شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۹۱۶۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
سیدعلی خمینی در مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره ادبی «یار و یادگار» بر سرمایه‌گذاری روی هنرمندان مولف تاکید کرد.
به گزارش شهر، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی در هفتمین جشنواره «یار و یادگار» که روز چهارشنبه یکم آبان‌ماه در شهر خمین برگزار شد، اظهار کرد: بعضا گفته‌اند و من نیز اندیشیده‌ام که حقایق عالم را به سه دسته قسمت کرده‌اند؛ دسته اول به تبیین عقلانی می‌آیند؛ مثل گزاره‌های علوم، خصوصا علوم طبیعی و عمدتا منظور SCIENCE همین است. دسته دوم به تبیین عقلانی نمی‌آیند، اما به تبیین احساس می‌آیند؛ جملاتی نظیر «من دوست دارم»، «من خوشم می‌آید» و... یا تبیین عقلانی ندارند یا هنوز بشر نتوانسته آنها را تبیین عقلانی کند. وی افزود: دسته سوم حقایق نه به تبیین احساسی می‌آیند و نه به تبیین عقلانی و اساسا ورای فهم انسانی هستند. من زمانی در مورد اینگونه گزاره‌ها سروده بودم که «ای زبان در رسای تو الکن/ ای چراغ خرد ز تو روشن/ روشن از توست چون کند روشن/ کنه ذات تو را فدای تو من.» نوه امام خمینی(ره) اظهار کرد: اساسا یکسری حقایق به تبیین درنمی‌آیند، اما آیا آن حقایق بی‌معنی هستند یا اینکه معنا دارند، اما به زبان عقلانی نمی‌توان بیان کرد؟ به نظر می‌رسد بشر برای دو قسم اول حقایق توانسته زبان مناسب را پیدا کند که گروه اول زبان علمی و گروه دوم زبان هنری را جعل کرده‌اند. در واقع بسیاری از معانی به بیان عقلی نمی‌آیند اما وقتی در شعر بیان می‌شوند مبنای تازه‌ای گرفته و منتقل می‌شوند. وی تصریح کرد: شما وقتی ابیات یک شعر را در قالب نثر به زبان آورید شعر لطف خود را از دست می‌دهد و معنای مورد نظر شاعر را بیان نمی‌کند یا در حیطه موسیقیایی هم معروف است که هر شعر، موسیقی خود را دارد و به عنوان مثال موسیقی بزمی و مجلسی با هم متفاوت است. بشر در طول تاریخ توانسته زبان خود را بیابد، لذا در حیطه عرفان وقتی احساسی بیان می‌شود از دل آن شعر بیرون می‌آید. پس اینگونه نیست که مولوی برخی مفاهیم را نمی‌توانست به زبان نثر بگوید و مجبور شد به زبان شعر بیان کند؛ بلکه برخی مفاهیم لاجرم باید در قالب شعر بیان شود. نقاشی هم قالب دیگر زبان است؛ کسی که نقاش است و زبان آن را می‌شناسد چیزهایی را می‌شناسد که شاید به زبان نیاید و لذا سبک‌های جدید نقاشی نشان همین نیاز است که انسان به این نتیجه رسید که با کشیدن درخت و دریا که در عرصه واقعیت وجود دارند و قابل دیدن هستند، نمی‌تواند به مقصد خود برسد. سیدعلی خمینی با بیان اینکه انسان در نهایت تلاش خود توانست «دوستت دارم را به زبان هنر بیان کند»، به حیطه سوم حقایق اشاره کرد و به این مساله پرداخت که برای بیان حقایق آن چه کاری باید انجام داد و گفت: این حیطه فرا عقلی است و زبان انسانی اساسا نمی‌تواند در مورد آن سخن بگوید و عقل او نمی‌تواند در مورد او بیندیشد. به‌رغم آنکه به عرفان نسبت شهود می‌دهند اما عقل انسان باز هم نمی‌تواند برخی از حقایق را شهود کند وهم عقل و هم عشق در آن حیران هستند.

باید روی هنرمند مولف سرمایه‌گذاری کنیم

وی خاطرنشان کرد: بدون شک هنر و شعر بهتر از زبان عقل می‌تواند پرده از برخی از اسرار بردارد، لذا ما باید سرمایه‌گذاری‌مان را به جای آنکه روی هنرمند مقلد بگذاریم به هنرمند مولف بپردازیم. هنرمند مقلد مفاهیم را از چند نفر می‌گیرد و آنها را تبدیل به هنر می‌کند که این فایده‌ای ندارد و نمونه اش برخی کارهایی است که وقتی جنبه سفارشی می‌گیرد از حیّز کار هنری پایین می‌آید. نوه امام خمینی(ره) تاکید کرد: ما باید روی هنرمند مولف سرمایه‌گذاری کنیم؛ هنرمندی که مولف است خودش را، دنیا را می‌بینید و حقایق آن را به قالب هنر در می‌آورد. اولین راه تربیت این هنرمند آن است که به او مجال دهیم تا اگر به حقیقتی رسید با او مخالفت نمی‌کنیم. زیرا گاهی اوقات ما در نگاه سنتی خود آنها را نمی‌پذیریم و ذوق آنها را کور می‌کنیم. ما باید ارزش کار هنری را بدانیم زیرا به بیان هنری محتاج هستیم و برای درک روح به این معنا نیازمندیم و اگر بگوییم هنر فقط برای نمایشگاه، ‌جشنواره و مسابقه خوب است افسار آن در دست ما خواهد بود؛ در حالی که اگر اختیار هنر را دست خودش ببینیم به دنبال آن می‌رویم که دست هنرمند مولف را ببوسیم و او را روی تاج سر بنشانیم و دنبال او برویم.

هر حکومتی باید فرامین علی(ع) را رعایت کند

نوه گرامی امام خمینی(ره)، در ادامه سفر خود به شهر خمین، پس از نماز مغرب و عشاء در مصلای این شهر با مردم خمین دیدار کرد. وی در سخنان خود، با بیان اینکه سخن گفتن از امیرالمومنین(ع) کاری دشوار است، اظهار کرد: نمی‌توان حق امیرالمومنین را بیان کرد و اگر کل جهان جمع شوند نمی‌تواند اوصاف او را بربشمارند. زیرا از دل هر وصل ایشان هزار وصل در می‌آید که البته در مورد پیامبر(ص) هم اینگونه است. وی با اشاره به اینکه حتی در قرآن کریم هم آیاتی مربوط به امیر‌المومنین(ع) وجود دارد، افزود: خلوص ویژگی مهم حضرت علی(ع) است که نمونه بارز آن در داستان نبرد با عمرو بن عبدود مشاهده می‌شود. انسان باید برای خدا قدم بردارد و علی(ع) مظهر این ویژگی بود. اخلاص ایشان بعد از پیامبر بی نظیر بود. وقتی به عدالت می‌نگریم به عنوان مهم‌ترین پدیده بشری‌، ‌الهی و معرفتی اعدل عدول امیر‌المومنین است تا جایی که وقتی برادر او درخواست اضافه‌ای می‌کند، بازخواستش می‌کند و خودش هم برای خودش آجری روی آجر نگذاشت. علی(ع) وقتی در حکومت ظاهری قرار داشت در مسیر ظلم گام برنداشت؛ در سیاست مُدُن مسیر عادلانه علی(ع) است که باعث شد آن نامه را به مالک اشتر بنویسد و بدون شک هر حکومتی، مسلمان یا غیرمسلمان، دینی یا غیردینی، اگر بخواهد موفق باشد آن فرامین را باید رعایت کند. سید علی خمینی با بیان اینکه انسان بعد از 1400سال تعجب می‌کند که چنین فردی در دامن پیامبر رشد کرده است که او بهترین نمونه عملی پیامبر برای اسلام است، شعر یک شاعر عرب مسیحی در وصف علی‌(ع) را قرائت کرد و گفت: آن شاعر در شعر خود می‌‌گوید که هر منصفی شیعه علی است و مگر می‌شود کسی زندگی و رفتار و حکومت علی را نگاه کند و شیفته او نشود؟! وی تاکید کرد: رفتار علی(ع) انسانی است و لذا هر کسی که در تاریخ به دنبال «عدالت باشد» باید جلوی او دو زانو بنشیند و عدالت بیاموزد و هر کس «شجاعت» می‌خواهد باید مقابل او دو زانو بنشیند و شجاعت یاد بگیرد؛ علی(ع) مظهر اسماء و صفات الهی است و تمام خصایص پیامبر به جز نبوت نیز در وجود قرار دارد. وی در همین زمینه افزود: قبل از آنکه امام خمینی(ره) انقلاب خود را آغاز کند نگاهی که برخی متدینین به اسلام داشتند این بود که اسلام خوب است اما فقط به درد آخرت می‌خورد و بیشترین کار اسلام ساخت یک مسجد خوب است اما امام با این نگاه به مخالفت پرداختند و همین امام که از خمین برخاست و در فرهنگ آن تربیت شد، گفت: اسلام مسائل دنیا و آخرت را حل می‌کند. سیدعلی خمینی در پایان سخنان خود با بیان اینکه ولایت یک بحث دینی است، تصریح کرد: انسان بدون ولایت به هیچ جا نمی‌رسد و با مشکل روبه‌رو می‌شود؛ امام هم گفت به ریسمان ولایت چنگ بزنید که خیر و دنیا آخرت در پی دارد.

منبع: روزنامه آرمان روابط عمومی/شنبه 4 آبان
نظر شما