شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۷
کد خبر: ۷۱۴۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
ششمین جشنواره برترین های پژوهش و نوآوری مدیریت شهری:
رئیس کمیته اجتماعی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: یکی از مسائل و موضوعات اساسی که امروزه در ابعاد فراملی، ملی و منطقه‌ای خودش را نشان داده و می‌دهد، بحث آسیب‌های اجتماعی است.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، دکتر فاطمه دانشور با بیان این مطلب افزود: آسیب‌های اجتماعی عمدتاً بهداشت روانی کودکان، نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان را خدشه دار می‌سازد. بدیهی است در این راستا توجه به امر پیشگیری و اجرای رفتارهای مداخله‌ای جهت عدم وقوع این آسیب‌ها در شرایط فعلی امری ضروری محسوب شده و تحقیق و بررسی در این زمینه نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی همچنین اظهار کرد: مدیریت آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران، یکی از وظایف مهم شهرداری است، اما این موضوع دارای ابهاماتی نیز هست که گاهی منجر به موازی کاری با سایر سازمان‌های ذی‌ربط می‌شود. تعریف دقیق جایگاه شهرداری، نگاه علمی به آسیب‌های شهری، استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مردمی و مواردی از این دست می‌تواند به مدیریت بهتر آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران توسط شهرداری یاری رساند.

رئیس کمیته اجتماعی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه، آسیب‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای قابل پیش‌بینی و انتظار است، گفت: همان‌گونه که یک انسان در طول عمر و رشد خود بیمار می‌شود و این امر دور از انتظار نیست، یک جامعه هم دچار انحرافات اجتماعی، کج‌روی، بزه و آسیب‌های اجتماعی می‌شود؛ لذا برای بررسی سنجش میزان شیوع آسیب‌ها، اهمیت و ضرورت برگزاری نشست‌هایی جهت بررسی این عوامل و ارائه راهکارها احساس می‌شود.

وی در ادامه به اهداف و مقاصد آسیب‌شناسی اجتماعی اشاره کرد و گفت: مطالعه و شناخت آسیب‌های اجتماعی و علل و انگیزه‌های پیدایی آن‌ها، پیشگیری از وقوع انحرافات اجتماعی و جرم در جامعه به منظور بهسازی محیط زندگی جمعی و خانوادگی، درمان کج‌روان اجتماعی با به کارگیری روش‌های علمی و استفاده از شیوه‌های مناسب برای قطع ریشه‌ها و انگیزه های این کج‌روی‌ها و تداوم درمان برای پیشگیری و جلوگیری از بازگشت مجدد انحرافات اجتماعی و بررسی شیوه‌های بازپذیری اجتماعی کج‌روان از جمله مواردی است که باید سرلوحه کار مسئولان این حوزه قرار گیرد.

دانشور افزود: با توجه به یافته‌های تحقیق، در موضوع مدیریت آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران، می‌توان گفت، وضعیت مشارکت اجتماعی در این حوزه نامشخص و مکانیسم‌ها و ابزارهای نهادینه کردن وضعیت مطلوب مشارکت در حوزه‌های مختلف به ویژه مدیریت آسیب‌های اجتماعی نامشخص و مبهم است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه با توجه به بررسی‌های انجام شده، آیین‌نامه مشخصی در حوزه مشارکت اجتماعی در شهرداری وجود ندارد که بتواند هم درک روشنی از مشارکت اجتماعی در مدیریت شهری ایجاد کند و هم جایگاه آن را معین کند، گفت: به طور مسلم مشارکت اجتماعی در همه حوزه‌های مربوط به زندگی شهری دارای الگوها، مدل‌ها،‌ سازوکارها و ابزارهای خاص خود است. همه این موارد می‌تواند در قالب یک آیین‌نامه تدوین شودکه یکی از لوازم اصلی جهت نیل به وضعیت مشارکت مردمی در مدیریت شهری شهر تهران با همکاری همه دست‌اندرکاران موضوع آسیب‌های اجتماعی اعم از سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

دانشور در پایان به برگزاری «ششمین جشنواره بین‌المللی پژوهش و نوآوری مدیریت شهری» اشاره کرد و گفت: جشنواره برترین‌های پژوهش در مدیریت شهری نوعی ابزار تشویق پژوهشگران به انجام مطالعات تحقیقاتی در فضای عمومی و تخصصی شهری به ویژه در حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی است که در راستای شرح وظایف و مأموریت‌های شهرداری و نهادهای مسئول در این حوزه تحقق پیدا می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است که نتایج این پژوهش‌ها در بدنه شهرداری جاری شود تا بتوانیم بر اساس شاخص‌های تعریف شده ناشی از آن، هزینه‌های آسیب‌های اجتماعی را کاسته و در نهایت جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

نظر شما