جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۱
کد خبر: ۶۵۹۶۱
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
دکتر روحانی لیست پیشنهادی اعضای کابینه خود را در این مراسم برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس معرفی کرد.
مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران اسلامی، دیروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. دکتر روحانی لیست پیشنهادی اعضای کابینه خود را در این مراسم برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس معرفی کرد. در اين گزارش شرح مختصري از سوابق اين وزرا آمده است.

وزیر اقتصاد و امور دارائی: علی طیب‌نیا  
 علی طیب‌نیا عضو هیئت علمی ‎‏گروه اقتصاد اجتماعی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. طیب‌نیا یک سال از دوره دکترای خود را در مدرسه اقتصاد لندن گذراند و در سال 72 دکتری تخصصی خود را با عنوان رساله «تورم ساختاری در ایران» از دانشگاه تهران دریافت کرد. طیب‌نیا دبیری کمیسیون اقتصادی هیات دولت در دولت‌های پنجم تا هشتم، ‏معاونت طرح و بررسی نهاد ریاست‌جمهوری با سابقه حضور چهار ساله، معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سال‌های 84 و 85، عضویت در شورای پول و اعتبار در سال‌های 81 تا 88، معاونت هماهنگی و امور فنی و اقتصادی نهاد ریاست‌جمهوری و عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور را بر عهده داشته است. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمود واعظی
واعظی متولد 1331 و دارای دکترای روابط بین‌الملل و فوق‎لیسانس مهندسی الکترونیک است که از مشاوران حسن روحاني در دوره رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری بود. مدیرعاملی شرکت مخابرات ایران از سال 1358 تا 1365، مشاور وزیر امور خارجه از سال 1365 تا 1366، مشاور وزیر و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی از سال 1366 تا 1368، معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه از سال 1368 تا 1376، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از سال 1376 تا 1378، معاون پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 1378 تاکنون از جمله سوابق علمی اجرایی وی است. 

وزیر امور خارجه: محمد جواد ظریف
 
محمد جواد ظریف 55 ساله است، او که از سال 1381 تا 1386 به مدت 5 سال سفیر و نمایندهٔ دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود،‌ در سال 1355 با ویزای دانشجویی به آمریکا رفت و  لیسانس و فوق لیسانس روابط بین الملل خود را از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو و دکترای خود در این رشته را نیز از دانشگاه دنور دریافت کرد. 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: جعفر ميلي منفرد 
دکتر جعفر ميلي منفرد متولد سال 1332 استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. سوابق تحصیلی وی عبارتند از کارشناسي مهندسي برق ـ قدرت، دانشگاه صنعتي اميركبير (پلي تكنيك تهران)، 1356، اخذ ديپلم تخصصي از مدرسه عالي برق پاريس(Supelec)، فرانسه، 1359، كارشناسي ارشد مهندسي برق ـ قدرت، دانشگاه پاريس 6، فرانسه، 1360 و دكتراي مهندسي برق ـ قدرت، دانشگاه پاريس 6، فرانسه، 1363 است.میلی منفرد در سمت هایی همچون سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، معاون فناوری وزارت علوم، رئيس سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران، معاون دانشجويي و فرهنگي وزارت علوم مسئولیت داشته است. 
 
وزیر راه و شهرسازی: عباس آخوندی
 عباس احمد آخوندی سال 36 در نجف اشرف متولد شده است؛ وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و مدرک دکترای خود را دریافت کرد.  وی سال 1361 به عنوان معاون سیاسی وزیر وقت کشور (حجت الاسلام ناطق نوری) انتخاب شد و در دولت دوم هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرده است. آخوندی در سال 1376 نماینده ویژه رییس جمهور وقت برای اجرای طرح احداث سالن بزرگ همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بوده است.  
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی
علی ربیعی متولد 1334 در محله جوادیه تهران است، وي در سالهای اول انقلاب عضو شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی و عضو کمیسیون تدوین قانون کار در دهه شصت عضو شورای مرکزی خانه کارگر از بدو تاسیس تا امروز می باشد.
ربیعی حضور در سپاه پاسداران با سابقه 65 ماه جبهه در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن حضور در وزارت اطلاعات را در پرونده خود دارد. ربیعی در دوره خاتمی مشاور اجتماعی او شد و در زمان تصدی دبیر شورای عالی امنیت ملی توسط حجت‌السلام حسن روحانی مسوول اجرایی دبیرخانه و ریاست کمیته سیاستگذاری تبلیغات و کمیته امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی را عهده دار بود. 

وزیر کشاورزی: محمود حجتی
محمود حجتی 58 ساله و متولد اصفهان است. وی لیسانس خود را در رشته مهندسی عمران دریافت کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد. وی در دوره اول ریاست‌جمهوری خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم او به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در کابینه حضور داشت. 
 
وزیر آموزش و پرورش: محمد علی نجفی
محمدعلی نجفی متولد 1330 است و در دبیرستان مروی واقع در ناصر خسرو تحصیلات متوسطه را به پایان رساند پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه فناوری ماساچوست (اِم آی تی) دوره کاشناسی ارشد را طی نمود ولی به جهت فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.  با حکم سید محمد خاتمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه انتصاب یافت. در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، شایعاتی مبنی بر نامزدی وی به گوش می‌رسید که این امر محقق نشد.

وزیر ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر
مسعود سلطانی‌فر متولد 1338 و دارای مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی است. وی سابقه چهار سال عضویت در شورای عالی اداری کشور، چهار سال عضویت در شورایعالی اطلاع رسانی، 12 سال سابقه استانداری در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی و همچنین 8 سال معاون سیاسی در استانداری‌های فارس، همدان و هرمزگان را در کارنامه خود دارد. 
 
وزیر اطلاعات: سید محمود علوی
 
حجت‌اسلام سید محمود علوی 59 ساله و عضو مجلس خبرگان رهبری است. علوی تحصیلات خود را در حوزه و دانشگاه دنبال کرد و در سال 49 به کسوت روحانیت در آمد. او در دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم نماینده مجلس شورای اسلامی بود و از سال 68 تا 70 معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را بر عهده گرفت؛ وی از سال 79 تا 88 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش منصوب شد.  
وزیر بهداشت: حسن قاضی زاده هاشمی
دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی 54 ساله دارای مدرک دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکترای تخصصی چشم پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گذراندن دوره های تکمیلی در آمریکا و اروپا و استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوابق تحصیلی اوست. وی عضویت در شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور، ‌مشاور وزیر بهداشت از سال 76 تا 80 و ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران را در کارنامه خود دارد. 

وزیر کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی
عبدالرضا رحمانی فضلی 56 ساله و دارای دکترای جغرافیا از دانشگاه تربیت مدرس است. وی رئیس دیوان محاسبات کشور، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی از شیروان، قائم مقام شورای عالی امنیت ملی و معاون اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای در دوره علی لاریجانی بوده ‌است. رحمانی فضلی، همچنین معاونت شورای عالی صدا و سیما را بر عهده داشته است؛ او در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال 1384 ریاست ستاد انتخابات صدا و سیما را برعهده گرفت. 
وزیر دادگستری: مصطفی پورمحمدی
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی متولد  1338 در قم است؛ وی اکنون رئیس سازمان بازرسی کشور است. او معاون برون مرزی وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان و وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در دورهٔ ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود. وی در تاریخ 23 مرداد 1384 از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت 1387 از این مقام برکنار شد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: علی جنتی
علی جنتی 64 ساله و پسر آیت‌الله جنتی است. در سال 63 استاندار خوزستان و در سال 67 ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس را برعهده گرفت. در دوران ریاست جمهوری هاشمی به معاونت بین الملل وزارت ارشاد و تا پایان دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی به سفارت ایران در کویت منصوب شد. او سال 84 و همزمان با دولت احمدی‌نژاد، به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور منصوب شد؛ او سال 85 از این سمت کنار گذاشته شد و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت رفت اما در سال 89 از این مقام نیز برکنار شد. 
 
وزیر نفت: بیژن نامدار زنگنه
بیژن نامدار زنگنه 61 ساله که پیش از این دو دوره چهار ساله وزیر نفت دولت هفتم و هشتم بود، وی از سال 1364 تا 1384 در دولت‌های مختلف به عنوان وزیر حضور داشته است.وزیر جهاد سازندگی (1364 - 1368) دولت چهارم – آیت الله سیدعلی خامنه‌ای، وزیر نیرو (1368 - 1376) دولت پنجم و ششم/ آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، وزیر نفت (1376 – 1384)/ دولت هفتم و هشتم سید محمد خاتمی، از مهمترین مسئولیت های زنگنه به عنوان وزیر کابینه دولت بوده است. زنگنه همچنین در حدفاصل سال های 1375 تا 90 به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و در سال های 62 تا 84 به عنوان عضو شورای اقتصاد در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. 

وزیر نیرو: حمید چیت چیان
حمید چیت‌چیان وزیر پیشنهادی وزارت نیروی دولت یازدهم هم در حال حاضر مشاور عالی وزیر نیروی دولت دهم و رئیس شورای مشاوران وزارت نیرو است. 
چیت چیان در کارنامه خود قائم مقامی وزیر نیرو ، مشاور عالی وزیر و رییس شورای مشاوران وزارت نیرو از آبان 89 تاکنون، معاونت هماهنگی و نظارت فرایندی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از شهریور 1390 تاکنون و ... را دارد. 
 
 وزیر دفاع: حسین دهقان
 
حسین دهقان دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه تهران است و پیش از این مسئولیت‌هایی همچون معاون رییس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت های هشتم و نهم، جانشینی وزارت دفاع در دولت‌های هفتم و هشتم و فرماندهی در رده‌های مختلف سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اردیبهشت 89 دهقان را به عنوان رئیس کمیسیون سیاسی دفاعی امنیتی دبیرخانه مجمع معرفی کرد. 
 
وزیر صنعت، معدن، تجارت: محمدرضا نعمت‌زاده
 
محمدرضا نعمت‌زاده 68 ساله رئیس‌ ستاد حسن روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بود. وی سال 1358 وزیر کار و در دولت‌های محمدعلی رجایی و هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع بود. نعمت زاده معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی در کابینه‌های خاتمی و معاونت وزارت نفت در امور پخش و پالایش را در کابینه احمدی نژاد به عهده داشته ‌است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
Under Review: ۱
انتشار یافته: ۱
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
1
1
واعظی در مناظره با نماینده جلیلی حرفهای بی منطق زیادی زد که با شان ومواضع رییس جمهورمنتخب ونظام ورهبری منافات جدی دارد نمایندگان در بررسی وظیفه دارند سخنان او را تامل نمایند . اقای نجفی در دوران وزارت اموزش وپر ورش سابقه خوبی بخصوص توجه به امور رفاهی داشتندولی عملکردشان در انتخابات 88 چطور می شه درمجموع وزرا معرفی
نظر شما