جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۲۱
کد خبر: ۶۹۴۴۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطر نشان کرد که برخوردهای فیزیکی ماموران راهنمایی و رانندگی با مردم به حداقل ممکن رسیده و ماموران مدیون شده‌اند که بدون دلیل شهروندان را جریمه نکنند.
به گزارش شهر به نقل از  اداره کل روابط عمومی وبین الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ سردار حسین رحیمی- رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ  با حضور در هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گزارشی از فعالیت و عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و مشکلات ترافیکی موجود در شهر تهران  را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه شهر تهران در حال حاضر با 5800 تقاطع و 700 تقاطع هوشمند تحت کنترل پلیس راهنمایی و رانندگی است، گفت: بیش از 30 درصد ترافیک کل کشور در شهر تهران وجود دارد و بیش از 40 درصد سفرهای برون شهری مربوط به سفرهایی است که یک طرف آن به تهران بر می‌گردد.

رحیمی افزود: در حال حاضر 270 مربی مهدکودک با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری می‌کنند تا مفاهیم انضباط اجتماعی و آموزش‌های مربوطه را به کودکان در مهدکودک‌ها ارائه کنند. همچنین بیش از 72 هزار کودک در مهدکودکها تحت آموزش فرهنگسازی هستند و 750 هزار همیار پلیس حداقل یک ساعت آموزش‌های لازم را دیده‌اند. در عین حال بیش از 10 هزار نفر از معلمان شهر تهران به عنوان فرهنگیار پلیس با ما همکاری دارند.


وی افزود: همچنین با برخی از گروه‌های مختلف اجتماعی از جمله اصناف جلسات مشترک زیادی داریم و 126 هزار نفر از اصناف بازار در سه سال اخیر تحت آموزش‌های لازم برای انضباط اجتماعی بودند؛ همچنین 80 هزار نفر از پرسنل ارگان‌های مختلف نظامی از جمله نیروی انتظامی، سپاه و ارتش تحت آموزش قرار گرفته‌اند.
 
وی خاطر نشان کرد که 290 هزار نفر از موتورسیکلت سواران متخلف به جای توقف موتور و بردن به پارکینگ تحت طرح‌های ارشادی و آموزشی قرار گرفته‌اند.

 رحیمی ادامه داد: در حال حاضر به جای توقف موتور و ارسال به پارکینگ این موتورسواران مجبور به حضور در کلاس‌های آموزشی می‌شوند و تا کنون 124 هزار نفر از آنها تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: میزان توقف موتورسیکلت‌های متوقف در سال 88، 78 هزار مورد بوده است که این رقم در سال 92 به 15 هزار مورد کاهش یافته و بخش عمده آن توسط کلانتری‌ها صورت می‌گیرد و پلیس راهنمایی و رانندگی کمتر به این مسئله ورود می‌یابد.

 وی خاطر نشان کرد: توقف خودروهای متخلف نیز نسبت به سالهای گذشته کاهش قابل توجهی دارد.

 وی همچنین در مورد کاهش متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری نیز گفت: این رقم در سال 88، 1135 مورد بود که در حال حاضر به 366 مورد کاهش یافته است و به همین دلیل در سه سال گذشته شهر تهران از این نظر رتبه برتر کشور را داشته است و امسال نیز با 30 نفر کشته در تصادفات تا کنون رتبه اول را در کاهش تصادفات کشور داشته‌ایم و این آمار بر اساس گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد که همچنین در مورد رسیدگی به تصادفات توسط پلیس راهنمایی و رانندگی نیز زمان این رسیدگی به 6.5 دقیقه رسیده است که در این مورد نیز در کل کشور رتبه اول را دارا هستیم.

 سردار رحیمی خاطرنشان کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی در یک سال گذشته در جریان برنامه‌هایی نظیر برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی، مراسم تحلیف ریاست جمهوری و نیز مسابقات ورزشی بزرگ اقدامات قابل قبولی داشته است و علاوه بر آنها در برخورد با تخلفات، برخورد با پلاک‌های مخدوش، برخورد با خودروهایی که معاینه فنی ندارند و نیز نظارت بر حمل بار و مسافر وظایف خود را به خوبی انجام داده است.

 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین تاکید کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد برگرداندن مدت معاینه فنی از پنج به دو سال، حضور افراد کارشناس در مراکز معاینه فنی، باز گرداندن سرویس ادارات دولتی و نیز کنترل سرویس مدارس مشکلات زیادی دارد و این موارد را به طور جدی پیگیری می‌کند.

 رحیمی با تاکید بر اینکه متاسفانه در شهر تهران معاینه فنی جدی گرفته می‌شود، اما در شهرهای اطراف معاینه فنی قلابی وجود دارد و در شهرهای دورتر این معاینه فنی بدتر و بدتر می‌شود، گفت: متاسفانه در مورد مراکز معاینه فنی خارج از شهر تهران نگرانی‌های جدی وجود دارد.
وی در مورد وجود مشکلات بسیاراز جمله  کمبود پارکینگ در شهر تهران نیز خاطر نشان کرد: متاسفانه در بسیاری از برج‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه شهر تهران که به صورت مسکونی، تجاری و یا دولتی اداره می‌شوند، بدون رعایت ضوابط پارکینگ هستند و در حال حاضر 1000 اداره دولتی و مرکز تجاری وجود دارد که هم مزاحم ترافیکی هستند و هم فاقد پارکینگ بوده و ساکنان خود آنجا اولین معترضان به این شرایط هستند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه در حال حاضر در هریک از شهرهای کشور 800 تا 900 هزار دستگاه خودرو وجود دارد، گفت: اما در تهران این رقم دقیقا مشخص نیست و حتی من نیز این آمار را نمی‌دانم البته ما به این آمارها کاری نداریم اما سه دوره قبل از حضور من اعلام می‌شد که تعداد خودروهای تهران چهار میلیون دستگاه است، اما هنوز هم می‌گویند تعداد خودروهای تهران چهار میلیون است و این آمار قطعا درست نیست.

بر اساس این گزارش، رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران نسبت به مسئله کمبود پارکینگ در معابر اصلی و فرعی و رعایت نشدن این ضوابط برای تامین پارکینگ و کنترل ترافیک خودروها اعتراض کرد و خواستار پیگیری این موضوعات از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی شد.

وی همچنین به موضوع معاینه فنی اشاره کرد و افزود: در ماههای اخیر شاهد هستیم که تردد خورو های دودزا به خصوص وسایل نقلیه دولتی بیشتر شده است. جا دارد که بحث معاینه فنی جدی گرفته شود.

همچنین محمدمهدی تندگویان نیز خاطر نشان کرد: برخی برخوردهای فیزیکی ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی هنوز هم در برخی موارد دیده می‌شود و ما از پلیس راهنمایی و رانندگی می‌خواهیم که این برخوردها به هر شکلی حذف شود و اگر شهروندی به سمت نیروهای راهنمایی و رانندگی با قصد تهاجم آمد نیاز به اقدام قانونی است، اما در غیر این صورت نباید هیچ برخوردی صورت گیرد و ما امیدواریم چنین مواردی دیگر دیده نشود.

 وی همچنین خاطر نشان کرد: باید طرح حمایتی ویژه‌ای برای وسایل حمل و نقل عمومی که دودزا نیستند تهیه شود تا علاوه بر داشتن مسیرهای ویژه برای این وسایل ایمن، حفاظت جان آنها تامین شود چرا که در حال حاضر بسیاری از این افراد در زمان استفاده از دوچرخه کشته می‌شوند.

تندگویان همچنین خواستار طرد خودروهایی که پلاک تهران را ندارند در سطح شهر تهران شد و گفت: باید تردد این خودروها به صورت موقت یا طولانی مدت در سطح شهر تهران حذف و یا کنترل شود.

 وی خاطر نشان کرد: برخی از تصادفاتی که بخصوص در شبها صورت می‌گیرد به دلیل عدم تعادل رانندگان است و در اکثر کشورهای جهان در مبادی ورودی بزرگراه‌ها پلیس رانندگان را کنترل می‌کند، اما در تهران چنین شرایطی وجود ندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی باید نسبت به این کنترل طرح لازمی را طراحی کند.

 تندگویان همچنین خواستار پیشرفت کنترل هوشمند در سطح شهر تهران تا صد در صد و کامل شد و گفت: حداقل شدن نیروهای انسانی در سطح شهر تهران برای کنترل و ایجاد امنیت لازم است.
عبدالحسین مختاباد عضو دیگر شورای شهر تهران همچنین خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از آلودگی شهر تهران برای اتومبیل‌های دودزا است که این اتومبیل‌های دودزا علاوه بر بخش خصوصی در بین ارگان‌های دولتی و سازمان‌های نظامی نیز دیده می‌شود. پلیس راهور نباید با صاحبان این خودرو ها تعارف داشته باشد. و هر کسی در مورد آلودگی هوا تخلف کند باید خسارت پرداخت کند.

 وی افزود: همچنین درست است که بسیاری از موتورسواران چند ترک به دلیل عدم تمکن مالی مجبور به سوار کردن خانواده خود روی موتور هستند، اما این اقدام خسارات و اتفاقات جبران ناپذیری را به وجود می‌آورد و باید برای جلوگیری از این حرکت موتورسیکلت سواران منعیتی وجود داشته باشد.

محمد‌سالاری نیز گفت: با توجه به طرح جامع کاهش آلودگی هوا، پلیس باید پلاک‌کردن خودروهای غیراستاندارد را متوقف کند. همچنین کاهش خودروهای تک سرنشین و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را جدی بگیرد.

 وی همچنین به جلوگیری از ساخت و ساز برخی مجتمع های تجاری و اداری در مراکز پر ترافیک شهر اشاره کرد و افزود: شهرداری باید برای صور مجوز به این مجتمع هایی که اغلب پارکینگ های مور نیاز خود را نیز تامین نمی کند برنامه ایی تدوین کند

اسماعیل دوستی نیز گفت: زحمتی که افسران پلیس می کشند از چشم مردم تهران دور نیست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تدوین برنامه 5 ساله پلیس راهور در تهران برای سال‌های 93 تا 97 باید پیگیری شود. همچنین حمل خودروها و موتور‌سیکلت‌های پارک شده در اماکن غیرمجاز باید به صفر برسد.
محسن سرخو نیز گفت: استفاده از سیستم‌های مکانیزه برای کنترل تقاطع‌ها صورت گیرد در پاره ایی مواقع پلیس دخالت می کن و این موجب می شود که در برنامه سایر تقاطع های همجوار تداخل ایجاد شود.

وی همچنین پیشنهاد کرد پلیس‌های سیار برای خدمت رسانی بیشتر به تقاطع هایی که پرترافیک است، افزایش یابد.

احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز خاطر نشان کرد: حضور پلیس به عنوان مجموعه ایی که متولی اجرای قانون است الزامی است اما در پاره ایی از مواقع حضور پلیس به کثرت میرسد به خصوص در زمان بارندگی چراغ ها توسط پلیس کنترل می شود.

 سردار رحیمی در ادامه در پاسخ به اظهارات اعضای شورای شهر تهران گفت: متاسفانه مشکل پارکینگ در سطح شهر تهران مسئله‌ای است که ما را نیز دچار مشکل کرده اما حل آن در دست ما نیست. ما در حال حاضر با برج‌های بلندی مواجه هستیم که جمعا بیست پارکینگ هم ندارند و ساکنان همان برج و اطراف آن درگیر مشکلات متعدد هستند.

 وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر برای خودروهای فرسوده هیچ اقدام موثری صورت نگرفته است.

رحیمی اضافه کرد: بارها و بارها اعلام کرده‌ایم که برای تهران نیاز به قانونی متفاوت داریم و باید قوانین در شهر تهران به صورتی متفاوت و سازنده‌تر شکل بگیرد.

 وی همچنین در مورد پلاک خودروهای ناایمن نیز گفت: زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد خودرویی را تایید می‌کند ما مجبور به پلاک کردن آن هستیم اما در این مدت از بالاترین رده‌های پلیس راهور ناجا مقاومت برای اصلاح استاندارد این خودروها و رفع مشکلات آنها و حتی جلوگیری از پلاک شدن وجود داشته است اما این مقاومت باید در جایی غیر از نیروی انتظامی صورت گیرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد که از نظر ما خودروی دودزای دولتی و غیر دولتی وجود ندارد اما در نهایت مشکل این خودروها با رفتن به پارکینگ و جریمه حل نخواهد شد، چرا که این خودروها بعد از جریمه و چند روز حضور در پارکینگ به سطح شهر باز‌می‌گردند.


وی با بیان اینکه پلیس راهور ناجا همکاری نزدیکی با مراکز معاینه فنی خودرو دارد، گفت: متاسفانه بجز شهر تهران هیچکدام از مراکز معاینه فنی در سطح کشور قانونی نیستند و معاینه فنی جز در شهر تهران مورد وثوق ما نیست.

 این مقام مسئول در پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه برخورد فیزیکی توسط ماموران راهنمایی و رانندگی بسیار کم شده، افزود: به مامورانمان گفته‌ایم که حتی اگر در گوشتان هم زدند باز هم چیزی نگویید و در جلسات توجیهی متعدد آنها را مدیون کرده‌ایم که بدون دلیل مردم را جریمه نکنند.

 حضور ماموران راهنمایی و رانندگی با اظهارات اعضای شورا در مورد این مجموعه بخش قابل توجهی از وقت جلسه امروز شورای شهر تهران را به خود اختصاص داد.

 صدور مجوز طرح ترافیک روزانه و هفتگی منوط به ارائه برگه معاینه فنی شد

 

اعضاء شورای شهر تهران در ادامه هفدهمین جلسه شورای شهر تهران دو فوریت طرح صدور مجوز طرح ترافیک به شکل روزانه، هفتگی برای تمامی خودروهای متقاضی ورود به محدوده طرح منوط به ارائه برگه معاینه فنی از مراکز معتبر را در دستور کار خود قرار دادند که در ادامه برخی از اعضاء به شورا نظرات موافق و مخالف خود را در خصوص طرح و متن پیشنهادی آن ارائه کردند.

در دلایل دو فوریت بررسی طرح اشاره شده است: از نظر به اینکه تردد وسایل نقلیه موتوری به ویژه خودروها سهم قابل ملاحظه‌ای در افزایش میزان آلودگی شهر تهران دارند و این میزان در کلان شهری نظیر تهران در حدود 70 درصد از مجموع کل آلودگی هوا را به خود اختصاص می‌دهد و از سویی به دلیل حجم بالای ورود خودروهایی که روزانه شماره‌گذاری شده وارد سرویس ناوگان حمل و نقل شهری می‌شود و ضرورت توجه به شاخص‌ها و استانداردهای فنی و زیست‌محیطی جهت تردد به ویژه در محدوده طرح ترافیک که عمدتا در مناطق شلوغ و آلوده محسوب می‌گردند بسیاری ضروری است.

از سوی دیگر به دلیل کاهش بارش‌های جوی و افزایش وسایل نقلیه آلودگی هوا به پایتخت در سال اخیر به شدت افزایش یافته است، مقایسه شرایط هوای تهران در مهر‌ماه سال جاری نسبت به همین زمان در سال گذشته نشان می‌دهد که مهر 91 هوای تهران «13 روز در شرایط ناسالم و 17 روز در شرایط سالم» قرار داشته ولی متأسفانه همین آمار برای سال جدید«22 روز شرایط ناسالم و تنها 8 روز شرایط سالم» را گزارش داده‌اند.

 از این رو کنترل سلامت فنی به بیش از 15 هزار خودرو که به صورت روزانه و هفتگی متقاضی ورود به محدوده طرح ترافیک هستند به دلیل وجود مراکز معاینه فنی در تمام نقاط شهر تهران از دسترس‌ترین اقدامات جهت کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود.

 در ادامه جلسه اعضاء شورای شهر به دو فوریت طرح صدور مجوز طرح ترافیک به شکل روزانه، هفتگی برای تمامی خودروهای متقاضی ورود به محدوده طرح ترافیک منوط به دارا بودن برگه معاینه فنی معتبر از مراکز مکانیزه معاینه فنی شدند.

 در ادامه جلسه بررسی یک فوریت طرح «تعیین سیاست‌های بودجه‌ای شهرداری تهران در سال 93» در دستور کار اعضاء شورای شهر قرار گرفت که البته در این بخش برخی از اعضاء مخالف یک فوریت طرح بودند در همین زمینه اسماعیل دوستی عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به رئیس جلسه (مرتضی طلایی) اظهار داشت: نیازی به یک فوریت طرح اشاره شده نیست و بهتر است این طرح به صورت عادی در دستور کار شورا قرار گیرد.

 مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران در پاسخ  گفت: روال در سال‌های اخیر در شورا اینگونه بوده که شورا سیاست‌های بودجه‌ای را تهیه و به شهرداری ابلاغ می‌کند و در نهایت شهرداری در لایحه بودجه خود این موارد را لحاظ می‌کند.

 علیرضا دبیررییس کمیسیون برنامه و بودجه  شورا نیز با حمایت از اینکه باید یک فوریت طرح به تصویب اعضاء شورای شهر برسد گفت: هم اکنون برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری در حال تهیه و تدوین است و به نظر می‌رسد که تا 10 روز آینده کامل شود.

وی گفت: ما چنانچه بخواهیم بودجه شهرداری در سال 93 را در زمان معین به تصویب برسانیم باید یک فوریت طرح اشاره شده به تصویب برسد.

 در ادامه جلسه رحمت‌‌الله حافظی دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: فعلاً در مورد یک فوریت طرح تعیین سیاست‌های بودجه‌ای شهرداری تهران در سال 93 بحث می‌کنیم ضمن اینکه پس از تصویب یک فوریت،  این طرح در کمیسیون‌های تخصصی شورا  مطرح و بررسی خواهد شد.

 وی گفت: اعضاء شورای شهر بهتر است در جلسات کمیسیون حاضر شوند و نظرات خود را در خصوص طرح ارائه کنند.

 حافظی ادامه داد: در حال حاضر توپ در زمین ما است و اگر می‌خواهیم شهرداری از زمان معین و مشخص لایحه بودجه را به شورا ارائه کند بهتر است یک فوریت طرح را به تصویب برسانیم.

 در ادامه جلسه اعضاء شورای شهر به یک فوریت طرح «تعیین سیاست‌های بودجه شهرداری تهران در سال 93» رأی مثبت دادند.
نظر شما