جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۴
کد خبر: ۶۹۱۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
نمایشگاه سرو نقره‌ای ۹۲ به عنوان مهمترین برنامه سالانه انجمن طراحان گرافیک ایران، شب گذشته در هشت بخش مختلف در خانه هنرمندان ایران گشایش یافت.
به گزارش شهر، نمایشگاه سرو نقره‌ای 92 با حضور جمعی از هنرمندان بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی و با اجرای امیرشهاب رضویان هنرمند عکاس و فیلمساز در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

علی رشیدی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران سخنران آغازین مراسم افتتاحیه بود که در سخنانی این نمایشگاه را حاصل 2 سال کار اعضای انجمن طراحان گرافیک ایران عنوان کرد و از آن به عنوان بزرگترین رویداد طراحی گرافیک ایران در عرصه هنرهای تجسمی یاد کرد.

رشیدی با اشاره به بخش ویژه طراحی حروف فارسی گفت: اولین بار توجه ویژه‌ای به بخش طراحی حروف فارسی شده است و در بخش جداگانه نمایشگاه طراحی حروف فارسی نیز برپا خواهد شد.

رشیدی محدودیت فونت فارسی را از جمله مشکلات طراحان گرافیک ایران دانست و گفت: با برپایی نمایشگاه ویژه طراحی حروف فارسی تلاش کرده‌ایم که توجه طراحان دنیا را به فونت فارسی جلب کنیم.

او در پایان با بیان این که طراحی گرافیک ایران هنوز به حق خود نرسیده است، ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه سرو نقره‌ای همچنان بهتر از گذشته تداوم داشته باشد.

مهدی سعیدی دبیر نمایشگاه سرو نقره‌ای 92 و نمایشگاه طراحی حروف فارسی نیز در ادامه به ارائه گزارشی از این دوره سرو نقره‌ای پرداخت و گفت: دو هزار 360 اثر از 332 هنرمند در هشت بخش طراحی گرافیک به دبیرخانه رسید که هیئت انتخاب شامل شهرزاد اسفرجانی، بهراد جوانبخت، اسدالله چهره‌پرداز، پدرام حربی، علی خورشیدپور، مریم عنایتی، مجید کاشانی از میان آثار رسیده 744 اثر از 164 هنرمند طراح را برای نمایشگاه سرو نقره‌ای امسال انتخاب کردند که در نهایت 481 اثر به نمایش درآمد.

او همچنین از برپایی نمایشگاه ویژه طراحی حروف فارسی در موزه امام علی (ع) خبر داد که با 70 اثر از هنرمندان سراسر کشور و برخی کشورهای خارجی شنبه 4 آبان گشایش خواهد یافت.

سعیدی به حضور «استفان زاگمایستر» و طارق عتریسی طراحان گرافیک مطرح دنیا در این دوره از دوسالانه سرو نقره‌ای اشاره داشت و در ادامه از پوستری که زاگمایستر و طارق عتریسی برای این دوسالانه طراحی کرده بودند، رونمایی کرد.

او همچنین از همگان خواست تا نقدو نظرهای خود را درباره سرو نقره‌ای به جای انتشار در فضای عمومی به مسئولان این دوسالانه منتقل کنند.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران نیز که این روزها در بیشتر برنامه‌ها و محافل هنری حضور دارد، در ادامه این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: شهرهای کوچک کن و آوینیون به دلیل جشنواره‌های بسیار مهمی که برگزار می‌کنند، در سطح دنیا شناخته شده‌اند و تهران نیز می‌تواند با برپایی جشنواره‌هایی از این قبیل در سطح دنیا خود را بشناساند به طوری که این جشنواره‌ها به نوعی به شناسنامه شهر تهران تبدیل شود.

او همچنین با تأکید بر ضرورت پیوند میان صنعت و هنر از طراحان و هنرمندان خواست تا در طراحی‌های خود برای سلیقه مدیران نیز جایی را در نظر بگیرند.

به گزارش فارس، در بخش معرفی برگزیدگان هیئت داوران متشکل از مصطفی اسدالهی، کوروش پارسانژاد، بیژن جناب، فرشید مثقالی و مرتضی محلاتی در مجموع 744 اثر از 164 طراح عضو انجمن طراحان گرافیک را در هشت بخش مورد بررسی قرار دادند که نتایج آن به شرح زیر اعلام شد.

هویت بصری:

از میان آثار ارائه شده در نمایشگاه، سه اثر از: علیرضا نبئی، آریا کسایی، و پیمان پورحسین به عنوان کاندیدا انتخاب شدند که جایزه تندیس نقره به پیمان پورحسینی جهت طراحی مجموعه کارهایی برای پایکوبی اسب‌ها پشت پنجره اهدا شد.

بخش نشانه:

آثار احسان مهدوی، مهرزاد دیرین، محمد ابوالحسن‌زاده کاندیدا شدند، که اثر احسان مهدوی برای فستیوال استقبال از بهار برنده تندیس سرو نقره‌ای شد.

بخش پوستر:

در میان آثار موجود سه اثر از علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی به نام خانه فرهنگ شهر تورنه بلژیک، الفپا اثر مهدی فاتحی و لامپ اثر سیامک‌پور جبار به عنوان آثار قابل توجه انتخاب شدند، ولی جایزه تندیس سرو نقره ای به کسی اهدا نشد.

بخش تبلیغات تجاری:

در میان آثار ارائه شده در نمایشگاه، مجموعه تراکت‌های اهدای خون اهدای زندگی اثر مازیار علی یاری، اعلام افتتاحیه مدرن الهیه اثر نیلوفر ابریشم کار، بیل بورد و آگهی کمپین کارت خوان بانک ملت اثر رضا عباسی، به عنوان کاندیدا انتخاب شدند، که تندیس سرو نقره ای به مازیار علی یاری اهدا شد.

 بخش جلد کتاب:

در این بخش چهار اثر از مجید زارع، مهران زمانی، رسول کمالی دولت آبادی و حبیب الله ایلون انتخاب شد که سرو نقره مشترکاً به امپراتوری هالیوود اثر مجید زارع و جنبش پدیدار‌شناسی اثر مهران زمانی اهدا شد.

بخش صفحه آرائی:

از میان آثار ارائه شده در نمایشگاه سه اثر بروشور What lies beneath اثر آریا کسایی، کاتالوگ ایتالفوم اثر مرجان اخباری ازاد و سررسید و یادداشت سال 91 اثر غزال پریزاد به عنوان کاندیدا انتخاب شدند و سرو نقره ای به آریا کسائی اهدا شد.

بخش بسته بندی:

از میان آثار نمایش داده شده سه اثر بسته بندی سمعک‌های استارکی اثر ایمان آل مظفر، روغن زیتون داراب اثر سید محمود محمودی، و عطر فرمیسک اثر محمد مظفری به عنوان کاندیدا انتخاب شد و از میان این سه اثر، سید محمود محمودی برای بسته بندی روغن زیتون داراب برنده تندیس سرو نقره ای شد.

 بخش موشن گرافیک و رسانه‌های دیجیتالی:

در بخش رسانه های نو سه اثر سایت مشما کار رضا علوی، تیتراژ عقاید یک آکتور کار علی اصغر حسینی و کار انیمیشن سیرکو گرافیک اثر داوود مرگان انتخاب شد که از میان این سه اثر، تندیس سرو نقره‌ای به داوود مرگان برای فیلم کوتاه سیرکو گرافیک تعلق گرفت.

 بخش کارفرمای بر‌تر:

هیات داوران جایزه تندیس نقره ای را به بانک ملت، برای امکان دادن به طراحان و مناسب دانستن نوع تبلیغات هوشمندانه که نمونه‌ای در عالم تبلیغات تجاری امروز ماست، اهدا کرد. 

نمایشگاه سرو نقره‌ای 92 در هشت بخش مختلف در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برپا شده است که تا 9 آبان‌ماه ادامه دارد.
نظر شما