جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۶
کد خبر: ۶۷۸۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
مسئله چخوف و دایی وانیا مسئله انسان است و این اثر به ما یادآوری می‌کند که انسان در مسائل خود، خانواده، وطن و از همه مهمتر در مقابل تاریخ مسئول است.

به گزارش شهر، اکبر زنجانپور با بیان این مطلب افزود: چخوف یکی از نادر نویسندگانی است که در تمامی آثارش انسان را به فکر می‌‍اندازد که چه مسئولیت خطیری در مقابل زندگی دیگران به خصوص آیندگان دارد، انسان‌ها در حال حاضر از خیلی چیزها در طبیعت محروم شده‌اند و نباید اجازه دهند این روند ادامه پیدا کند بلکه باید آن را حفظ کنند تا زندگی با مسئولیت و سرشار از عشق ادامه پیدا کند.

وی همچنین دلیل انتخاب سالن اصلی را برای اجرای این اثر چنین دانست:

کار آخرم «سیر روز درشب» نوشته یوجین اونیل بود که پنج سال قبل یعنی در سال 87 اجرا شد. دلیل این که در این مدت کار نکردم این بود که به دنبال صحنه‌ای مناسب‌تر برای اجرای دایی وانیا بودم و گرنه همان پنج سال پیش کار تصویب شد اما متأسفانه سالن مناسب در اختیارم قرار نگرفت و همچنان منتظر ماندم تا بهمن ماه گذشته موافقت شد کار را در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه ببرم دلیلش هم این بود که این قصه در باغ بزرگی اتفاق می‌افتد ودر سالن کوچک، ما این بزرگی باغ را نمی‌بینیم چنانچه در نمایش ایوانف هم که از چخوف بود راجع به باغ بزرگی حرف زده می‌شد اما آن را در سالن کوچک اجرا کردیم و این حس به تماشاچی متبادر نمی‌شد که آن باغ بزرگ است بلکه یک اتاق کوچک رو می‌دید این خود نقض غرض بود. و اما در مورد اجرای دایی وانیا جا دارد از مدیر مرکز هنرهای نمایشی تشکر کنم که بدون هیچ مداحمه‌ای وقتی دیدند مسئله‌ام برای اجرا جدی‌ست و کار باید در سالن مناسب این متن اجرا شود با درخواست من موافقت کردند و حالا قرار است آذر ماه این کار را در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کنیم.

زنجانپور درباره نحوه‌ی انتخاب بازیگرها چنین گفت: ما وظیفه نداریم نقش را با بازی معنا کنیم بلکه وظیفه داریم نقش را درست ارائه بدهیم بنابر این باید از جنس بازی‌های غلو شده دوری کرد تا تماشاگر زندگی را نظاره کند به همین دلیل سعی شد بازیگرها به نقش‌هایی که بازی می‌کنند نزدیک باشند و در این نمایش محیط خوبی ایجاد شد به گونه‌ای که همه مشتاقانه سر کار هستند و من از تک تک آنها به خاطر همکاریشان تشکر می‌کنم.

نمایش دایی وانیا به کارگردانی اکبر زنجانپور و با هنرمندی (بازیگران به ترتیب حروف الفبا) محبوبه بیات، محسن حسینی، مسعود دلخواه، اکبر زنجانپور، علی سخنگو، شمسی فضل‌اللهی، هوشنگ قوانلو، ماهگل مهر و آفاق میرقاسمی آذر ماه امسال در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت.


نظر شما