پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۱
کد خبر: ۶۶۹۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران:
مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران معتقد است در راستای استفاده از فضای مجازی حرکت به سمت شهروند الکترونیک به مطالبه عمومی تبدیل شود .

به گزارش خبرنگار شهر،  ابوالفضل رفیع مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران از آموزش رایگان یک میلیون تهرانی با استفاده از طرح «شهر الکترونیک شهروند الکترونیک» سخن گفت.

شهروند الکترونیک چه کسی است؟

شهروند الكترونيك كسي است كه از حداقل دانش لازم درباره مفاهيم پايه فناوري اطلاعات و ارتباطات برخوردار است، توانايي برقراري ارتباط با اينترنت و ارسال و دريافت پيام‌هاي الكترونيكي از طريق پست الكترونيك را دارد و همچنين اطلاعات‌، خدمات‌، كالاها و نرم افزارهاي مورد نياز خود را از طريق اينترنت جستجو مي‌كند.

در زندگی امروزی، به دلیل تعدد وظایف شهروندان، هر فرد نیاز ها و وظایف گوناگونی دارد و برای رفع بسیاری از نیاز های خود، مجبور به استفاده از شیوه های آسان و کم هزینه تر مي‌باشد. یکی از روشهای جایگزین انجام فعالیت های روزمره شهروندی، مانند پرداخت قبوض، پرداخت عوارض، انجام امور بانکی، مراجعه به ادارات، دریافت مجوزات، خرید و فروش، آموزش و غیره است. 

شهرداری تهران در تلاش خود برای اجرای طرح شهرون الکترونیک اقداماتی را در دستور کار قرار دارد. به گفته مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با توجه به انجام این طرح در تمامی مناطق 22 گانه شهری تهران تمامی افراد 12 تا 75 سال می توانند از خدمات این طرح برخوردار شوند.در این طرح شهروندان 186 ساعت آموزش در زمینه های فناوری اطلاعات ، مهارت های هفتگانه ی ICDL، سلامت و کار آفرینی، زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته و آموزش های شهروندی دریافت می کنند.

رفیع ادامه داد: شرکت کنندگان در تمامی این دوره های گواهی پایان دوره آموزشی از سوی مجتمع دانشگاهی رهروان ولایت دانشگاه تهران دریافت خواهند نمود.

رفیع اهداف اجرای این طرح را ارتقای سطح سواد دیجیتال شهروندان ، ارائه آموزش های شهروندی، توسعه فرهنگ عمومی از طریق اجرای برنامه های آموزشی غیر حضوری، توسعه مشارکت های اجتماعی شهروندان از طریق ارائه مشوق های آموزشی در باشگاه شهروند الکترونیک و ارائه بستر لازم برای آموزش مجازی دانست.

وی با اشاره به گستردگی شهر تهران از تقسیم بندی مناطق به 4 پهنه خبر داد و افزود: بر طبق برنامه ریزی های صورت گرفته حداکثر تا نیمه شهریورماه در تمامی مناطق 22 گانه شهر تهران فراخوان و ثبت نام صورت پذیرد.

به گفته وی پس از جلسه هایی توجیهی که برای مدیران سرای محلات در مناطق مختلف انجام می شود، این مناطق از طریق کانون های محلات و پایگاه های سیار در کانون های پرتردد نظیر ایستگاه های مترو، میادین میوه و تره بار و ... نسبت به ثبت نام شهروندان اقدام می نمایند.

اما این سوال مطرح است که رسیدن به واژه شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک با توجه به زیرساخت های موجود درکشور تا چه حد عملیاتی است؟

ابوالفضل رفیع مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران معتقد است در حال حاضر در کشور زیر ساخت های خوبی همانند خدمات بانکداری الکترونیک، به منظور توسعه فناوری اطلاعات فراهم شده است . فراگیر شدن دوره های آموزشی پیرامون شهروند الکترونیک درکشور درنظر گرفته شده است و تا کنون چهار میلیون نفر در این دوره های آموزشی شرکت کرده اند.

وی افزود: اعتقاد بنده بر این است که بیش از ظرفیت و زیر ساختی که در حال حاضر ایجاد شده است توان داریم، به گونه ای که می توانیم نیمی از شهروندان تهرانی را تحت آموزش دهیم.

این در حالی است که ايازي سخنگوی شهردار تهران نیز از اجرای شدن طرح "شهر الکترونيک، شهروند الکترونيک" در 84 شهر کشور سخن می گوید.

وی می افزاید: امسال نيز به همت معاونت امور اجتماعي و فرهنگي و با مساعدت علمي و اجرايي دانشگاه تهران در سطح 374 محله شهر تهران برگزار خواهد شد. در این راستا خانه هاي علم و زندگي و فناوري اطلاعات سراهاي محله به همراه 30 پايگاه سيار، مرکز ارايه آموزش هاي مجازي به شهروندان است.همچنين شهروندان با عضويت در سامانه طرح شهروند الکترونيک از تسهيلات باشگاه شهروند الکترونيک نيز مي تونند استفاده کنند.

چرا با وجود تلاش و ارائه خدمات در نهادهایی چون شهرداری برای عملیاتی شدن شهر الکترونک آنچنان که باید رسیدن به این واژه با چالش مواجه است؟

رفیع در این زمینه تاکید می کند: آنچه که نیاز است فرهنگ سازی و آگاه کردن مردم برای بهره مندی از این زیرساخت ها است زیرا آنچه که باعث شده است استفاده از فضای مجازی در امور روزمره با چالش مواجه باشد بی اطلاعی مردم از وجود چنین خدماتی و یا اطلاع از چگونگی کارکرد این خدمات است.

اما آیا ارائه خدمات از سوی نهادهایی چون شهرداری برای عملیاتی شدن شهروند الکترونیک کفایت می کند؟این در حالی است که یکی از بندهای مطالبه مردمی از محمود واعظی وزیر جدید ارتباطات" افزایش سرعت اینترنت، قابل حس توسط کاربر نهایی در خانه ها است.

توسعه زیر ساخت ها توسط سطح کلان جدای از تلاش های نهادهایی چون شهرداری در زمینه ارائه خدمات و اطلاع رسانی یکی از ضروریات رسیدن به شهر و شهروند الکترونیک است. رفیع معتقد است هر چه افراد بیشتر در راستای استفاده از فضای مجازی برای امور روزمره خود گام بردارند این افزایش تقاضا باعث می شود زیرساخت ها به تکامل بیشتری دست یابد. در واقع باید حرکت به سمت شهروند الکترونیک به مطالبه عمومی تبدیل شود تا از سمت نرم افزاری به سمت سخت افزاری حرکت کنیم.

مدیر کل اداره آموزش های شهروندی معتقد است مردم باید بدانند با گسترش و اجرایی کردن شهروند الکترونیک ضمن این که در وقت و انرژی مردم صرفه جویی می شود می توان در مواردی چون ترافیک نیز به موفقیت هایی دست یافت. با رسیدن به شهر الکترونیک مراجعات غیر ضروری در سطح شهر و در نتیجه حجم قابل توجهی از نابهنجاری های اجتماعی کاهش می یابد.ضمن این که کاهش هزينه‌هاي آموزشي، تحقق اهدافي چون جلوگيري از اتلاف منابع مادي و انساني، کاهش فساد اداري و بوروکراسي اداري از دیگر پیامدهای مثبت رسیدن به شهر الکترونیک است.

نظر شما