‌نظير است. امکانات مي‌تواند اين ريشه قوي، زنده و پايدار را که جوانه خود را در هر شرايطي حفظ کرده و با کمترين فرصت به درختي تناور تبديل شده، آبياري کند.




از مسئولان فقط تعريف و تمجيد شنيده‌ايم

اين خوشنويس افزود:‌ متاسفانه تا امروز موفق نشده‌ايم؛ در حالي که حرف ما خيلي ساده است. ما مي‌خواهيم در سايه اين حمايت، مزيت اصلي کشورمان که فرهنگ و هنر است، رشد کند، در حدي که قابليت عرضه به جهاني را داشته باشد که تشنه معرفت و هنر و کمال است. وي اظهار تاسف کرد: ما صاحب بيشترين رشته‌هاي هنري در کشور هستيم ولي بيشتر آن‌ها يا نابود شده يا در شرف نابودي است. موزه‌هاي ما خالي از مراجع است درحالي‌که در کشورهاي ديگر،‌ شلوغ‌ترين و پرازدحام‌ترين محل‌ها موزه‌ةا هستند و طويل‌ترين صف‌هاي زيبا را در مقابل موزه‌ها شاهديم.

اميرخاني تاکيد کرد:‌ در دنيايي که تبليغاتش ما را وحشي معرفي مي‌کند،‌ بايد فعاليت گسترده‌تري در حوزه فرهنگ خود داشته باشيم. ما بايد اولين معرفي کننده چهره‌هاي برجسته‌اي چون مولانا باشيم، نه اين‌که پس از معرفي شدن آن‌ها توسط ديگران، گلايه کنيم.





وي افزود: تا امروز هنر و فرهنگ در حاشيه بوده و ما از مسئولان فقط تعريف و تمجيد شنيده‌ايم. آن‌جا که مسئولان توانسته‌اند از هنر استفاده تبليغاتي کنند، از آن تعريف کرده‌اند ولي آن‌جا که بايد براي حفظ و ارتقاي آن بودجه‌اي اختصاص دهند، شاهد اين هستيم که کمترين بودجه به وزارت فرهنگ و ارشاد تعلق مي‌گيرد.



در پايان اين مراسم، امير خوراکيان، حجت‌الاسلام کومساري، اميرعبدالحسيني، حجت‌الاسلام محمديان، نصراله افجه‌اي و علي شيرازي براي اهداي تقديرنامه و جوايز به تعدادي از هنرمندان خوشنويس روحاني، روي سن دعوت شدند و از حجت‌الاسلام محمدتقي اسدي، حجت‌الاسلام مسطفي اسکوئيان، حجت‌الاسلام زين‌العابدين اسماعيلي، حجت‌الاسلام حسين پورنعمان، زهره حميدي‌نژاد، حجت‌الاسلام حسين خسروي، حجت‌الاسلام سيدابوالفضل سرور، حجت‌الاسلام اصغر شريفي، حجت‌الاسلام محمدرضا شوقيان، حجت‌الاسلام سيدحسين شيرازي، حجت‌الاسلام ناصر کاووسي، حجت‌الاسلام وحيد فولادزاده، حجت‌الاسلام عبداله عبداله‌زاده، حجت‌الاسلام مهدي عليپور، حجت‌الاسلام سيداحمد شفيعي مازندراني و حجت‌الاسلام سيدمهدي محمودي تجليل شد.همچنين لوح تقديري براي تجليل از آيت‌الله سيدمرتضي نجومي، به دختر ايشان اهدا شد.

نظر شما