يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۲
کد خبر: ۷۰۱۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
یکی از کتاب‌خانه‌های شهر تهران فکری کرده است تا کتاب‌خانه را به محل کار کتاب دوستان بیاورد. تصور کنید یک کتاب‌خانه سیار در خدمت شماست. آن هم رایگان رایگان. این اتفاق نزدیک سه ماه است که به ابتکار کتابخانه شیخ کلینی (ره) سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در منطقه 20 تهران (شهر ری) با عنوان «طرح سفیر مهر» اجرایی شده است.
به گزارش خبرنگار شهر، پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و ضرورت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در سال‌های گذشته موضوعی تکراری است. دیگر سخن از یار مهربان آنقدر تکراری شده است که کسی حوصله نمی‌کند به این خبرها توجهی داشته باشد. 
 
کلانشهر تهران اگرچه از دیگر شهرها با سوادتر است و به نظر کتاب خوان تر می‌آید  اما واقعیت تهران شهر دود و ترافیک چیز دیگری است. اگرچه هر منطقه تهران کتابخانه دارد اما کتاب‌خانه‌ها بیشتر تبدیل به فضای درس خواندن کنکوری‌ها شده‌اند و شهروندان شاغل یا گرفتار مشغله‌های زندگی مدرن کمتر مخاطب کتاب‌خانه‌ها هستند. در واقع کلانشهرها دزد وقت هستند، ساعت‌های کاری زیاد مشغله‌های زندگی و شهری و ترافیک همه و همه دل و دماغی برای شما نمی‌گذارد تا شال و کلاه کنید و سری به فضای دوست داشتنی کتاب خانه بزنید.
 
یک ایده جالب برای دوستداران کتاب‌خوان/ اینبار کتابخانه سراغ شما می‌آید
حال یکی از کتاب‌خانه‌های این شهر شلوغ فکر بکری کرده است تا کتاب‌خانه را به محل کار کتاب دوستان بیاورد. تصور کنید یک کتاب‌خانه سیار در خدمت شماست. آن هم رایگان رایگان. این اتفاق نزدیک سه ماه است که به ابتکار کتابخانه شیخ کلینی (ره) سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در منطقه 20 تهران (شهر ری) با عنوان «طرح سفیر مهر» اجرایی شده است. 
 
در این طرح 2 کتابدار متخصص هر هفته در محل کار اهالی منطقه بیست حاضر می‌شوند و ضمن معرفی فعالیت‌های فرهنگی هنری، علاقمندان را به صورت رایگان عضو ویژه کتاب‌خانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌کنند. متخصصان کتابدار با توجه به جو کاری محلی که مراجعه می‌کنند کتاب‌هایی را از پیش در کوله‌های خود برای مخاطبان قرار می‌دهند.
 
حضور در کتابخانه در پشت میز کار!
در واقع در این طرح به جای اینکه شما به کتاب‌خانه بروید یار دانا و خوش زبان برای اثبات مهربانی خود دقیقا پشت میز شما می‌آید. پس از عضویت علاقمندان می‌توانند به سایت tlib.ir مراجعه کنند و نام کتاب درخواستی خود را پیدا کنند تا در هفته آینده به طور رایگان سفیر مهر کتاب را به دست آن‌ها برساند.
 
مجید طبرزدی مدیر کتابخانه شیخ کلینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار شهر در توضیح هدف این طرح می‌گوید: کتابخانه شیخ کلینی (ره) در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه و با هدف صرفه جویی در وقت و تسهیل در دسترس پذیری کتاب و همچنین مطالعه کتاب توسط بیماران یا همراهان وی، کارمندان بانک ها و درمانگاه ها این طرح را اجرا می کند.
 
به گفته طبرزدی در ابتدا این طرح در 7 مرکز اجرا می‌شد که با توجه به استقبال از این طرح اکنون 13 مرکز اداری و یا بیمارستانی تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.
 

طبرزدی با اشاره به استقبال از طرح سفیر مهر می‌گوید:  با اجرای این طرح تعداد عضوگیری و امانت دهی در کتاب‌خانه شیخ کلینی دو برابر شده است و 1200 نفر عضو فعال کتابخانه شده‌اند و ماهانه 4 هزار کتاب در قالب این طرح به دست علاقمندان می‌رسد.

وی با اشاره به وظایف کتابداران این طرح می‌افزاید: کتابداران 3 وظیفه از جمله معرفی کتابخانه شیخ کلینی(ره) و مراکز فرهنگی هنری شهرری، عضو گیری رایگان برای کتابخانه و امانت دادن کتاب دارند که باید در راستای این وظایف عمل کنند.
 
به دلیل اینکه کتاب ها بسیار زیاد است و کتابداران نمی توانند تمامی این کتاب ها را با خود ببرند این طرح به صورت سفارش گیری کتاب انجام می شود. کتابخانه کلینی دارای 40 هزار عنوان کتاب است و کتابداران آدرس سایت کتابخانه www.tlib.ir را در اختیار پرسنل قرار می دهند و علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به این سایت کتابها را انتخاب و به کتابداران معرفی کنند و مسئولان این طرح در نوبت بعدی که به مراکز می روند و کتاب را به آن ها تحویل می‌دهند.
 
طبرزدی درباره سایت tlib.ir می‌گوید: در این سایت مخاطبان علاوه بر مشاهده و دانلود رایگان یک میلیون مقاله فارسی می توانند 1 میلیون و 200 هزار عنوان کتاب با موضوعات مختلف را مشاهده کنند.
 
مدیر کتابخانه شیخ کلینی(ره) درباره علاقمندی‌های مخاطبان طرح سفیر مهر می‌گوید: در این طرح بیشترین در خواست کتاب از کتاب های رمان، ورزشی، اقتصاد و تغذیه بوده که با استقبال بسیار زیاد از سوی مراجعین مواجه شده است.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن های 33370700 و 33370701 تماس بگیرند.

نظر شما