جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۸
کد خبر: ۶۶۸۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
علی مرادخانی که از 10 شهریورماه کار خود را به طور رسمی به عنوان معاون امور هنری آغاز کرد، در مراسم معارفه خود، مطالباتش را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد.

به گزارش شهر،‌ این مدیر هنری در مراسم معارفه‌اش که صبح امروز برگزار شد، بخشی از مطالب خود را از روی یک یادداشت خواند و بخش دیگری را به طور شفاهی عنوان کرد.

مرادخانی خطاب به هنرمندان حاضر در برنامه گفت: امیدوارم خداوند توفیق دهد و با کمک شما این کار را به طور بایسته انجام بدهیم.

او با تقدیر از حمید شاه‌آبادی و تلاش‌هایی که در معاونت هنری انجام داده، یادداشت خود را خواند.

مرادخانی در این یادداشت به سوره‌ی «نجم» اشاره کرد و گفت:‌ خداوند با هنر آغاز کرد. وقتی انسان برای سجده فروافتاد خداوند او را ستاره دانست. هنرمندان ما هرگز از هوای نفس سخن نمی‌گویند چرا که هنر ما توحیدی است و خداوند اینگونه هنرمندان را هدایت کرده است.

مدیر موزه موسیقی خطاب به هنرمندان و وزیر ارشاد گفت: استحضار دارید معاونت هنری بزرگترین بخش وزارت ارشاد است و به همین دلیل لازم است چند نکته را یادآور شوم.

وی افزود: آقای جنتی هرگز از حوزه فرهنگ و هنر دور نبوده و خود می‌داند هنرمندان با چه مشکلاتی روبرو هستند. ایشان به عنوان رفیقی 30 ساله به بنده امر فرمودند و من پذیرفتم.

مرادخانی با اشاره به حضور جنتی به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره‌ی بنیاد «رودکی» و همچنین فعالیت‌هایش در سفارت ایران در کویت، یادآور شد: آقای جنتی در دوره فعالیت‌شان در کویت با غرور از ارکستر ملی به سرپرستی استاد فرهاد فخر‌الدینی استقبال کردند و زمینه را برای فعالیت‌شان فراهم آوردند و همواره در این زمینه پیشگام بوده‌اند. این‌ها را می‌گویم تا دوستان هنرمند بدانید فردی جدا از خودتان به وزارت ارشاد نیامده است.

وی در ادامه صحبتش با معذرت‌خواهی خطاب به دولت گفت:‌مطالبات هنرمندان از دولت زیاد است. انتظار می‌رود دولت در برنامه توسعه متوازن بتواند شرایطی فراهم کند که وضعیت فرهنگ و هنر بهتر شود، چون متاسفانه در این سال‌ها قدری غفلت صورت گرفته و آنچه لازم بوده انجام نشده است و حتی مدیران آن دوره هم از این وضعیت گله‌مند هستند.

معاون جدید هنری در ادامه با تأکید بر ضرورت رشد جهشی بودجه خطاب به وزیر ارشاد گفت: اگر بتوانیم بودجه 10 درصدی از کل بودجه کشور را به فرهنگ و هنر اختصاص بدهیم، اتفاق خوبی است. خوشبختانه آقای رئیس جمهور به این مطلب توجه ویژه‌ای داشته‌اند اما ترجمه سخن ایشان در نظام بودجه باید اتفاق بیافتد که اگر چنین شود، می‌توانیم منویات ایشان را جامع عمل بپوشانیم.

وی با بیان اینکه ناچاریم وضعیت جهشی در بودجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: هنر یک وظیفه ذاتی دارد و توقع ایجاد می‌کند و من از آقای جنتی قول گرفته‌ام با اهالی تئاتر، موسیقی و تجسمی دیدارهای جداگانه‌ای داشته باشم، چون باید ایشان را با وضعیت معاونت و گستردگی فعالیت‌های این بخش آشنا کنیم و آقای دکتر را به خودمان بدهکار کنیم.

مرادخانی خطاب به جنتی یادآور شد: 30 سال پیش به عنوان رفیقی شفیق در کنار شما بودم و از شما درس بزرگ، نظم و پاکیزگی را آموختم.

او پایبندی وزیر ارشاد را به زمان، یکی از مهمترین ویژگی‌های او برشمرد و افزود: رهبران ارکستر می‌دانند این ویژگی چقدر مهم است.

مرادخانی با اشاره به هنر موسیقی به عنوان هنری چندساحتی یادآور شد: همه این شاخه‌ها نیازمند کمک‌های اساسی است. همچنان که در هنرهای تجسمی هم به این حمایت نیاز داریم.

او با اشاره به هنر تئاتر به عنوان هنری مادر خواستار توجه بیشتر از هنرمندان این رشته شد و آنان را افرادی محترم توصیف کرد.

مرادخانی در ادامه یادآور شد: سال 83 که مرکز موسیقی را تحویل دادیم، بودجه معاونت هنری 18 میلیارد بود. سال 81 بودجه من 600 میلیون تومان و سال 82 ، 900 میلیون تومان بود که سال 83 به آمار جهشی 3 میلیارد تومان در موسیقی دست یافتیم. حالا هم نیازمند همین جهش هستیم و این موضوع برای من بسیار مهم است.

او خطاب به هنرمندان گفت: ضمن احترام کامل به شما بزرگواران به طور جدی از همه هنرمندان می‌خواهیم به امور مورد علاقه‌شان احتمام بورزند.

معاون هنری یکی از مولفه‌های توسعه را گسترش فضاهای فرهنگی دانست و افزود: این موضوع به طور کامل محقق نشده و دولت در این زمینه مدیون هنرمندان است.

او با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر و تئاترشهر در همه استان‌ها، ادامه داد: در این زمینه نیازمند حمایت استانداری‌ها هستیم، چرا که آن‌ها دست‌شان باز است و هر چند می‌گویند همه امکانات در تهران متمرکز شده اما این شهر به اندازه پایتخت یک کشور صاحب تمدن، امکانات ندارد.

مرادخانی سه محور آموزش، پژوهش و آفرینش را از مهمترین امور بخش دولتی برشمرد و در عین حال خواستار گسترش فعالیت بخش خصوصی نیز شد.

او جهانی شدن را یکی از مهمترین رویکرد‌های وزارت ارشاد دانست و توضیح داد: برای رسیدن به این هدف، اول باید با دنیا آشنا شویم. جوانان ما مشغول فعالیت هستند. کار جهانی لزوما پرهزینه نیست بلکه مهمترین مساله پیدا کردن، ایده است. امیدوارم با توجه به غنای هنری که داریم بحث دیپلماسی هنر را بر مبنای هنر جهانی پی بگیریم.

معاون هنری در پایان گفت:‌ اگر صحبتم کوتاه بود به این دلیل است که بعدا نشست‌های جداگانه‌ای با هنرمندان همه‌ی رشته‌های خواهیم داشت، چرا که شما مشکلات زیادی دارید و باید آن‌ها را مطرح کنید.


منبع: ایسنا
نظر شما