جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۹۵۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
نه گروه ما در ایران کنسرت داشته و نه وزیر ارشاد پایش را از تهران بیرون گذاشته است.
به گزارش شهر، در متن منضمم به فیلمی که فرهاد جعفری شب گذشته به اشتراک گذاشته بود، آمده بود: بعد از 35 سال ممنوعیت تک خوانی بانوان در ایران دیشب در مراسم خانه فرهنگ ایران و با حضور وزیر فرهنگ کشور گروه ماه با تک خوانی خانم تهمینه محمد خانی تابوی 35 ساله را شکست! وزیر فرهنگ پس از تک خوانی گفت: من اشکالی در تک خوانی بانوان نمیبینم!

انتشار وسیع خبر حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در مراسمی که یکی از خوانندگان زن جوان در آن به تک خوانی آواز سنتی پرداخته و اظهارات وی در این مسیر مبنی بر تاکید بر مشروعیتکه راز روز گذشته فضای مجازی را در بر گرفته، این پرسش را پیش آورده که تا چه میزان این خبرها صحت دارد و اساساً ریشه چنین گفته‌هایی کجا بوده است؟

علی جنتی در حاشیه رونمایی از نخستین و بزرگترین نهج‌البلاغه مطلا که امروز 30 مهرماه در محل دفتر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد، در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تک‌خوان‌های زن و مغایرت آن با نظر بعضی مراجع گفت: «طبق نظر مراجع اگر صدای تک‌خوان‌ها موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری دارند.» تا نخستین اظهارنظر جنجالی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم نیز ثبت شود.

این اظهارات از آن حیث حساسیت برانگیز بود که پیش از این داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی در چهاردهمین جشن خانه موسیقی گفته بود: «34 سال است که در عرصه موسیقی زمستان است. هنوز موسیقی را اینجا حرام می‌دانند. هیچ روایتی نیست که نشان دهد موسیقی (از اساس) حرام است و درست نیست که این خیل عظیم جمعیت شنوندگان موسیقی را نادیده بگیریم. از فقه‌ها می‌خواهم توضیح دهند کجای دین موسیقی حرام اعلام شده است به علاوه از خواسته‌ای مهم خانه موسیقی پخش شدن صدای زنان است. نیمی از هنرمندان موسیقی زنان هستند اما اجازه خواندن ندارند.»

چه کسانی می‌خواهند از جنتی، پسر نوح بسازند؟

چنین اظهارنظرهایی واکنش سه مرجع تقلید شیعه را در پی داشت؛ واکنش‌هایی که بیشتر حکم تذکر را داشت و طبیعتاً پیش بینی می‌شد متولیان فرهنگی دولت به خصوص شخص وزیر فرهنگ و ارشاد که اندکی پس از اخذ رای اعتماد از مجلس، برای دیدار مراجع به قم رفته بود، در این زمینه با احتیاط بیشتری عمل کنند اما در همین حال دیروز خبری منتشر شد که نه تنها نشانه‌ای از احتیاط وزیر فرهنگ و ارشاد نداشت، بلکه توان ثبت نام جنتی را به عنوان نخستین وزیر در حال تغییر داشت؛ خبری که پیگیری های «تابناک» نشان داد از اساس مجعول است.

نخستین خبر را یک صفحه در شبکه های اجتماعی منتشر کرده بود اما آنچه باعث شد این خبر جدی گرفته شود، اشتراک گذاری این خبر توسط فرهاد جعفری نویسنده کتاب کافه پیانو و از حامیان مشهور رئیس دولت پیشین بود که به سرعت توسط برخی وب سایت های خبری جنبه خبری به خود گرفت و ماجرا از یک شایعه فراتر رفت .

در متن منضمم به فیلمی که فرهاد جعفری شب گذشته به اشتراک گذاشته بود و اگر واقعیت داشت، دردسر بزرگی برای وزیر محسوب می‌شد، آمده بود: «تابو 35ساله شکستـه شد! بعد از 35 سال ممنوعیت تک خوانی بانوان در ایران دیشب در مراسم خانه فرهنگ ایران و با حضور وزیر فرهنگ کشور گروه ماه با تک خوانی خانم تهمینه محمد خانی تابوی 35 ساله را شکست! وزیر فرهنگ پس از تک خوانی خانم خانی گفت: من اشکالی در تک خوانی بانوان نمیبینم! تک خوانی خانم خانی با تشویق شدید میهمانان پایان یافت.»

خبر اما از آنجا مشخص شد اشتباه است که فیلم قرار داده شده به عنوان سند آن صرفاً یک اجرا از گروه ماه با همراهی استاد درخشانی و با صدای مهدیه محمدخانی (که به اشتباه در خبر تهمینه معرفی شده) است. نشانه های قطعی تر برای این اشتباه آنجا بود که خانه های فرهنگ عمدتاً به مکان‌های خارج از ایران گفته می‌شود که معمولاً تحت نظر سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشور مدیریت می‌شوند، حال آنکه نه این گروه در خانه فرهنگ کشوری در روزهای اخیر اجرا داشته و نه در این ایام وزیر فرهنگ و ارشاد پایش را از تهران بیرون گذاشته است.

آنچه یقین ساخت که این خبر ساختگی است، تور دور اروپای استاد درخشانی و گروه ماه و این خواننده زن در این تور بود از 18 اکتبر شروع شده و تا 9 نوامبر ادامه دارد. گروه ماه در راستای همین تور در 27 اکتبر در هامبورگ اجرا داشته و یکم نوامبر که فردا باشد در برلین اجرا دارد و از این حیث امکان برگزاری کنسرت توسط این گروه در ایران به طریقی به جز طی الارض وجود نداشته است! با این اوصاف به نظر می رسد خبر مذکور که هنوز توسط برخی رسانه ها بدون اندک بررسی کارشناسی در حال پرورش دادن است، شیطنتی است که در زمان وقوعش به جزئیات آن توجه نشده است!

با این اوصاف باید پرسید چه کسانی می‌خواهند از علی جنتی، پسر نوح بسازند و حوزه فرهنگ را نخستین حوزه پرحاشیه این دولت سازند؟ آیا این حربه ها استمرار خواهد داشت و شاهد سناریوهای تازه ای خواهیم بود یا این ماجرا در همین نقطه به پایان می رسد؟ باید اندکی صبر کرد و رویدادهای فرهنگی پیش رو، به ویژه سلسله برنامه های فرهنگی دهه فجر را رصد کرد و پاسخ این پرسش را یافت.
نظر شما