دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۰
کد خبر: ۷۱۲۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷
وزیر راه با تاکید بر پایان مدیریت دوگانه فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها مطرح کرد:
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که باید به مدیریت دوگانه فرمانداری ها و شهرداری ها پایان داد، گفت: برخی تصمیمات در اختیار دولت را می توان به شهرداری ها تنفیذ کرد.
به گزارش شهر، عباس آخوندی امروز در در بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اظهار امیدواری از اینکه دولت تدبیر و امید شوراهای اسلامی شهر بتوانند با اتخاذ راهبردهای صحیح و دقیق انتظار مردم را برآورده کنند، افزود: امیدواریم این دولت، امید را دردل مردم زنده کند و موجب بهبود زندگی مردم شهر تهران شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 35 سال از انقلاب گذشته است و شهر تهران شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده است، گفت: زمان آن رسیده که دلیرانه نقاط قوت و ضعف را بررسی کنیم و برای مشکلات اساسی پایتخت با صراحت راه حلی را پیدا کنیم ، راه حل هایی که بتواند به بهبود زندگی مردم منجر شود.

آخوندی افزود: واقعیت این است که علیرغم کارهای عمرانی بسیاری که درسطح شهر تهران صورت گرفته واقعا میتوانیم تنگی نفس مردم و کیفیت نازل آب در سطح شهر تهران را توسعه بنامیم؟ 

وی افزود: علاقمندم امروز سوالهای بنیادی را با خود و شما مطرح کنم . صبحت هایی که بیان می کنم یکی از مخاطب هایش خودم هستم آیا می توانیم انچه راکه اتفاق افتاده توسعه بنامیم یا وضعیت موجود مسابقه ای بوده که میان دولت قبل و فعالان اقتصادی صورت گرفته است؟ 

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اینکه توسعه صورت گرفته در واقع از بین بردن امکانات زیستی و درتنگنا قراردادن این امکانات برای نسل آتی است، گفت: باید این سوالات جدی را ازخودمان بپرسیم و به هیچ وجه از آنها فرار نکنیم. آیا منظور از توسعه ، توسعه کالبدی است یا افزایش کیفیت زندگی مردم توسعه نامیده میشود؟ این سوال بینادی است که باید پرسیده شود.

عباس آخوندی ادامه داد: درسال 1347 که قانون جامع تهران به تصویب رسید، کارشناسان هشدار دادند که امکانات و آب موجود در تهران برای پنج و نیم میلیون نفر ظرفیت دارد. بنابراین عمده ترین عامل جمعیت فیزیک و جغرافیا نبود بلکه اصلی ترین مساله در تهران آب بود. در آن زمان که جمعیت وضعیت موجود را نداشت شورای منع توسعه شکل گرفت که به تدریج با توسعه جمعیت در تهران مبارزه کند اما زمانی که جمعیت تهران به 7 میلیون رسید این شورا منحل شد چرا باید چنین کاری صورت بگیرد؟

وی با بیان اینکه با یک مساله پیچیده در تهران روبرو هستیم گفت : نباید منافع کوتاه مدت نسل موجود بر منافع بلندمدت نسل آتی غلبه پیداکند.

آخوندی با اشاره به اینکه در تمامی اسناد مختلف جمعیت شهر تهران بین 7 تا 7 و نیم میلیون در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: بیش از این بارگذاری جمعیتی نباید در تهران صورت بگیرد . تهران در سال 1370 تا کنون افت و خیزهای بسیاری داشته است که یکی از آنها داستان فروش تراکم بوده است. این مساله در واقع تهی کردن تمام مفاهیم شهروندی و برنامه ریزی شهری بوده است که به یک سنت تبدیل شده است. 

وی با اشاره به اینکه تمرکز بیش از حد جمعیت در تهران و کلانشهرهای بزرگ دیگر باید به صورت جدی پیگیری شود تاکید کرد: باید یک روز به این بی قاعدگی ها پاسخ بدهیم. دراخرین جلسه شورای شهرسازی مقرر شد بنابر دستور رییس دولت وقت مقرر شد 20 درصد به کل تراکم شهر تهران افزوده شوداین چه نوع تصمیم گیری برای شهر است؟ مگر می شود در یک جلسه این قدر به صورت یکدفعه این میزان تراکم به شهر اضافه شود. 

وی با انتقاد از اینکه همچنین در این جلسه مقرر شد زمین های دولتی به صورت کاربری ویژه به کارگرفته شوند گفت : مگر زمین دولت برای تجارت است یا ما تاجر هستیم زمین های دولت برای خدمت رسانی به مردم است . 

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه محدوده قابل سکونت شهر تهران در سال 47 ، 63 کیلومتر مربع در نظر گرفته شده بود اظهار کرد: دراین محدوده قرار بود 5 و نیم میلیون نفر با آسایش زندگی کنند اما میزان سطح مسکونی به 640 میلیون مترمربع تغییر پیدا کرد . مفهوم این است که به تدریج به رغم ارقام سوری ، جمعیت پذیری چیزی حدود 15 میلیون نفر افزایش پیدا می کند آیا واقعا فکر می کنید این شهر با این جمعیت میتواند هوای سالم داشته باشد؟ داستان آلودگی هوا را به اگزوز خودروها مربوط دانستن یک مفهوم تقلیل گرایانه نیست؟ 

وی ادامه داد: اضافه شدن یک نفر یعنی مصرف انرژی به همان مقدار افزایش دادن و آلوده کردن هوا ؛ اینکه در یک جلسه تصمیم گرفته می شود جمعیت شهر پردیس به 700هزار نفر افزایش پیداکند به چه معناست ؟ مگر شهر یک شبکه فیزیکی یا سازمان اجتماعی است ؟! شهر شبکه ای از شهروندان است چطور می شود یک شهر از 30 هزار نفر به 700 هزار نفر تبدیل شود؟ 

وی با طرح این پرسش که آیا اتفاقاتی که در پیرامون تهران رخ می دهد به تهران ارتباط ندارد، گفت: ما مجبوریم مجموعه کلانشهری شهر تهران را با هم ببینیم . در سال 75 که اولین مجموعه طرح کلانشهری تهران به تصویب رسید قرار شد به فکر مدیریت یکپارچه شهر تهران باشیم. از آن تاریخ 17 سال گذشته ایا یک گام به مدیریت یکپارچه تهران نزدیک شده ایم ؟ نزدیک که نه دور هم شده ایم. 

آخوندی تاکید کرد: شهر کرج که مستقیما بر تهران اثر می گذارد و اثر می گیرد به صورت یک استان مستقل در آمد و جدا شد .شهر پرند بدون اجازه شورای شهر افزایش جمعیت پیدا کرد فکر میکنید جمعیت این شهرها خودگردان است؟ اشتغال تمامی جمعیت این شهرها در تهران است و بار آن به تهران وارد می شود.
 
وی ادامه داد: شاید شما از خود بپرسید اینها به شورای شهر چه ارتباطی دارد و وظیفه دولت است باید یک پرسش صریح داشته باشیم .جایگاه شهروندان در این وضعیت کجاست ؟ از مرحله تعریف موضوع تا مرحله تصمیم سازی و تصمیم گیری و پرسش گری آیا اساسا شهروندان محلی از اعراب داشته اند؟ ایا شهر را میخواهیم تا توسعه کالبدی تابعی از سازمان اجتماعی اش شود؟ انچه برای ما مهم است توسعه سازمان اجتماعی و سیاسی شهر است . در این صورت است که کالبد به کار می آید . 

آخوندی تاکید کرد: از اول قانون شوراها شهرهای بزرگ باید براساس شورای منطقه ای شکل بگیرد. اینکه یک شورای شهر یک شهر ده میلیون نفری را مدیریت کند کارآمدی ندارد. انتخاب شوراها باید به صورت منطقه ای صورت بگیرد و در دل خود شورای کلانشهرها ایجاد شود که این شوراها به صورت یکپارچه به اداره کلانشهرها بپردازند . 

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید به یکسری از اندیشه های اول انقلاب بر گردیم، انقلاب برای حفظ حقوق ملت بود و بازگشت به حقوق شهروندان باید در فرایندهای تصمیم سازی ، شهروندان نقش موثری داشته باشند.
 
عباس آخوندی با بیان اینکه فکرمی کنم به مدیریت دوگانه فرمانداری ها و شهرداری ها پایان داد تاکید کرد:در حال حاضر قانون تقسیمات کشوری تا سطح دهداری ها صورت می گیرد این کار بر تمام مناطق به مدیریت دوگانه ختم می شود.

وی افزود: درحال حاضر شهرداری در شهر برای خود یک تقسیم بندی شهری قائل شده آموزش وپرورش یک تقسیم دیگر و سازمان آب نیز برای خود یک تقسیم بندی دارد . هنوز برای اینکه به یک محور خدمات ارایه کنیم نتوانسته ایم یک سیستم یکپارچه تعریف کنیم . برای حل این مشکل باید از پایتخت شروع کنیم. این شعار سخت نیست حتما باید به دنبال این باشیم که فرمانداری ها و شهرداری تلفیق شوند. 

وی ادامه داد: چه کسی گفته تصمیمات بر کشور تا پایان ترین سطح باید توسط دولت انجام شود؟ به نظرم برخی تصمیمات را می توان به شهرداری ها تنفیذ کرد. 

آخوندی تاکید کرد: باید به دنبال یکپارچگی مدیریت کلانشهر تهران پیش برویم تا از هم گسیختگی خارج شویم. 

وی ادامه داد: برای پیگیری وضعیت شهر تهران و جلوگیری از توسعه و افزایش جمعیت آن باید به تشکیل شورای نظارت بر گسترش شهر تهران اقدام کنیم. 

آخوندی خاطرنشان کرد: یک انقطاعی در تهران بین دولت محلی و مرکزی شکل گرفته است به نظرم استقلال دولت محلی به معنی قطع ارتباط با دولت مرکزی نیست بلکه آنها می توانند یک همکاری منسجم در زمینه منابع ، هزینه ها و کنترل نحوه گسترش شهر تهران با یکدیگر داشته باشند. 

مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
Under Review: ۱
انتشار یافته: ۲
ایمانی
|
UNITED STATES
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
0
0
در قسمتی از اراضی شهرستان قدس ( زرنان و پرنان و شهرک دانش ) تمام ادارات آن مانند آب-برق - تلفن - آموزش و پرورش - ثبت و.... مربوط به شهرستان قدس است . حالا با این اوضاع شهرداری منطقه 18 دخالت در امور مدیرتی شهرستان قدس دارد. واقعا مردم این منطقه پس از 35 سال از این نوع مدیرت خسنه شدن . که زیان دهنده اصلی مردمان ساکن در این منطق است . و باید به مدیرت دوگانه پایان داد.
افشار
|
UNITED STATES
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
0
0
تاوان مدیرت دوگانه را مردم 35 سال است در شهرک دانش می دهند.
نظر شما