جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۴
کد خبر: ۶۲۱۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
سازمان زيباسازي شهر تهران با گردآوري آثار كمال الملك و شاگردانش در باغ نگارستان، مدرسه صنايع مستظرفه، اولين دانشگاه هنري ايران، را احيا مي‌كند.

به گزارش شهر، باغ نگارستان كه در عصر قاجار توسط كمال‌الملك به مدرسه صنايع مستظرفه تبديل شد و توانست در احيا و اشاعه هنرهايي همچون نقاشي، نگارگري، مجسمه‌سازي و... تاثيرگذار باشد، دوباره توسط سازمان زيباسازي احيا خواهد شد.



در اين موزه كه به بررسي مكتب كمال‌الملك و نگارگري تهران پرداخته خواهد شد، آثاري از كمال‌الملك و شاگردانش به نمايش در خواهد آمد. همچنين اسناد مدرسه صنايع مستظرفه، احكام و دست‌نوشته‌هاي اين مدرسه نيز به نمايش در خواهد آمد.


سازمان زيباسازي با هدف احياي خاطرات هنري شهر تهران و مكان‌هاي فرهنگي و تاريخي در يك سال گذشته به بررسي آثار كمال‌الملك و شاگردانش پرداخته و در همين راستا به احياي مدرسه صنايع مستظرفه و انديشه و آثار هنري كه به واسطه اين مكان اشاعه يافته، پرداخته است.


مدرسه صنايع مستظرفه (School of Fine Arts) به سرپرستي کمال‌الملک در سال 1287 شمسي مطابق با 1911ميلادي تاسيس شد. اين مدرسه براي تدريس و توسعه نقاشي تاسيس و هم‌زمان به رشته‌هاي منبت‌کاري، موزائيک‌سازي و قالي‌بافي نيز پرداخته مي‌شد. چند سال بعد از تاسيس اين مدرسه زير نظر کمال‌الملک، ابوالحسن صديقي بخش مجسمه‌سازي را نيز در اين مدرسه داير کرد. پس از مرگ کمال‌الملک مدرسه صنايع مستظرفه به دو مدرسه ديگر يعني هنرستان کمال‌الملک و هنرستان هنرهاي سنتي تقسيم شد.

نظر شما