شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۳
کد خبر: ۷۰۱۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
وزیر امور خارجه ایران گفت: بحث رابطه ما با آمریکا، روابط دوجانبه نیست. کشورهای حاشیه خلیج فارس ناگهان نگران می شوند و به دوستان قدیمی خود در خارج از منطقه نیز اخم می کنند.
به گزارش شهر، محمدجواد ظریف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در برابر این پرسش که "چه اتفاقی می‌افتد که پس از نشست‌ها شاهد اظهاراتی خلاف آنچه اتفاق افتاده، هستیم؟" پاسخ داد: باید از خود آنها بپرسید که چرا این اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، در برابر پرسش‌های متفاوت برای گروه های متفاوت یا حل کردن نگرانی دولت میزبان، گویا صحبت های متفاوتی از دیپلماتها سر می‌زند. البته اینکه آنها روش واحدی نداشته باشند، موجب خدشه‌دار شدن اعتماد به آنها می‌شود. صحبتهای ضد و نقیضی که برخی از آنها دارند، با واقعیات در صحنه متفاوت است.

وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: مردم در اخبار و اعلام مواضع از سوی برخی وزیران خارجه دیدند که کدام وزیران مشکل داشتند. اینکه برخی بخواهند چرخشی در اخبار ایجاد کنند، اعتباری در آن افراد و اعتمادی در مذاکرات ایجاد نمی‌کند.

ظریف نسبت به اعتمادسازی از سوی غرب برای مردم ایران ابراز امیدواری کرد و گفت: من آدم خوشبینی هستم و تمایل دارم پنجره‌ای که جامعه ایران باز کرده است، برای آنها قابل استفاده باشد و مردم ایران آنها را بیازمایند که آیا حاضرند این اعتماد را به مردم ایران بازگردانند. هنوز امیدوارم بتوانند از این حرکت استفاده کرده و بصورت جدی با موضوع برخورد کنند. این اظهارنظرها واقعیت را تغییر نمی دهد و به اعتمادسازی کمکی نمی کند.

وی در برابر این پرسش که "چرا برخی کشورهای منطقه از مذاکرات نگران هستند؟" نیز با اشاره به اهمیت روابط ایران با همسایگانش، پاسخ داد: بحث رابطه ما با آمریکا، روابط دوجانبه نیست. کشورهای حاشیه خلیج فارس ناگهان نگران می شوند و به دوستان قدیمی خود در خارج از منطقه نیز اخم می کنند. به آنها می گویم که بی جهت ناراحت نباشید. اولویت ما همسایگانمان هستند. این مذاکرات ارتباطی به نگرانی های آنها ندارد.

ظریف اضافه کرد: آنها باید خوشحال باشند، چراکه مطلبی که می توانست بهانه را برای به آتش کشیدن منطقه ایجاد کند، رفع می شود. اگر من جای آنها بودم نگران نمی شدم و عجله نمی کردم. منافع همسایگان ما در آرامش است و مانند رژیم صهیونیستی در تنش نیست.

وزیر امور خارجه همچنین گفت که قصد دارد در اولین فرصت سفرهایی به کشورهای منطقه داشته باشد.
منبع: ایسنا
نظر شما