جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۵
کد خبر: ۶۹۲۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
سی دی گل آیین، اولین آلبوم از مجموعه سه گانه آثار آموزشی استاد پرویز مشکاتیان توسط موسسه فرهنگی هنری آوای چکاد امروز منتشر شد.
به گزارش شهر، دو آلبوم دیگر این مجموعه آموزشی زنده یاد مشکاتیان، به نام های گل آو سل آیین است که به تدریج منتشر می شود.

در نواختن سی دی گل آیین، اجرای آموزشی، هدف اصلی بوده است. برخی از آثار این سی دی بارها به شیوه ها و گونه های مختلف، توسط زنده یاد پرویز مشکاتیان، اجرا شده اند. در نگارش نت هر آهنگ و سپس اجرای آن، ترکیبی از اجراهای متفاوت، مورد نظر قرار گرفته است. همچنین برخی جملات، با چند نوع تکنیک وحالت های متفاوت نواخته شده اند تا هنرجویان بتوانند با تکنیک های مختلف مضرابی و استفاده از آن ها در قالب اجرای آهنگ، آشنا شوند. 

نگاه اصلی در این اجرا، طبیعت آثار و درون مایۀ اصلی نغمات بوده است. بر همین اساس، گاهی ریتم آهنگ ها به خصوص در قطعات آرام تر مانند پیش درآمد ها، به صورت شناور اجرا می شود که شاید در نگاه اول، احساس شود ریتم تند و کند می شود. 

در لحظاتی دیگر از اجرا، به خاطر تاکید بیشتر روی نکات آموزشی و بررسی دقیق تر حالات اجرایی، متر اجرا، کندتر شده است. از آنجا که در نت و نگارش مکتوب آثار موسیقی ، هیچ گاه نمی توان جان مایۀ اصلی نغمات و ظرایف خاص اجرایی را لحاظ کرد، در لحظاتی از کار، شاهد متفاوت بودن اجرا با نمونۀ نگارش شده ی آن هستیم.برخی تک ریزها، چپ ریزها، تکیه ها، سرمضراب ها ، غلت ها و تحریر ها، از این جمله اند.

فهرست قطعات اجرا شده در این مجموعه چهارمضراب شور، سماع آوا- (شور)، خزان – (شور)، مضراب پرانی شور، مضراب پرانی حسینی - (شور)، مضراب پرانی لنگ – (شور)، پیش درآمد ابوعطا، چهارمضراب ابوعطا، سیخی - ضربی ابوعطا، چند مضراب حجاز، چهارمضراب افشاری، پیش درآمد همایون، چهارمضراب همایون، چهار مضراب بیداد، چهارمضراب بیات راجه، کاروانیان – (راست پنجگاه)، ضربی راست پنجگاه، چند مضراب پنجگاه می باشد.
منبع: ایرنا
نظر شما