جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۶
کد خبر: ۶۸۴۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۷
در موزه هنرهای دینی امام علی(ع)
سومین آئین «تولد ماه» به مناسبت سالروز تولد 64سالگی ابراهیم حقیقی گرافیست پیشکسوت، در موزه امام علی(ع) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار شهر، این آئین شامگاه دوشنبه 15 مهرماه با حضور عباس کیارستمی، غلامحسین نامی، بهرام کلهرنیا، فرزاد ادیبی، امرالله فرهادی، عبدالمجید حسینی‌راد، علی ذاکری، ساعد مشکی، امید روحانی، احسان آقایی، الهه خاتمی، احمد فلسفی، سیدقاسم ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و امیر عبدالحسینی مدیر امور هنرهای تجسمی این سازمان محل موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.


بهرام کلهرنیا مدیر سابق انجمن صنفی طراحان گرافیک در ابتدای این مراسم گفت: نمی‌توانم شادی خود را از این که اینجا هستم و می‌توانم ذکر خیر ابراهیم حقیقی را بگویم، پنهان کنم. در طول تاریخ تمام جوامع فراز و فرودهایی داشته اند، ولی نگاه نقاد ما چیزهایی را بزرگ کرده و چیزهایی را هم از چشم گذرانده و از کنارش راحت گذشته و اتفاقا برخی چیزها را هم سرزنش کرده‌ایم ولی امروز می‌خواهیم درباره یکی از عناصر فرهنگی یک جامعه صحبت کنیم که نمی‌توانیم از کنارش بگذریم.

وی ادامه داد: پدیده‌های فرهنگی در تمام تاریخ حضور دارند. همه اهل و فرهنگ اندیشه تولید می ‌کنند و این اندیشه است که می‌ماند  و یکی از این اندیشمندان، ابراهیم حقیقی است؛ هرچند تازیانه‌ها در تاریخ برخی اندیشه‌ها را نواخته‌اند.

حقیقی به گنجینه فرهنگی تاریخ وزن می‌بخشد

این هنرمند گرافیست با قرار دادن ابراهیم حقیقی در رده تخت‌جمشید و مسجد شیخ‌لطف‌الله اظهار داشت: ابراهیم حقیقی به گنجینه فرهنگی تاریخ وزن می‌بخشد. ما فعالان فرهنگی و هنری تلاش می‌کنیم ادعاهای راستی و دوستی را به حقانیت برسانیم و ابراهیم حقیقی نیز بارها سنگ‌های فرهنگی را روی هم گذاشته و این کار را انجام داده است.


کلهرنیا افزود: ابراهیم حقیقی برای آیندگان چیزهای مهمی باقی گذاشته است و من افتخار می‌کنم از این که در فضایی هستم که او نیز در آن تنفس می‌کند؛ پس به افتخار ایشان دست می‌زنم و سعی می‌کنم خاطرات زیادی که با او دارم را یادآوری کنم.

در ادامه فرزاد ادیبی، هنرمند گرافیست و از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی گرافیک ایران گفت: خیلی خوشحالم که در مورد کسی حرف بزنم که حتی لازم نیست من و افرادی مثل من درباره او حرف بزنیم.

وی در سخنان خود به خاطراتش با ابراهیم حقیقی در انجمن طراحان گرافیکی که زمانی حقیقی مدیر آن و ادیبی مدیر گروه فرهنگی آن بود، سخن گفت و در پایان به احترام حقیقی تعظیم کرد.

حقیقی معمار گرافیک است
غلامحسین نامی نیز یکی از افتخاراتش را دوستی صمیمی با ابراهیم حقیقی عنوان کرد و اظهار داشت: ابراهیم حقیقی برای من معماری است که گرافیک را معماری می‌کند، یعنی همان ساختار منطقی که در معماری هست و منطقی که در آنجا هست را به گرافیک وارد می‌کند.

وی افزود: ابراهیم حقیقی پس از ورودش به طراحی گام‌هایی برداشت که مکمل گام‌های ممیز است و با انسجام فکری و عاشقانه فکر کردن به آموزش گرافیک، اهمیت نقش آموزش به هنرجویان جوان را پررنگ کرد. خوشا به حال شاگردان ابراهیم حقیقی که چنین استادی دارند و با چنین پدیده‌ای روبرو هستند.


حقیقی می توانست یک شوالیه یا ملوان کشتی کریستف کلمب باشد
عباس کیارستمی نیز در این مراسم حضور داشت ولی  حاضر نشد سخنرانی کند. امید روحانی، منتقد هنر و بازیگر سینما، سخنران بعدی این مراسم بود. روحانی  به  حقیقی گفت فریب برنامه‌های این‌چنین را نخورد؛ زیرا این برنامه‌ها برای پیرمردها برگزار می‌شود.


روحانی اظهار داشت: نکته جذاب در مورد حقیقی این است که به حیطه‌ای از هنر تعلق دارد که هنرمندانش نسبت به آن غیرت ناموسی دارند و اجازه ورود هرکسی را به دایره خود نمی‌دهند. از سوی دیگر ابراهیم حقیقی عکاس نیز هست و عکاسان هم همین منش را دارند و کسی را به جمع خود راه نمی‌دهند. حقیقی گام‌ها را شکسته و در تمام حوزه‌های هنری وارد شده و در همه آن‌ها هم موفق بوده است.


روحانی ادامه داد: او با عکاسی شروع کرد ولی فکر می‌کنم که ابراهیم حقیقی بیشتر دوست داشت فیلم بسازد و حسرت این را می‌خورد که فیلم بلند نساخته است. باور کنید اگر حقیقی 10 قرن پیش به دنیا می‌آمد، یک شوالیه بود و یا ملوانی بود که در کشتی کریستف کلمب کار می‌کرد؛ زیرا همیشه دوست دارد که به دنبال کشف چیزهای تازه باشد.

وی با تاکید بر این که حقیقی یک تصویرساز است نه طراح گرافیک و بیشتر دوست دارد تصویر بسازد تا طراحی کند گفت: فکر می‌کنم بعد از آمدن «فتوشاپ» دیگر چیز زیادی برای طراحی و عکاسی نمانده است، ولی افرادی مثل حقیقی دوست دارند تصویرهای جدیدی بسازند که در اذهان ماندگار باشد.


هنوز هم از ابراهیم حقیقی می ترسم

امرالله فرهادی هنرمند گرافیست نیز درباره حقیقی گفت: خوشحالم که حقیقی هنوز سرزنده و سرحال است و هنوز با پشتکار عالی و سرزنده کار می‌کند؛ ولی باید اقرار کنم که هنوز هم از ابراهیم حقیقی می‌ترسم.



حقیقی نیز به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: ماه مهر، ماه مهربانی و مهرورزی است و در این ماه علاوه‌ بر من، سهراب سپهری، حافظ و امیر عبدالحسینی نیز به دنیا آمده‌اند.

وی با کنایه به لحن شاعرانه ادیبی، وی را عامل نفوذی و جاسوس انجمن شاعران در میان انجمن طراحان گرافیک که به دست مرتضی ممیز ساخته شده دانست و از تعریف روحانی در مورد خودش مبنی بر تصویرساز بودنش به نیکی یاد کرد.

این گرافیست خود را فردی بی‌قرار در هنر معرفی کرد و گفت: همیشه در ذهن من چیزهایی می‌گذرد که آنها را در قالب تصویر بروز می‌دهم.

در پایان این مراسم که خواهران این گرافیست نیز در آن حضور داشتند، حقیقی شمع 64 سالگی‌اش را که به مزاح شش و چهار آن‌ را جابه‌جا کرده بود فوت کرد. همچنین اثری از یک گرافیست مشهور و  لوح تقدیری نیز از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به ابراهیم حقیقی اهدا شد.


ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک، متولد ۱۳ مهر ماه ۱۳۲۸ در تهران است. وی دیپلم ریاضی خود را در سال ۱۳۴۶ اخذ کرده و کارشناس ارشد معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است.

او از سال ۱۳۴۷ تا کنون طراح کتب و مجلات گوناگون بوده‌ است. برای فیلم‌ها، سریال‌ها و نمایشهای مختلف، صحنه را طراحی کرده‌ و برای خیلی فیلم‌ها و سریالها تیتراژ ساخته‌ است. حقیقی نمایشگاه‌های متعددی را هم برگزار کرده و جوایز زیادی را به‌ دست آورده‌ است.


مطالب مرتبط
نظر شما