دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۹
کد خبر: ۶۸۵۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران گفت : به مناسبت روز عرفه و عید قربان در مجموع 30 جایگاه در سطح شهر برای عرضه 30 هزار راس دام بهداشتی و سالم برای خدمات رسانی به شهروندان تدارک دیده شده است.
به گزارش شهر  حسین صفایی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد : امسال دهمین سال برپایی این جایگاه هاست که در سال های اخیر گسترش بیشتری یافته و به پروژه ای فراگیر و اصلی و البته مقطعی تبدیل شده است.

وی با بیان این که در روزهای عرفه و عید قربان این جایگاه ها به شرایط کشتارگاه های کوچک صنعتی و با رعایت تمام ضوابط بهداشتی و زیست محیطی دایر خواهد شد افزود : امسال 30 هزار راس دام برای عرضه در جایگاه ها در نظر گرفته شده است. 17 جایگاه در سطح شهر راه اندازی خواهد شد که به جز این در 13 خیریه شهر تهران نیز این امکانات راه اتدازی می شود تا شهروندانی که تمایل به اهداء گوشت های قربانی به خیریه ها را دارند انجام این عمل خیر به راحتی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار با اشاره به اینکه امکانات جایگاه های عرضه دام در سال جاری افزایش یافته است، گفت: در تمامی جایگاه ها 260 دامپزشک و کارشناس بهداشت گوشت سلامت دام و گوشت را قبل و بعد از ذبح کنترل خواهند کرد.

به گفته صفایی سال گذشته از 11 هزار رأس دام ذبح شده حدود 50 لاشه در معاینات دامپزشکی و 4900 قطعه امحا و احشا ناسالم تشخیص داده و ضبط شدند. همچنین سال گذشته 547 رأس دام زنده نیز به تشخیص دامپزشکان بیمار اعلام شدند که این تعداد نیز حذف شده و ذبح نشدند.

صفایی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی در تأمین دامپزشکان و آموزش به آنها سازمان میادین را همراهی خواهد کرد،افزود: در صورتی که احشای دام ذبح شده بیمار تشخیص داده شود ضبط شده و غرامت آن ها به مشتری پرداخت می شود.

وی به حضور ناظران ذبح شرعی در جایگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد : در سال جاری در هر قربان گاه دو ناظر ذبح شرعی حضور خواهند داشت تا انجام مراسم ذبح طبق ضوابط شرعی صورت گیرد.

مدیر عامل سازمان میادین از افزایش دو برابری ذابحین در جایگاه ها نسبت به سال گذشه خبر داد و گفت : در سال جاری در هر جایگاه 20 ذبح کننده وجود دارد تا کار سرعت بیشتری یافته و صف های طولانی شهروندان را اذیت نکند.

وی با تأکید بر این که توزین دام ها در جایگاه های تعیین شده به صورت دقیق و ترازوی شاخص انجام می شود، خاطرنشان کرد: دام ها از دو روز قبل به جایگاه ها منتقل شده و بعد از معاینه به قرنطینه خواهند رفت و تحت کنترل در می آیند بنابراین امکان خوراندن آب و علوفه اضافه که موجب افزایش کاذب وزن دام ها شده و برخی چوب دارها از این روش  استفاده می کنند وجود نخواهد داشت.

صفایی افزود : قیمت دام ها نیز به صورت تعادلی خواهد بود و بر اساس قیمتی که در 3 جایگاه ثابت عرضه می شود تعیین می شوند همچنین امکان افزایش قیمت نیز وجود نخواهد داشت چرا که عرضه کنندکان دام در فضای رقابتی دام های خود را عرضه می کنند.

به گفته صفایی تا دو سال پیش در جایگاه ها تعیین می شد اما این کار مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بود زیرا گوسفند مشمول قیمت گذاری نیست و به دلیل سن ، نژاد و غیره قیمت های مختلفی را شامل می شوند.

مدیر عامل سازمان میادین با بیان این که ایستگاه شادمانه نیز به مناسبت عید قربان در جایگاه ها برپا خواهد بود، افزود: برای فراهم کردن شرایط راحت تر جهت خرید مشتریان در سال جاری و برای اولین بار امکان پرداخت الکترونیکی از طریق کارت های بانکی نیز در جایگاه های عرضه دام فراهم شده است.

وی با بیان اینکه پیک بادپا نیز در جایگاه ها حضور خواهد داشت تا در صورت نیاز به مشتریان سرویس  دهند، اظهار داشت: جایگاه ها در روز عرفه از ساعت 9 تا 19 و در روز عید قربان از ساعت 5 تا 15 به شهروندان خدمات ارائه خواهند داد.

صفایی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نظارت و عرضه بهداشتی دام اشاره کرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته نظارت بهداشتی بر حمل و نقل دام انجام خواهد شد چراکه قبل از ورود دام به جایگاه ها چوب دارها شناسایی شده و دام آنها تحت کنترل به قربانگاه  ها منتقل می شوند.

وی افزود: حذف دام های آلوده از چرخه توزیع نیز یکی دیگر از مزایای راه اندازی جایگاه هاست چراکه هر دام بعد از ذبح حدود 7 کیلو احشای دور ریختنی دارد که در این جایگاه ها تحت ضوابط بهداشتی جمع آوری شده و به مراکز ویژه دفن منتقل می شوند.

مدیر عامل سازمان میادین همچنین اظهار داشت :  بابت انجام خدمات در جایگاه ها هیچ وجهی از شهروندان دریافت نمی شودو مشتریان تنها هزینه خرید دام را پرداخت خواهند کرد .
نظر شما