جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۳
کد خبر: ۷۱۲۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
در شورای شهر مطرح شد/
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران با تاکید بر انتقال پایتخت، گفت: تقاضا دارم ادامه مطالعات گذشته خصوصا انتقال پایتخت سیاسی در دستور کار قرار گیرد چرا که با وضعیت موجود مشکلات روز به روز بیشتر خواهد شد.
به گزارش شهر، در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران، پیرامون ارایه گزارش دکتر عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی درباره وضعیت مسکن و شهرسازی در کلانشهر تهران، تعدادی از اعضای شورای شهر به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

در ابتدا احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شهر تهران روزی هفت هزار تن زباله تولید می شود، اگر طرح های مختلف اجرایی نشود مردم شهر با تنگنا مواجه می شوند و از دیگر سو با مشکل منابع درآمدی پایدار روبرو هستیم.

وی افزود: اگر به توافق اولیه چهارده سال پیش مراجعه کنیم دولت قرار بود بخشی از منابع شهرها بالاخص شهر تهران را تامین کند. در این مدت همه هزینه ها توسط مردم تامین شده و بدنامی آن برای شهرداری باقی مانده است. اگر نفروشیم، پولی برای اداره شهر نداریم ضمن اینکه اگر به سمت فروش شهر نرویم، باید به دنبال تامین منابع پایدار باشیم.

دنیامالی با اشاره به موضوع انتقال پایتخت، گفت: تقاضا دارم ادامه مطالعات گذشته خصوصا انتقال پایتخت سیاسی در دستور کار قرار گیرد چرا که با وضعیت موجود مشکلات روز به روز بیشتر خواهد شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران به بحث حریم شهر تهران اشاره و بیان کرد: بحث مترو و دسترسی به شهرهای اطراف مهم است. در دولت قبل مقرر شد منابعی در اختیار شرکت متروی تهران قرار گیرد و کار با کارفرمایی مترو تهران دنبال شده است. اخیرا شنیده شده است که دولت تصمیم دارد این امر را از مترو بگیرد اما فکر می کنیم در این شرایط در بهره برداری با مشکل روبرو خواهیم بود.

وی تاکید کرد: موضوع بافت فرسوده امر مهمی است و هم اکنون چهره پنهان شهر تهران در کوچه های آشتی کنان که مردم با شرایط خاصی در آن زندگی می کنند، وجود دارد. اگر کمک های سنواتی و برنامه ای دولت به شهرداری انجام نشود معتقدیم اتفاق خاصی در بافت فرسوده نخواهد افتاد.


سالاری:  زمان واگذاری تصدی گری های 22 گانه دولت رسیده است

همچنین محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی تاکید کرد: شوراها پس از گذشت سه دوره به بلوغ خود رسیده اند تا از شورای شهرداری ها به شورای واقعی شهر تبدیل شوند و زمان واگذاری تصدی گری های 22 گانه مهیاست. این لایحه از سوی شورای عالی استان ها به دولت داده شده است اما این لایحه در دولت های گذشته باقی مانده و در سطح دولت مطرح نشده است.

وی به توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دولت های گذشته تعامل خوبی میان شهرداری و دولت در این زمینه نبوده و شهروندان تهرانی و کلانشهرها از این بحث آسیب جدی دیده اند. علی رغم اینکه همه می دانیم دولت یازدهم با کسری بودجه و بحث نقدینگی مواجه است اما تقاضا داریم تعهد دولت در بخش حمل و نقل عمومی محقق شود و به عنوان اولین گام در تعامل بیشتر، این موضوع اجرایی شود.

سالاری به بحث حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت اشاره کرد و گفت: این موضوع تقاضای همه اعضای شوراست و با توجه به تبدیل شهرداری دولت محور به شهروند محور بحث این حضور باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین با توجه به اینکه شوراها به عنوان منتخب مردم مطرح هستند در شورای عالی شهرسازی باید حق رای داشته باشند.

به گفته سالاری در کمیسیون ماده پنج نیز پیش از این شوراها حق رای داشته اند که در مجلس گذشته این موضوع با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده است. از این رو انتظار است دولت با ارایه لایحه ای جدید، نسبت به این موضوع اهتمام ورزد.

وی با اشاره به مساله رکود در بازار مسکن تصریح کرد: این رکود منجر به آن می شود بسیاری از اصناف و صنایع وابسته در عرصه ساخت و ساز دچار مشکلات جدی شود. قطعا در آینده نزدیک شاهد صعود قیمت خواهیم بود. امید می رود با تدبیرهای لازم، این مسئله نیز پیگیری شود.

دبیر: کمیته مشترک با حضور شهردار تهران و وزیر راه و شهرسازی تشکیل شود

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی در این زمینه با تاکید بر ضرورت راه اندازی مجموعه های شهری مد نظر در اسناد بالا دستی تصریح کرد: پیش از این پیشنهادی به وزیر کشور ارایه دادیم و مقرر شد کارگروهی را برای پیگیری مدیریت یکپارچه راه اندازی کنیم اما هنوز پاسخی نگرفته ایم.

وی افزود: اگر یکپارچه سازی اقدامات قانونی دارد باید وزارتخانه های مختلف این امر را پیگیری کنند و باید گفت تهران نیز با همین اقدام است که نجات پیدا می کند.

دبیر ابراز داشت: رفت و روب شهر در هر روز تنها یک میلیارد تومان هزینه دارد و سایر هزینه های شهر نیز وجود دارد، تقاضا داریم یکپارچه سازی در دستور کار قرار گیرد. در این میان مشکلاتی که در حریم شهر تهران وجود دارد از بحث های جدی است که باید به آن ورود پیدا کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: درباره مسکن مهر در سال های گذشته نیز پیشنهاد دادیم که آیا لازم است مسکن مهر را در بیرون شهر تهران بسازیم. این در صورتی است که بافت فرسوده و خدمات زیرساختی را داریم. اگر بر روی این مسئله کار کنیم، با توجه به تسهیلاتی که در بافت فرسوده اعطا می شود می توان شاهد خدمات و اتفاقات بسیار مهمی بود.

وی پیشنهاد داد کمیته ای با حضور شهردار تهران و وزیر مسکن و شهرسازی تشکیل شود و موضوعات مرتبط و مشترک به صورت هر 15 روز یکبار مورد رصد و بررسی قرار گیرد.

رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به اسناد بالادستی مصوبه هیات دولت، مجلس و شورای اسلامی شهر تهران از دهه هفتاد تا کنون بر ضرورت مناسب سازی فضای شهری برای تردد معمولان از سوی مدیریت شهری و دستگاه های دولتی تاکید کرد.

سروری: با نگاه کارشناسی می توان مشکلات شهر را مرتفع کرد

همچنین پرویز سروری، عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: وزیر مسکن و شهرسازی نگاه جسورانه و متناسب با نیازهای موجود را مطرح کردند که باعث خوشحالی است. اینکه وزیری با جسارت اعلام کند که به مدیریت یکپارچه شهری معتقد است باعث شد امید های زیادی برای ما ایجاد شود تا به این آرزو دست پیدا کنیم.

وی افزود: برای تحقق این امر بر اساس پیشنهاد وزیر، به نظرمی رسد باید شورای مناطق را ایجاد کنیم. 

سروری خاطر نشان ساخت: امروز بافت فرسوده به صورت بهمن تهران در حال حرکت به سمت شهر تهران است و احیای بافت فرسوده امکان پذیر نیست جز اینکه همه دستگاه ها از جمله وزارت مسکن و شهرسازی به این سمت حرکت کند. احیای بافت فرسوده می تواند بسیاری از خواسته ها از جمله معماری و شهرسازی اسلامی را محقق کند. شهردار تهران نیز در دولت های گذشته بارها اعلام کرده اند که آمادگی برای واگذاری زمین در بافت فرسوده شهر تهران از سوی مدیریت شهری وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با یک نگاه غیر سیاسی و غیر جناحی می توان به این موضوعات دست پیدا کند، به نظر می رسد قصد وزیر این است که با یک نگاه کارشناسی به این موضوع دست پیدا کنیم.

در ادامه بررسی این دستور، فاطمه دانشور با تاکید بر ضرورت تعامل سازنده و موثر با دولتمردان، گفت: یکی از معضلات ما بحث مهاجرت است و مهاجرت تنها به یکی دو وزارتخانه مربوط نمی شود باید مجموعه ای داشته باشیم در قالب این مجموعه مسایل را دنبال کنیم.

وی تاکید کرد: وزیر مسکن و شهرسازی دغدغه بحث حقوق شهروندی را داریم اما سوال است آیا درباره رسیدگی به شکایات مردم در پایانه های شهری و سایر مراکز فکری کرده اند چرا که بسیاری از مردم در بیان شکایات خود درباره تخلفات، تحقیر می شوند.

دانشور ادامه داد: دولت عاقلی بر سر کار آمده است که جای امیدواری دارد اما دولت جدید با خزانه خالی مواجه است از این رو نمی توان انتظار زیادی داشت. بسیاری از شکایات و آسیب هایی که وجود دارد به این دلیل است که بحث اخلاق در میان ما به درستی تعریف نشده است. از این رو از مجموعه مدیریت شهری و سایر نهادها تقاضا دارم که به صورت اخلاق مدار مسایل خود را دنبال کنند.

سرخو: ساخت خطوط اکسپرس مترو نیازمند کمک دولت است

همچنین محسن سرخو، عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی، عنوان داشت: ما هم اکنون طرح جامع حمل و نقل و ترافیک را در شهر تهران داریم. در این طرح پیش بینی شده تا افق 1404 از 25 میلیون تردد شهری در تهران 4 میلیون و 500 هزار نفر مربوط به حمل و نقل شود. در سال 86 از 19 میلیون جا به جایی حدود 6 میلیون تردد مربوط به وسایل شخصی بوده است. در سال 91 نیز از 22 میلیون جا به جایی روزانه 11 میلیون مربوط به وسایل نقلیه شخصی بوده از این رقم 3 میلیون و 500 هزار نفر مربوط به ساکنان شهرهای غیر از شهر تهران از جمله پرند، کرج ،دماوند، پردیس ،کرج و ... است.

وی افزود: در این راستا در طرح مترو 4 خط اکسپرس داریم که بخشی از مسیر این خطوط در داخل تهران است و بخشی مربوط به شهرهای پیرامونی است. قاعدتا خطوط متروی مربوط به شهرهای پیرامونی نیازمند کمک دولت است از این رو با توجه به معضل آلودگی هوا و کیفیت زندگی در شهر تهران، وزیر مسکن و شهرسازی باید عنایت ویژه ای به خطوط اکسپرس و سیستم ریلی تهران داشته باشد.

سرخو گفت: طبق گزارش رئیس جمهور 400 هزار میلیارد تومان باقیمانده اعتبارات پروژه های انجام نشده است. از این رو شاید اعتبارات دولت قابل توجه نباشد اما درباره خطوط مترو خارج شهری نیازمند اعتبار ویژه ای خواهند بود.

وی پیشنهاد تشکیل کمیته ای با حضور نمایندگان شورا، معاونت حمل و نقل و ترافیک و دولت پیشنهاد داد این مسئله به صورت مشترک پیگیری شود.

به گفته سرخو در زمینه بافت فرسوده نقاطی در تهران وجود دارند که بافت های ریز دانه و نفوذ ناپذیر هستند، سالانه باید 10 درصد احیا می شده است و این موضوع قطعا نیازمند مساعدت دولت است.


مطالب مرتبط
نظر شما