دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۷
کد خبر: ۶۸۷۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
بنا به حکم دیوان عدالت اداری صورت گرفت
دیوان عدالت اداری رای کمیسیون ماده 5 شهرداری در مورد سرای دلگشا مبنی بر ارائه مجوز ساخت ده و نیم متر ارتفاع در حریم کاخ جهانی گلستان را لغو کرد.
به گزارش شهر، حریم کاخ گلستان با صدور مجوز ساخت برجی با ارتفاع 27 متر خدشه دار شده است به نحوی که اگر این ساختمان تکمیل شود، احتمال خروج این اثر جهانی از فهرست میراث یونسکو وجود دارد و بار دیگر مناقشات برج جهان نما و میدان نقش جهان این بار در تهران تکرار خواهد شد.

اما این ساختمان 27 متری که قرار است کاربری تجاری داشته باشد، به جای سرای تاریخی دلگشا که زمانی در فهرست میراث ملی ثبت شده بود، درحال ساخت است. مالک این سرای تاریخی، برای ساخت یک مجتمع تجاری، این بنا را سال 89 از فهرست خارج کرد و درصورتی که تنها مجاز به ساخت تا ارتفاع هفت متر بود اما کمیسیون ماده 5 در جلسه مورخ دوم بهمن سال گذشته به او مجوز ساخت ده و نیم متر ارتفاع تا عمق 30 متر را داد.

مالک سرای دلگشا که ارتفاعی بیشتر را مد نظر داشت، نسبت به این رای به دیوان عدالت اداری شکایت کرد.

پس از شکایت مالک از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی شهرداری تهران، دادنامه شکایت مالک در تاریخ 13 اسفند 91 به هر دو ارگان ابلاغ شد اما این ابلاغیه در 22 اسفند 91 در دبیرخانه اداره کل حقوقی شهرداری تهران دریافت شد ولی اداره کل میراث فرهنگی تهران و سازمان میراث فرهنگی کل اطلاعی از وجود این نامه و ابلاغ آن ندارند.

اداره کل حقوقی میراث فرهنگی استان تهران به عنوان مسئول دفاع در این پرونده، از ابلاغیه دیوان عدالت اداری  تا 6 شهریور ماه بی اطلاع بود و از طریق مراجعه وکیل اداره کل حقوقی شهرداری تهران جهت گرفتن مدارک ثبتی پرونده سرای دلگشا و حریم کاخ گلستان، از شکایت صورت گرفته اگاه و در تاریخ دهم شهریور امسال، لایحه دفاعی را برای این پرونده، به شعبه اول دیوان عدالت اداری ارائه کرد.

لایحه دفاعی استان تهران  10 روز قبل از رای موقت دادگاه ارسال شد. موضوع شکایت این رای، دستور موقت نسبت به رای نامه شهرداری منطقه 12 خطاب به مالک سرای دلگشا طی نامه ای به شماره 210/3 مورخ چهاردهم اردیبهشت امسال مبنی بر ابلاغ رای کمیسیون ماده 5 بود.

شعبه اول دیوان عدالت اداری در روزسی ام مرداد طی احکامی جداگانه خطاب به سازمان میراث فرهنگی و شهرداری منطقه 12 اعلام کرد:  باتوجه به سوابق و مدارک موجود نظر به اینکه اجرای موضوع خواسته مذکور موجب ورود خسارت به شاکی می شود، به نحوی که جبران آن در آتیه متصر خواهد بود و ضرورت و فوریت صدور دستور موقت محرز است، بنابراین به استناد مواد 32 و 35 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392، دستور موقت مبنی بر توقیف عملیات اجرای موضوع خواسته نسبت به شاکی تا تعیین و تکلیف قطعی شکایت صادره اعلام می شود و قرار صادره قطعی است.» با این حال هنوز این رای نیز به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ابلاغ نشده است.

با وجود عدم ارسال رای موقت دیوان عدالت اداری به اداره کل حقوقی استان تهران که احتمال می رود در بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی باشد، این اداره کل  20  روز پس از مهلت تعیین شده برای لایحه دفاعی دادگاه تجدید نظر، لایحه خود را  20 مهر ماه به شعبه اول دیوان عدالت اداری ارائه کرد تا منتظر رای نهایی شعبه اول دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو رای کمیسیون ماده 5 و ساخت 27 متر ارتفاع رو به روی کاخ گلستان اولین اثر ثبت جهانی و تبعات بعد از آن باشد.
نظر شما