جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۶
کد خبر: ۷۱۷۷۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
دکتر قالیباف در مراسم تکریم و معارفه معاونان برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی:
شهردار تهران در مراسم تکریم و معارفه معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورا و معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران گفت: با تجربه ای که در دوران مدیریت در شهرداری تهران پیدا کردم، احساس کردم که نیازمند تغییر و تحولی در حوزه ساختاری در شهرداری تهران هستیم، اما شرط این تغییر و تحول این بود که گسترش سازمانی پیدا نکرده و پستی را اضافه نکنیم چرا که این موارد مخالف با تدابیر، برنامه ها و سیاست های مد نظر است.
به گزارش شهر،محمدباقر قالیباف با بیان خیر مقدم به مدیران شهری، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و دیگر میهمانان حاضر در جلسه گفت: احتیاج داریم تا در رویکرد ها و نوع سازماندهی به شکلی تغییر و تحول ایجاد کنیم که بار مالی، ماموریت و اتاق جدیدی را به ما اضافه نکند؛ البته بحث مربوط به راه اندازی معاون توسعه منابع انسانی مربوط به دو ماه و سه ماه و شش ماه گذشته نیست، بلکه سابقه این بحث حداقل به چهار سال قبل بر می گردد؛ در این شرایط این موضوع به حدی در درون شهرداری پخته شد تا اجرای آن به جهت زمانی به این وقت موکول شود.

شهردار تهران ادامه داد: باید از همه دوستان و عزیزانی که در کارشناسی این کار به ما کمک کردند تقدیر کنم، همچنین از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این دوره تشکر می کنم. در این دوره از شورای شهر بعضا دوستان جدیدی در شورا حضور پیدا کرده اند و هنگامی که این موضوع مطرح شد، آن ها ابتدا احساس کردند تغییر ساختاری در شهرداری رخ می دهد از این رو آن ها بحق به بنده تذکر دادند.

دکتر قالیباف گفت: در خاطر دارم که چند سال قبل تغییر و تحول ساختاری در شهرداری بود و در آن زمان وزارت کشور به ما نامه نوشت که تشکیلات خود را اینگونه باید تغییر دهید. در آن زمان و در پاسخ به آن نامه، عرض کردم که هرگونه تغییر و تحول ساختاری در شهرداری باید به تصویب شورای شهر برسد و نه وزارت کشور ، بنابر این وزارت کشور نمی تواند تغییر ساختاری را به شهرداری ابلاغ کند.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: می خواستم که این جلسه تکریم و معارفه را در دو هفته قبل برگزار کنم، اما چون احساس کردم عزیزان در شورای شهر در این زمینه سوال داشتند، در جلساتی با اعضای شورای شهر صحبت کردم؛ البته همه اعضای شورای شهر می گفتند اصل این تصمیم درست است و حتما باید انجام شود اما اگر تغییر ساختاری در شهرداری تهران است، باید این تغییر ساختاری را تصویب کنیم. آن ها می گفتند یک لایحه دو فوریتی به شورای شهر درباره این تغییر ساختاری ارایه کنید اما هنگامی که من در این زمینه توضیح دادم، آن ها خوشحال شدند که این اقدام یک تغییر ساختاری نبوده و خلاف برنامه هم نیست. از این رو باید از کارشناسان عزیز و اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای این موضوع تشکر کنم.

دکتر قالیباف با بیان اینکه ساختار ما در شهرداری ساختار متعادلی نبوده، گفت: مجموعه معاونت مالی و اداری بیش از 50 درصد کار شهرداری از جهت وزنی، تصمیم گیری و تمرکز در کار را عهده دار بوده است.اداری متمرکز شده بود و تمرکزهای بیش از اندازه در حوزه ساختاری نیز کار را قفل می کند. ما در شهرداری تهران معاونت هایی با دو اداره کل داشتیم و معاونت مالی و اداری نیز با 15 اداره کل کار می کرد. بر این اساس مقرر شد حوزه مالی و اداری را به معاونت مالی و اقتصادی بدون هیچ اضافه و کم شدن پست ساختاری و اداری تبدیل کنیم.

وی گفت: در حوزه برنامه ریزی و توسعه شهری نیز عمدتا برنامه ریزی، بودجه و توسعه شهری دنبال می شد، به گونه ای که این معاونت محل فکر،برنامه، نظارت و کنترل بود و باید انسجام و یکپارچگی را در مجموعه فعالیت های شهرداری تهران ایجاد می کرد. این مجموعه در واقع حکم سازمان مدیریت سابق درمجموعه دولت را داشت. بنابر این بنده بر این اعتقاد بودم که این معاونت می تواند وظیفه ارتباط با شورا را نیز دنبال کند چرا که همه برنامه ها، گزارش ها و عملکرد ها در اینجا قرار دارد.

شهردار تهران خاطرنشان ساخت: در بسیاری از اوقات اعضای شورای اسلامی شهر تهران سوال می کردند و معاون امور شورا نیز باید برای پاسخگویی به این سوالات با معاونت ها و ادارات کل شهرداری تهران تماس می گرفت تا گزارش ها را دریافت کرده و توضیحات را ارایه کند؛ اما امروز اگر این کار در حوزه معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا باشد، می توان امور را یکپارچه و منسجم پیش برد.

دکتر قالیباف در ادامه با تاکید بر اهمیت منابع انسانی در این دوره از مدیریت شهری، گفت: بحث منابع انسانی بحث مهمی است. البته قرار است که معاونت منابع انسانی به عنوان یک معاونت و معاونت مالی و اقتصادی نیز به عنوان یک معاونت دیگر، در مرکزیت شهرداری تهران باقی بمانند و هرگز چنین تفکیکی در رده ها اتفاق نمی افتد. بنابر این همان معاونت های اداری و مالی و در مناطق 22 گانه شهرداری تهران به کار خود ادامه خواهند داد و شرایط به گونه ای نیست که دوستان در مناطق احساس کنند که یک معاونت جدید درست می شود. در این شرایط افرادی که در مناطق مسایل مربوط به امور اداری و منابع انسانی را دنبال می کردند، پاسخگوی معاونت توسعه منابع انسانی خواهند بود و افرادی که مسایل اقتصادی را دنبال می کردند پاسخگوی معاونت مالی و اقتصادی هستند.

شهردار تهران تاکید کرد: هرگز این تفکیک در مرکزیت به رده های ما در صف منتقل نخواهد شد چرا که بروز این اتفاق، خلاف اصولی است که آن را دنبال می کنیم و دراین صورت به دنبال کوچک سازی و چابک سازی سازمان نیستیم. به این ترتیب کارها نیز به جهت شکلی و محتوایی بر این اساس پیگیری خواهند شد.
دکتر قالیباف با بیان اینکه در رویکرد برنامه پنج ساله پیش رو، توجه به منابع انسانی موضوع مهمی به شمار می رود، عنوان داشت: ما به دنبال مسایل و پیشرفت هایی برای شهر نیستیم اما اگر قادر نباشیم این مسایل را ابتدا در شهرداری دنبال کنیم، هرگز قادر نیستیم آن ها را در مقیاس شهر اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به توسعه اجتماعی در این دوره از مدیریت شهری گفت: مگر نمی گوییم می خواهیم رفتار شهروندان را اصلاح کنیم و به دنبال آن هستیم که این تغییرات را در حوزه اخلاقی و کارهای فرهنگی دنبال کنیم؟ اگر می خواهیم شهر آرمانی درست کنیم، لازمه آن شهر آرمانی، این است که اول یک سازمان ایده آل درست کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: در سال های اولی که کار را در شهرداری آغاز کردیم به بحث شهر، شهروند و شهرداری تاکید جدی داشتم و عنوان کردم که این سه موضوع به عنوان سه راس مثلث هستند و اگر نقطه ثقل آن در جای خودش قرار نگیرد، قادر نیستیم این کار را پیش ببریم. من باید اذعان کنم با همه زحمت هایی که کشیده شده است اما در بخش مربوط به پندار، رفتار، کردار و مبانی انسانی آنطوری که به شهر و شهروند توجه کرده ایم، به حوزه شهرداری توجه نکرده ایم.

وی گفت: هر چند که اگر اتفاقی در شهر افتاد، به برکت زحماتی بود که دوستان کشیده اند اما واقعیت آن است که در مجموعه سازمان، رفتار انسانی خوبی نکردیم. یک جاهایی بد و خوب را به درستی از یکدیگر تشخیص ندادیم، کسی که زحمت کشید با کسی که زحمت نکشید را به یک نوع دیدیم، آن کسی که کار نکرد اضافه کار گرفت و آن کسی که زحمت کشید هم اضافه کار را دریافت کرد؛ این مسایل در زمینه مادی بود اما در حوزه محبت و عاطفه هم کم گذاشتیم.

شهردار تهران یادآور شد: در همه سطوح باید این حس در همه ما به وجود بیاید که همه کارگران و کارمندان ما احساس کنند که ما در کنار آن ها هستیم و ما نیز احساس کنیم که آن ها در کنار ما هستند. در این میان باید هر کسی که با هر روشی مانع این است را حذف کنیم. این امر لازمه رسیدن به یک سازمان انسانی است.

دکتر قالیباف گفت: ما باید عرق سازمانی، همیت، نشاط سازمانی و یک سازمان اخلاقی در کنار سلامت سازمانی را حوزه منابع انسانی داشته باشیم. البته غرض از حوزه منابع انسانی، توسعه نیست و نمی خواهیم کار پرسنلی انجام دهیم بلکه بیشتر متمرکز به بحث های روحی و روانی است که یکی از دغدغه های اصلی آن، بحث معیشت است.

وی افزود: در مناطق می گفتیم که در حوزه معیشت باید دو چیز را رعایت کنیم؛ بنده به عنوان شهردار باید عدالت را رعایت کنم و شما به عنوان کارمند نیز باید قناعت پیشه کنید، اما نه ما عدالت را رعایت کردیم و نه کارمندان قناعت را. در این شرایط اگر همه 25 هزار نفر خانه دار شوند، باز هم بر مشکلات افزوده شده و گره گشایی در کار ایجاد نمی شود. در این شرایط احساس آرامش به وجود نمی آید و احساس محبت و برادری ایجاد نمی شود. این مسایل از گم گشتگی های ما است.
قالیباف گفت: به عنوان یک خدمتگزار و رزمنده عرض می کنم که معنی گذشت، برادری، اخوت، قناعت و عدالت را با همه وجودم در دوران دفاع مقدس درک کردم، در این شرایط اگر این فرهنگ در هر سازمانی ایجاد شود، آن سازمان کوه استواری می شود که هیج کار سختی در برابر این اراده نمی تواند مقاومت کند. بنابر این باید تلاش کنیم با کمک یکدیگر به این سمت حرکت کنیم و انتظار من از مجموعه منابع انسانی کار اداری و پرسنلی نیست.

شهردار تهران با اشاره به موضوعات پیش رو در حوزه برنامه ریزی و توسعه شهری بیان کرد: شهرداری تهران گام های خوبی در حوزه برنامه ریزی برداشته است اما تا رسیدن به نقطه قابل قبول فاصله زیادی دارد. من به کارهای فوری و فوتی انتقادی ندارم اما کارهایی وجود دارد که در بازدید میدانی احساس می کنیم که این تصمیم جای کارشناسی بیشتری دارد.

وی به ضرورت برنامه ریزی در کار اجرایی تاکید کرد و گفت: باید از تصمیمات خلق الساعه پرهیز کنیم و حوزه معاونت برنامه ریزی بتوانند نخ تسبیحی باشد که همه را دور یکدیگر جمع کرده و نقش هم افزایی را در کار به وجود بیاورد. این توقع مجموعه شهرداری است و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. من نمی گویم برنامه پنج ساله ای که تهیه شده است، یک برنامه کامل، جامع و بدون نقص است اما برنامه پنج ساله جزو معدود برنامه هایی است که از چشم انداز تا اجرا، توانسته است ارتباط مناسبی برقرار کند.

شهردار تهران افزود: هم اکنون برنامه پنج ساله توسعه در اختیار شورای شهر قرار داد و بهترین فرصت است که بتوانیم این کار را با همدلی پیش ببریم؛ اما من معتقدم حتما باید در برنامه پنج ساله روحیه مشارکتی نیز وجود داشته باشد، نه تنها مشارکت در مجموعه ارکان شهرداری و مشارکت در میان شهرداری و شورای شهر، بلکه باید مشارکت میان شهرداری و شهر بر قرار شود، به گونه ای که به این انسجام و همراهی نیاز داریم و طبیعتا باید نظر اعضا شورای شهر و همچنین نظر مردم تا سطح محلات را نیز داشته باشیم. این کار، در واقع یک کار جمعی است و وقتی خروجی برنامه پنج ساله مشخص شد، همه باید نسبت به آن احساس تعلق خاطر کنند؛ نه اینکه احساس کنند یک کار تحمیلی و مدیریتی از بالا به پائین است.

دکتر قالیباف با تاکید بر اینکه حوزه معاونت برنامه ریزی باید در کنار روحیه مشارکت پذیری، پژوهش محور باشد، عنوان داشت: ما نباید با آزمون و خطا پیش رویم چرا که انبوهی از تجربه و افراد اهل اندیشه را داریم. بنابر این باید یک همکاری خوبی ایجاد شود و نظام برنامه ریزی، ما را از حوزه کارگذاری به سمت سیاست گذاری ببرد؛ در نهایت باید شهرداری را در نقش تسهیل گر ببینیم و نه نقش آمرانه و از بالا به پائین.

وی ادامه داد: در بیان برنامه های خود در جلسه شورای شهر گفتم که آیا قرار است ما تولید خدمت کنیم و یا خدمات شهر را در خدمت بگیریم؟ آیا قرار است کار تولی گری انجام دهیم یا اینکه کار تصدی گری کنیم؟ در یک کلام آیا ما مدیر کارگزاریم و یا قرار است مدیریت کارفرمایی را در شهر دنبال کنیم؟ ما حتما می خواهیم مدیریت کارفرمایی کنیم و نقش تسهیل گری داشته باشیم، بنابر این زنجیره برنامه ریزی باید این جهت را دنبال کند و شهرداری باید رو به کوچک شدن برود، اگر شهرداری بزرگ شد، مشخص است که ما داریم مسیر را اشتباه می رویم.

شهردار تهران همچنین گفت: حوزه مدیریت برنامه ریزی باید به ما نشان دهد که در کدام قسمت ها با انحراف به پیش می رویم، بنابر این باید در آن زمان مسیر خود را اصلاح کنیم.

وی بر ضرورت توجه به هوشمند سازی و چابک سازی در حوزه برنامه ریزی تاکید و تصریح کرد: این کارها کارهای سختی است و اگر باور آن در ما ایجاد شود، کارهای آسانی است. باید به درستی به مسایل نگاه کرده و اراده های خود را نیز به کار بگیرم تا بتوانیم به خوبی پیش برویم. حتما باید این مباحث در سطوح مختلف مدیریتی در شهرداری تهران مورد توجه قرار گیرد.

دکتر قالیباف گفت: در یک کلام باید سازمان شهرداری را با کمک همه همکاران و اعضای شورای شهر به جایی برسانیم که مردم از آن احساس رضایت داشته باشد. به این ترتیب اگر مردم در چهار سال آینده به دستگاه های دولتی و نهاد های عمومی غیر دولتی رفت و آمد می کنند، وقتی مردم با خودشان سخن می گویند باید به سازمان های دیگر بگویند آیا شما نمی توانید مثل شهرداری شوید؟ این حس باید در درون مردم ایجاد شود و این مردم هستند که باید این مسئله را بیان کنند نه اینکه ما در گزارش کار خود به آن اشاره کنیم. این مهم ترین رسالت ما است که بتوانیم سازمانی در تراز جمهوری اسلامی فراهم کنیم تا مردم از آن احساس رضایت کنند. این مسئله دور از دسترس ما نیست و اگر این اتفاق افتاد، مطمئن باشید ساختن شهر برای ما کار راحتی است، باید با یک کار جهادی، مخلصانه و با همدلی به این سمت حرکت کنیم.

شهردار تهران در ادامه گفت: با تغییراتی که اتفاق افتاد، بخشی از معاونت امور حقوقی و شورا به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و شورا و بخشی از آن به حوزه معاونت مالی و اقتصادی منتقل شد.

وی با تقدیر از دکتر تقوی در معاونت امور حقوقی، شورا و امور مجلس شهرداری تهران، گفت: آقای تقوی از دوستان قدیم بنده در قبل از انقلاب بوده اند و چه در بحث های مدیریت و چه در دوران دفاع مقدس به ایشان ارادت داشته ام. با همه مشکلاتی که ایشان از عوارض زمان جنگ داشتند، فعالیت می کردند و گاهی با فشار 18 روی 11 کار می کردند و اورژانس ایشان را از اینجا می برد. دکتر تقوی با این فشار و سختی ها کار می کردند که از ایشان تشکر می کنم.

دکتر قالیباف افزود: ارتباط ما با ایشان ارتباط اداری و کار نیست چرا که از پیش از حضور در شهرداری تهران با ایشان آشنایی داشته ام و به سهم خودم از ایشان تقدیر و تشکر می کنم. البته ما در شهرداری تهران در خدمت آقای تقوی خواهیم بود و ایشان به عنوان مشاور حقوقی بنده کار را دنبال می کنند. بدون شک همه ما از تجربیات ایشان استفاده خواهیم کرد.

شهردار تهران تصریح کرد: در حوزه معاونت برنامه ریزی، آقای مناف هاشمی در پایان دوره دوم نامزد شورای اسلامی شهر تهران شدند. بنابر این در عمل بار این معاونت از فروردین ماه امسال تا کنون بر دوش آقای داریانی بود. البته من از قبل خیلی با ایشان آشنایی نداشتم اما از وی درس اخلاق و گذشت را یاد گرفتم. افراد غالبا اینگونه هستند که اگر جایی اسم ما را اول نبرند، ناراحت می شویم و اگر به ما بگویند از این صندلی، کمی عقب تر بنشین، دلخورده می شویم. در این فراز و نشیب ها، بسیاری از این فشار ها به آقای داریانی آمد و نشان داد که کار برای خدا دلسردی ندارد.

قالیباف گفت: هر چند ایشان چهار سال و یک ماه در شهرداری تهران هستند، اما به حدی که من آقای داریانی را در پنج ماه گذشته شناخته ام، در چهار سال اخیر از ایشان شناخت پیدا نکرده بودم. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت ایشان در شهرداری تهران استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از امروز دکتر صلاحی در حوزه معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا فعالیت خواهند کرد، ایشان نیز از دوستان با سابقه، قدیمی و جزو مدیران با محبت، جهادی، باگذشت، کارشناس، کاردان و پرکار هستند. چرا که ما هم به آدم های کاردان نیاز داریم و هم به آدم های کار کن؛ گاهی اوقات افراد پرکار هستند و کاردان نیستند و گاهی نیز کاردان هستند و کارکن نیستند که هر کدام از این موارد، مشکلاتی را به همراه دارد.

شهردار تهران تصریح کرد: با شناخت نزدیک به سه دهه ای که از دکتر صلاحی دارم، ایشان از پائین به بالا رشد کردند و با زحمت، عرق ریختن و روحیه جهادی پیشرفت کردند، مطمئن هستم شهرداری تهران و این معاونت از توان ایشان حداکثر استفاده را خواهد برد و ایشان نیز با روحیه جهادی ،مسایل را دنبال خواهند کرد. مخصوصا امید می رود ایشان بتوانند یک انسجام را در زمینه برنامه ریزی و هماهنگی با شورای اسلامی شهر تهران ایجاد کنند.

وی با اشاره به حضور ناصر امانی به عنوان معاون توسعه منابع انسانی گفت: بر اساس مجموعه ای که در شورای اداری تصویب شده است، بخش هایی از حوزه اداری و مالی جدا شده و در معاونت توسعه منابع انسانی قرار گرفته است. بر اساس قانون نیز هر گونه تغییر، جابه جایی، ادغام و ... بدون تغییرات پستی باید در شورای اداری به تصویب برسد، بر این اساس امید می رود آقای امانی بتوانند کار توسعه منابع انسانی را به خوبی پیش ببرند.

شهردار تهران در پایان ابراز امیدواری کرد، این تغییرات در شهرداری تهران بتواند یک خون جدیدی را در مجموعه شهرداری به جریان انداخته و روح جدیدی را در کارها ایجاد کند.
مطالب مرتبط
نظر شما