جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۹
کد خبر: ۷۰۸۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
24 فرهنگسرای موقت کتاب در تهران افتتاح شد/
فرهنگسراهای موقت کتاب با شعار «کتاب؛ سایه‌بان شهر» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به مناسبت بیست‌ودومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در 22 منطقه شهر تهران برپا شده‌اند.
به گزارش خبرنگار شهر، امیر خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عصر یکشنبه سوم آذرماه با حضور در فرهنگسرای موقت کتاب در منطقه 6 که در تقاطع خیابان قدس و خیابان انقلاب اسلامی و در پیاده‌روی مقابل دانشگاه تهران برپا شده است، این فرهنگسرای موقت را به نمایندگی از 23 فرهنگسرای موقت دیگر افتتاح کرد.

ترویج کتاب‌خوانی از محورهای اصلی فعالیت سازمان فرهنگی هنری‌ست 
خوراکیان پس از افتتاح این فرهنگسرای موقت کتاب و بازدید از بخش‌های مختلف آن، در پاسخ به خبرنگار «شهر» درباره اهداف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برپایی فرهنگسرای کتاب در پیاده‌روها و مکان‌های عمومی شهر تهران گفت: مسئله مطالعه و کتاب‌خوانی موضوع مهمی است که در فرهنگ عمومی ما نقش بسیار اساسی و کلیدی دارد؛ از همین جهت نیز جزء محورهای اصلی فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.
وی ادامه داد: ما برای پرداخت جدی‌تر به این موضوع و با هدف درگیر کردن عموم مردم و مخاطبان با مسئله مطالعه، 24 فرهنگسرای موقت کتاب در این چند روز پیش‌بینی کرده‌ایم. همزمان با برپایی این فرهنگسراها، یازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» نیز چهارم آذر رسما افتتاح خواهد شد.

هدف ما افزایش توجه شهروندان به مسئله مطالعه است
خوراکیان افزود: این 24 فرهنگسرای کتاب در 22 نقطه شهر تهران به اضافه دو مرکز خاص برپا شده و امیدواریم بتوانیم خدمتی را انجام دهد و به ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی کمک کند. هدف اصلی ما توجه به کتاب و مطالعه و در نهایت افزایش سرانه مطالعه و افزایش توجه شهروندان به مسئله مطالعه و کتاب‌خوانی است.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار «شهر» که چرا پیاده‌رو را برای این منظور انتخاب کرده‌اید، گفت: به این دلیل که می‌خواهیم در معرض عموم و در معرض رفت‌وآمد شهروندان باشد. ما در این یکی دو سال اخیر این سیاست را داشته‌ایم که همیشه فعالیت‌هایمان در چهاردیواری فرهنگسرا محبوس نباشد. گاهی مردم می‌آیند به فرهنگسراها و از برنامه‌های ما استفاده می‌کنند، گاهی هم ما بساط برنامه‌مان را بر‌داریم و برنامه‌مان را در معرض عموم و در مکان‌های عمومی اجرا کنیم تا مردم به‌طور طبیعی و اتفاقی هم با آن آشنا و مواجه شوند.
خوراکیان درباره هزینه‌ برپایی این فرهنگسراهای موقت نیز توضیح داد: از آن‌جا که این برنامه پشتیبانی تدارکاتی چندان سنگینی نیاز ندارد و کاری موقت است، با حداقل امکانات جور شده و طبیعتا هزینه‌اش بسیار متناسب است. ما سعی کرده‌ایم بیشتر هزینه‌ها را صرف حوزه تولید محتوا و محصولات به‌ویژه برای کودکان کنیم تا بتوانیم مخاطبان کودک و نوجوان و نسل آینده‌سازمان را در این حوزه بیشتر مورد توجه قرار دهیم، علاوه بر آن، برپایی فرهنگسرای موقت کتاب تاثیرگذاری قابل توجهی را با صرف هزینه اندک به دنبال خواهد داشت.

کارگاه‌هایی برای آموزش مهارت‌های مطالعه
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های خاص در فرهنگسراهای موقت کتاب توضیح داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعاتی چون مدیریت زمان در مطالعه، آموزش تندخوانی، ‌آموزش خلاصه‌نویسی و برخی دیگر از مهارت‌هایی که به شهروندان کمک می‌کند تا بتوانند ارتباطشان را با مطالعه تقویت کنند، از جمله این برنامه‌هاست. 
وی ادامه داد: همچنین در این فرهنگسراها مسابقاتی برگزار خواهد شد که به آشنایی بیشتر مردم با کتاب‌های خوب و با موضوعات مهم در حوزه مطالعه و کتاب‌خوانی و همچنین  آشنایی آن‌ها با نویسنده‌های برگزیده کمک می‌کند. 

درخت دانش برای کودکان تهرانی
خوراکیان افزود: مکانی را نیز ویژه کودکان داریم و برای آن‌ها محصول خاصی هم تدارک دیده‌ایم. کودکان می‌توانند این محصول را به خانه ببرند و مدت‌ها با آن ارتباط برقرار کنند؛ به این صورت که عنوان کتاب‌هایی را که می‌خوانند روی سیب‌های این درخت دانش یادداشت و ثبت کنند و ان‌شاء‌الله اردیبهشت سال 93 با تعداد زیادی از کودکان که این پوسترشان را که کامل کرده‌اند مواجه شویم.
این مدیر فرهنگی گفت: ما در فرهنگسرای کتاب که اردیبهشت 93 نیز همچون سال‌های گذشته در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برپا خواهد شد،‌ مراسم و نمایشگاهی با حضور این کودکان خواهیم داشت. درواقع کودکان را از هفته کتاب به نمایشگاه کتاب سال آینده پیوند می‌زنیم.

عرضه کتاب‌های عاشورایی به شهروندان
وی ادامه داد: این فرهنگسراهای موقت کتاب همچنین شامل غرفه‌هایی برای عرضه کتاب‌ به شهروندان است. موضوع این کتاب‌ها عمدتا متناسب با عاشورا و محرم است تا تناسبی نیز با ایامی که در ‌آن قرار داریم داشته باشد. به‌طور کلی در فرهنگسراهای موقت کتاب، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در جهت توجه جدی‌تر به مسئله مطالعه و کتاب‌خوانی صورت می‌گیرد.
خوراکیان همچنین درباره هزینه‌ای که برای فرهنگسراهای موقت کتاب در نظر گرفته‌ شده برای خبرنگاران توضیح داد: ما برای برپایی فرهنگسرای موقت کتاب در هر منطقه که هر یک حدود 10 روز برقرار است،‌ حدود 5 میلیون تومان هزینه کرده‌ایم. البته برخی از این فرهنگسراها به تناسب مکانی که در آن قرار دارند، ممکن است مدت کمتری برپا باشند؛ برای مثال فرهنگسرای موقت کتاب در بهشت زهرا که با همکاری فرهنگسرای رضوان برپا می‌شود و تنها دو روز برپا خواهد بود. فرهنگسرای قرآن نیز از مراکز خاصی است که همراه با فرهنگسرای رضوان در آن فرهنگسرای موقت کتاب برپا خواهد شد.

انتشار 12 عنوان کتاب با موضوع مهارت‌های اجتماعی
وی درباره انتشار کتاب‌هایی با موضوع آموزش شهروندی همزمان با برپایی فرهنگسراهای موقت کتاب نیز گفت: ما حدود 12 عنوان کتاب منتشر شده در حوزه آموزش مهارت‌های اجتماعی داریم. البته این مجموعه شامل حدود 100 عنوان کتاب است که 12 عنوان آن تاکنون منتشر شده و در شبکه آموزش سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ولی این مسیر همچنان ادامه دارد و کتاب‌های آموزشی در حوزه مهارت‌های اجتماعی به‌طور گسترده در ماه‌های آینده آماده و در شبکه آموزش سازمان تزریق خواهد شد.
 


نظر شما