چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۶
کد خبر: ۶۵۵۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری:
مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران،تعیین الگو و سیاست واحد فرهنگی و توجه به اقتصاد فرهنگی و ایجاد فضای رقابتی را از جمله مسائل بسیار مهم در ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی دانست.

علی اصغر محکی در گفت و گو با خبرنگار شهر در پاسخ به این سوال که چرا با وجود امکانات وسیع و دستگاه های فرهنگی متعدد و بستر مناسبی که وجود دارد،آثار فعالیت های فرهنگی این نهادها، آنطور که انتظار می رود نیست ،گفت: صرف این که مجموعه های متعددی برای تولیدات فرهنگی وجود داشته باشد، شرط کافی برای تولید محصولات فرهنگی با کیفیت نیست.

مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: تولید محصولات فرهنگی چناچه هم راستا با سیاست های واحد فرهنگی باشد، می تواند به تولید محصولات با کیفیت فرهنگی کمک کند.اما اگر این مهم با نظام سیاست گذاری واحدی صورت نگیرد، مشکل زا خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای بهبود وضعیت فرهنگی و تولیدات آن ضروری‌ست وفاق ملی بین متولیان فرهنگی در جهت پایبندی به الگو و سیاست مشخص شده باشد تا در این حوزه به قول معروف «هرکسی ساز خود را نزند».

دانشکده ها و پژوهشکده های فرهنگی باید روزآمد شوند

محکی نقش دانشکده ها و پژوهشکده های فرهنگی را نیز در ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی مهم دانست و اظهارکرد: اگر این مراکز نتوانند خود را با تحولات ایجاد شده، روزآمد کنند، دچار روزمرگی شده و نمی توانند عملکرد مناسبی در این آشفتگی فرهنگی داشته باشند.

مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت مهندسی فرهنگی،تصریح کرد: هنوز در داخل نظام و نهادهای متولی امور فرهنگی،افرادی وجود دارند که مخالف مهندسی فرهنگی هستند.

وی با بیان این که اکنون بسیاری از کشورها این رویکرد را در مسائل فرهنگی خود به صورت غیرمستقیم دارند، گفت: طرح این موضوع که انجام مهندسی فرهنگی امکان پذیر نیست و موضوعیت علمی ندارد ، بحثی اشتباه و انحرافی‌ست.

نیازمند الگویی مشخص و تحقق پذیر هستیم

وی گفت: ضروری‌ست سیاست های فرهنگی خود را براساس الگویی مشخص و تحقق پذیر هم‌راستا کنیم. البته این الگو عناصر و ملاحضاتی دارد که باید بر 3 پایه ، تقویت خدمات عمومی فرهنگی، پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی و فراهم کردن امکان دسترسی هرچه بیشتر مردم به فعالیت های فرهنگی، شکل بگیرد.

محکی با تاکید بر ایجاد ذهنیت مثبت در مردم نسبت به میراث فرهنگی کشور، تصریح کرد: در دل این الگو باید به اقتصاد فرهنگی نیز توجه کنیم و از اعمال سلیقه‌های شخصی در بودجه‌دهی جلوگیری شود.

وی اظهارکرد: علاوه بر این باید سهم هریک از تولیدکنندگان فرهنگی به ویژه رادیو و تلویزیون، رسانه های محیطی،آفرینش‌های هنری در این زمینه مشخص شود.

تولیدات فرهنگی دیجیتالی هم کارکرد مثبت دارد هم منفی

مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت تولیدات فرهنگی دیجیتالی گفت: البته این بخش هم دارای کارکرد مثبت و هم منفی است.آفرینش های فرهنگی در این حوزه می تواند از سویی موجب شود تا این محصولات در دسترس هم عموم مخاطبان قرار گیرد و از نگاه دیگر باعث صنعتی شدن هنر،گرفتن خلاقیت و بازاری شدن تولیدات فرهنگی می شود.

وی ادامه داد: به همین منظور ضروری ست در حوزه آفرینش های فرهنگی دیجیتالی سیاست های مشخصی برای نظارت و حمایت از این محصولات تعیین شود.

خلق آفرینش های فرهنگی با زبان هنر باید مصونیت شده باشد

وی در ادامه با تاکید بر مشخص کردن چگونگی ایجاد فضا برای خلق آفرینش های فرهنگی با زبان نمادین هنر، تصریح کرد: نمادسازی با زبان هنر باید مصونیت شده باشد و در این حوزه هویت خودمان را نیز حفظ کنیم.

وی افزود: علاوه بر این باید ارتباط رسانه در بخش های مختلف شبکه های خانگی، تلویزیونی و محلی با فرهنگ مشخص شود و در الگوهای فرهنگی حقوق مالکیت اثر، حقوق مذهبی،حقوق اقوام مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ورود دیرهنگام به مسائل و تحولات جدید فرهنگی را نیز آسیب دیگر در این حوزه دانست و افزود: ما زمانی اقدام به تولید محصولات فرهنگی در زمینه بازی های رایانه ای کردیم که توزیع بازی های خارجی در کشور همه گیر شده بود و یا زمانی به مساله موسیقی زیر زمینی ورود پیدا کردیم که این نوع از موسیقی جایگاه خود را پیدا کرده بود.

وی ادامه داد: اکنون فضای مجازی حوزه بسیار مناسبی برای انجام فعالیت های فرهنگی است اما در این بخش نیز در حال حاضر منفعل عمل می کنیم.

نظر شما