شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۵
کد خبر: ۷۱۴۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
سخنگوی شورای شهر تهران گفت: اگر بخواهیم در کاهش مسائل شهری از جمله آلودگی هوا و ترافیک اثرگذار باشیم ناگزیر به پیوستن به شهرهای الکترونیک هستیم تا شهروندان مجبور نباشند برای انجام کوچک‌ترین کارهای روزمره خود از منزل خارج شده و سفرهای شهری داشته باشند.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، دکتر رضا تقی پور انوری با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه با وجود استعدادها و ظرفیت‌های انسانی و تخصصی بالقوه‌ای که در عرصه فن‌آوری اطلاعات در کشورمان وجود دارد، مسیر گذر از مرزهای فضای مجازی و ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان با رعایت این پیش شرط که باید زمینه بارور شدن این استعدادها فراهم شود، هموار می‌شود.  

به گفته وی، بررسی‌های کارشناسان نشان می‌داد، زمانی مدیریت شهری تهران می‌توانست به نتایج اجرای طرح شهر الکترونیک در تهران امیدوار باشد که گام دوم شهر الکترونیک که همان آموزش مجازی شهروندان یا شهروند الکترونیک است را همزمان با تحقق ایده شهر الکترونیک به پیش ببرد.

وی درباره چگونگی اجرایی شدن گام دوم ایده شهر الکترونیک گفت: دومین گام مهم مدیریت شهری تهران  در این زمینه در طول سال‌های اخیر، ارائه آموزش‌های مجازی شهروندان بود که طی سال‌های اخیر اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با برگزاری دوره‌های حضوری و مجازی تمامی امکانات و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سلامتی را به پایتخت‌نشینان آموزش داد.

تقی پور، گذر از مرزهای فضای مجازی را پیش شرط توسعه پایدار جوامع برشمرد و افزود: گذران زندگی روزمره در بعد فردی و اجتماعی با تکیه بر ابزارها و روش‌های ارتباط سنتی میسر نخواهد شد. اکنون با وجود استعدادها و ظرفیت‌های انسانی و تخصصی بالقوه‌ای که در عرصه فن‌آوری اطلاعات در کشورمان وجود دارد، مسیر گذر از مرزهای فضای مجازی و ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان با رعایت این پیش‌شرط که باید زمینه بارور شدن این استعدادها فراهم شود، هموار می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: هرچند طرح «شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک» تاکنون در 84 شهر کشورمان توسط دولت اجرا شده و شهرداری تهران نیز با همکاری علمی و اجرایی دانشگاه تهران اقداماتی را انجام داده است، لیکن برای تحقق شهر الکترونیک راهی طولانی در پیش است و اگر بخواهیم در کاهش مسائل دیگر شهری از جمله آلودگی هوا و ترافیک اثرگذار باشیم ناگزیر به پیوستن به شهرهای الکترونیک هستیم تا شهروندان مجبور نباشند برای انجام کوچک‌ترین کارهای روزمره خود از منزل خارج شده و سفرهای شهری داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: آموزش‌هایی که مدیریت شهری تهران طی سال‌های اخیر جهت تحقق شهروند الکترونیک برای پایتخت‌نشینان در نظر گرفته است کافی نیست و تنها محدود به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی محله‌ای می‌شود؛ لذا باید پژوهش‌هایی در زمینه بررسی میزان استقبال شهروندان از این طرح و مشکلاتی که بر سر این راه وجود دارد نیز انجام شود و برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند و دارای زمان‌بندی و همراه با شاخص‌های قابل اندازه‌گیری انجام شود تا اهداف مورد نظر در این زمینه محقق شود.

نظر شما