جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۹
کد خبر: ۶۹۴۵۲
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۸
با شنیدن زمزمه تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی نهادهایی چون معاونت حقوقی رییس جمهور و نیز تشکیل کمسیون با نام کمسیون حقوقی و نظارت در شورای شهر تهران این سوال مطرح است که چه کسانی باید این منشور را تنظیم کنند و در این میان نقش مردم در قبال خودشان برای بهره مندی از حقوق شهروندی چیست؟

به گزارش شهر به نظر می رسد حقوق شهروندی و تهیه منشوری در این رابطه پس از دو انتخابات مهمی که در ماه های گذشته در کشور برگزار شد، توسط مدیران کشور در سطوح مختلف و با شیوه هایی متفاوت مورد تایید و حمایت قرار گرفته است.

تشکیل کمسیونی با نام کمسیون حقوقی و نظارت در شورای چهارم از جمله این اقدامات بود.

از سوی دیگر رییس جمهور نه تنها به تکرار  در تبلیغات انتخاباتیش به این موضوع اشاره کرده بود، بلکه اخیرا به معاونت حقوقی خود در جلسه 31 شهریور هیئت دولت ماموریت داد تا به تهیه و ارائه پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی با همکاری مرکز بررسی‌های استراتژیک، نخبگان جامعه حقوقی و سایر صاحب نظران و نهادهای مدنی بپردازد.

در این میان برخی معتقدند تدوین منشور حقوق شهروندی امری کلی و مربوط به دولت است، برخی با همین ادله تهیه این منشور را توسط بخش های مختلف حاکمیت می دانند و برخی علاوه بر این مورد اطلاع رسانی توسط رسانه ها و پیگیری این امر را از سوی خود مردم موثر می دانند.

به سراغ اعضای شورای شهر رفتیم تا نظرشان را پیرامون حدود پرداختن کمسیون حقوقی و نظارت شورای شهر و نیز دستور اخیر رییس جمهور بدانیم و از آنها بپرسیم که آگاهی مردم از حقوق خودشان تا چه حد در دست یابی به عالی ترین نقطه حقوق شهروندی موثر است؟

در اولین بخش به نظرات اعضای شورای شهر در مورد حدود وظایف کمسیون حقوقی و نظارت شورای شهر بخصوص در بخش حقوق شهروندی می پردازیم:


نام

سمت

اظهار نظر

احمد دنیامالی

رییس کمسیون عمران و حمل و نقل

زمانی دوستان پیشنهاد داده بودند که نام این کمسیون، حقوق شهروندی باشد که به دلیل این که بسیار جزئی می شد نام کمسیون نظارت و حقوقی را برای آن انتخاب کردیم.

پرویزسروری

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی

باید شرح وظایف نوشته شود تا ببینیم آیا بحث تدوین منشور حقوق شهروندی در دستور کار این کمسیون قرار دارد یا خیر. رسیدگی به عریضه شهروندان که حقوقی از آنها کسر شده است نیز بر عهده این کمسیون نیست زیرا ما به امور اجرایی نمی پردازیم. اما رسیدگی به تخلفات افراد در سطوح مختلف مدیریت در شهرداری بر عهده این کمسیون است.

ولی الله شجاع پوریان

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی

تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی شورای شهر و دولت به صورت همزمان با یکدیگر منافاتی ندارد. شورای شهر بنا به وظایف قانونی خود که نظارت بر شهردرای است وظیفه دارد سازو کاری تعریف کند تا رسیدگی به این موضوع را نظام مند کند .

نظر اعضای شورای شهر در مورد وظایف و اختیارات برای تدوین منشور حقوق شهروندی هر چه باشد این سوال مطرح است که آیا تدوین منشوری با نام حقوق شهروندی، از وظایف دولت است و یا این که مجموعه ای متخصصان در حوزه حقوق شهروندی از جمله شورای شهر نیز باید به این امر ورود کند؟

نام

سمت

اظهار نظر

محمد مهدی تندگویان

نائب رییس کمیسیون شهرسازی و معماری

تدوین منشور حقوق شهروندی و نیز اجرای آن از سیاست های کلی نظام است. بنابراین شورای شهر به تنهایی نمی تواند به این بحث ورود کند بلکه با تعامل با دولت باید به این مهم دست یابد. اگر دولت بخواهد به این سمت برود تهران با جمعیت زیاد و پایتخت بودنش بهترین بستر اجرایی برای حقوق شهروندی است. پیشنهاد بنده این است که اگر در دولت تیم کارشناسی درحال شکل گیری است از اعضای شورا نیز افرادی حاضر باشند تا تهیه این منشور به صورت یکپارچه و به دور از موازی کاری تهیه شود.

مسعود سلطانی فر

عضو کمسیون برنامه و بودجه

هنوز تهیه منشور حقوق شهروندی در دستور کار شورا قرار نگرفته است. اما اگر قرار باشد این منشور تدوین شود در تهیه آن تمامی ارگان ها و نهادهای مرتبط از جمله شورای شهر باید درگیر باشند و همکاری کنند.

احمد دنیا مالی

رییس کمسیون عمران و حمل و نقل

تعامل نمایندگان مردم با فعالان این حوزه در دست یابی به این مهم موثر است. زیرا دست یافتن به نقطه عالی از حقوق شهروندی امری نیست که امکان تامین آن تنها در دست شهرداری باشد. بنابراین دستگاه های مختلف باید کمک کنند تا بتوانیم در بیشترین سطح ممکن از مردم در مدیریت شهراستفاده کنیم.

الهام امین زاده

زاده معاون حقوقی رییس جمهور

« از آنجایی که امروزه بسیاری از نهادها از جمله قوه قضاییه، شهرداری تهران، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با مساله حقوق شهروندی سروکار دارند و به دلیل اهمیت این موضوع این سند نباید یکسویه تنظیم شود.»


معروف است که حق گرفتنی است نه دادنی. به فرض تدوین منشور حقوق شهروندی با مردمی بی اطلاع از حقوق و وظایفشانآیا می توان امید به اجرایی شدن حقوق شهروندی داشت؟

این سوالی است که دنیامالی ، محمد تقوی معاون حقوقی، شورا و امور مجلس شهرداری تهران و نیز الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهور به آن این گونه پاسخ می دهند:


نام

سمت

اظهار نظر

احمد دنیامالی

رییس کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر

تصور می کنم هر چقدر مردم از حقوق خود مطلع باشند و متناسب با آن پیگیر حق و حقوق خود از طریق نماینده هاشان در شورا شوند، این امر هم در اجرای حقوق شهروندی و توسعه شهر موثر است و هم در بهبود وضعیت مدیریت شهری.

محمد تقوی

معاون حقوقی، شورا و امور مجلس شهرداری تهران

مردم ما از کوچکترین حقوق خود آگاه نیستند بدین دلیل که از سوی نهادهای مسئول و رسانه ها به این حقوق پرداخته نشده است و در واقع اطلاع رسانی در این زمینه همواره یک طرفه بوده ، مثلا من به عنوان شهرداری حقوق خود را مطالبه کرده ام اما حقوق مردم را به آنها نه اطلاع و نه ارائه داده ام. اما مردم باید بدانند که حق گرفتنی است نه دادنی. خواهش می کنم رسانه ها به مقوله گسترده و پر برکت حقوق شهروندی بپردازند و به مردم بگویند که این حقوق سرمایه های شما است که باید از آن اطلاع داشته باشید.

الهام امین زاده

معاون حقوقی رییس جمهور

« در جامعه ما بسیاری از حقوق مردم به خوبی رعایت نمی‌شود و در بعضی مواقع قانونی برای برخی از حقوق مردم وضع نشده است، به همین دلیل تنظیم و تدوین سند جامع حقوق شهروندی نخستین رسالتی بوده که برای معاونت حقوقی در نظر گرفته شده است و رئیس جمهور به شدت پیگیر تدوین و اجرای این سند است.»


باید منتظرماند و دید منشور حقوق شهروندی که به معنای جمع آوری مجموعه مواد درج شده در قانون پیرامون حقوق و وظایف حاکمیت و شهروندان در برابر یکدیگر است چگونه و با حضور چه نهادها و ارگان هایی تنظیم می شود.


مطالب مرتبط
نظر شما