يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۰
کد خبر: ۷۱۹۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
آیا «مسکن مهر» و سیاست‌های دولت پیشین توانست پاسخگوی نیاز مسکن مردم باشد؟ علت رکود بازار مسکن در وضعیت فعلی چیست؟ آیا وضعیت مبهم کنونی مسکن بهبود می‌یابد؟ این سئوالات و هزاران پرسش‌های دیگر ذهن مردم را به خود مشغول کرده است چون امروزه تامین مسکن مهم‌ترین دغدغه‌ی هر خانوار ایرانی است.
به گزارش شهر، منطقه‌ی ایلام، دولت‌های پیشین باوجود تلاش‌هایی که در جهت کاهش قیمت خانه انجام دادند آنطور که انتظار می‌رفت نتوانستند عرصه‌ی بخش مسکن را ساماندهی کنند. رشد به یک‌باره قیمت مسکن در ابتدای دولت دهم و تزریق زیاد نقدینگی در این بازار تمامآ ناشی از وضعیت نابسامان اقتصادی کشور در آن دوره بود.

با وجود تلاش زیاد در ساخت «مسکن مهر» در بازار مسکن چالش‌های سنگینی وجود داشت که عملآ کنترل بازار را از دست وزارت مسکن و شهرسازی و دیگر متولیان خارج کرده بود. ورود مستقیم دولت و استانداران و علاقه آنان برای مدیریت این بخش و دخالت‌های گاه و بیگاه و اعمال نظر افراد غیرکارشناس در مسکن ، وضعیت را روز به روز بدتر کرد به‌گونه‌ای که مدیران دولتی بخش مسکن را عملآ به مدیرانی دست بسته تبدیل کرد . آنها نهایتآ به مجریان صرف سیاست‌های دولت که تنها به «مسکن مهر» ختم می‌شد تبدیل شدند که این امر نتیجه‌ای جز گرانی بی‌سابقه‌ی قیمت مسکن تا 110 درصد را به ارمغان نیاورد.

متاسفانه مسکن در کشور یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود و این مساله سبب شده همیشه متاثر از فضای اجتماعی و سیاسی کشور باشد، تزریق نقدینگی به بازار مسکن نه تنها سبب رونق این بازار شد بلکه ضربات جبران‌ناپذیری را به این بخش وارد کرد. دولت اگر قصد رونق بخشیدن به این بازار را دارد راهی جز فراهم کردن زمینه برای افزایش تولید ندارد. حمایت از انبوه‌ساز باعث افزایش عرضه می‌شود و این امر زمینه را برای خروج بازار از رکود و کنترل جهش قیمت‌ها فراهم می‌کند.

برنامه‌ی چاره‌ساز دولت باید به‌گونه‌ای طراحی می‌شد که نگاه به مسکن نگاه مصرفی باشد نه این‌که به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای به عرصه‌ای برای جولان دلالان، واسطه‌ها و سودجویان و بساز بفروش‌ها تبدیل شود که خواهی نخواهی 35 درصد اقتصاد کشور به مسکن برمی‌گردد و حجم عمده‌ی اشتغال نیز در این بخش است پس باید زمینه‌های تولید بیشتر را فراهم کرد.

در استان ایلام همانند دیگر نقاط کشور این بخش به چالش‌هایی دچار است. در سال‌های گذشته مسئولان دولتی به جای یافتن درمان واقعی این بازار بر اجرای طرح ناموفق «مسکن مهر» تاکید داشتند و همه‌ی تلاش خود را بر روی آن گذاشتند. طرحی که ظاهراً برای فقرا و افراد فاقد مسکن طرح‌ریزی شده بود اما برخی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و بخش دیگری از غیرنیازمندان با هدف انجام معامله و سود بیشتر در آن شرکت و عرصه را بر نیازمندان تنگ کردند هر چند نحوه‌ی ساخت و ساز این خانه‌ها در ایلام سبب شد تعداد انصرافی‌ها بیش از پیش شود.

«علی رازینی»، کارشناس حوزه‌ی مسکن در زمینه‌ی وضعیت کنونی بازار «مسکن مهر» ایلام به ایسنا گفت: سیاست دولت قبل این بود که به نیازمندان واقعی مسکن ارزان قیمت بدهد و این کار را در قالب طرح مسکن مهر انجام داد اگر از همه معایب این طرح بگذریم باید بگوئیم نیازمندان واقعی مسکن درصد کمی از واحدهای «مسکن مهر» را به خود اختصاص دادند و نیازمندان واقعی هنوز مترصد به دست آوردن فرصت‌های بهتر برای خانه‌دار شدن هستند.

وی افزود : فاصله ایجاد شده بین قدرت خرید مردم و قیمت مسکن در چند سال اخیر سبب رکود در بازار شد، تقاضای موثر در بازار مسکن نیز به‌شدت کاهش یافته است و در حقیقت بسیاری از مردم به امید بهبود شرایط و در انتظار به سر می‌برند.

این کارشناس خاطر نشان کرد : چنانکه می‌دانیم حاشیه‌ی سود در بازار مسکن به شکل غیرقابل تصوری زیاد است در حالی که بازار هنوز تعادل خود را باز نیافته است باید مراقب افرادی بود که دارای تقاضای دارایی هستند و با ورود به این عرصه تقاضای احتکاری را افزایش می‌دهند.

به گزارش ایسنا، «نادر شوهانی» رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن انبوه‌سازان مسکن ایلام نیز با بیان این‌که اجرای طرح «مسکن مهر» در شهرهای کوچک تاثیری بسزایی بر وضعیت مسکن داشته است، اظهار کرد: طرح مسکن مهر به نوبه‌ی خود طرحی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بود که معایبی هم به‌همراه داشت.

وی افزود: در شهرهای کوچک اجرای این طرح سبب شد تقریباً قیمت مسکن رشدی نداشته باشد که این امر به علت زمین آورده‌ی دولت بود و همین کار از پارامترهای خوب مسکن مهر تلقی می‌شود.

شوهانی گفت: دولت «تدبیر و امید» می‌تواند با مکانیسمی جدید این طرح را ادامه دهد که یکی از راهکارهای آن ایجاد صندوق‌های پس‌انداز مسکن است که می‌تواند وضعیت مسکن در استان را ارتقاء داد.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن ایلام با اشاره به قیمت زیاد زمین در ایلام تصریح کرد: در بحث ساخت مسکن، پرداخت وام به مردم به تنهایی کافی نیست چون یک ضلع دیگر این مثلث گران در ایلام، زمین است که در بحث ساخت مسکن اگر زمین آورده‌ای از سوی دولت نباشد هر کس نمی‌تواند ساخت و ساز کند.

وی به تاثیرات گرانی زمین و ملک بر اجاره بها در ایلام پرداخت و با بیان این‌که معیار اجاره بها در ایلام بر اساس ارزش روز ملک محاسبه می‌شود، گفت: با توجه به این‌که در این شرایط، خیلی ساخت و ساز انجام نمی‌شود از این‌رو وضعیت اجاره در ایلام به اوج خود رسیده که عرضه‌ی مسکن‌های مهر هم در این قضیه دخیل بوده است.

شوهانی خاطر نشان کرد : بازار مسکن ایلام هم‌اکنون در وضعیتی راکد به سر می‌برد که اخیراً قیمت مسکن نسبت به تندی سال قبل، 25 تا 30 درصد کاهش داشته است و اگر ثباتی در این وضعیت ایجاد شود قطعآ به سوی کاهش قیمت در این بخش می‌رویم.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن ایلام با بیان این‌که اگر از همان نخستین روزها بحث ساخت و ساز مسکن‌های مهر را به انبوه‌سازان می‌دادند هم‌اکنون وضعیت این‌گونه نبود، افزود: متاسفانه در این جریان برخی‌ها با ایجاد یک سری تعاونی‌ها که فاقد هر گونه تخصص و تجربه‌ای در زمینه ساخت و ساز بودند وارد جریان ساخت مسکن مهر شدند که در حال حاضر نارضایتی‌هایی را به وجود آورده‌اند.

وی گفت: انبوه سازان ما با توجه به حرفه‌مند و ضابطه‌مند بودن فعالیتشان اگر وارد این کار می‌شدند مسلماً وضعیت ساخت این خانه‌ها این گونه نبود چون کار کارشناسی شده با کار این تعاونی‌ها که در برخی موارد نتوانستند پروژه‌ها را کامل تحویل دهند بسیار متفاوت است.

شوهانی اظهار امیدواری کرد دولت «تدبیر و امید» در راستای شعارهایی که در زمینه‌ی مسکن داده بتواند از طریق اجرای پروژه‌های مشارکتی توسط متخصصان و مهندسان طرحی ماندگار را در حوزه‌ی مسکن ایجاد کند.

براساس این گزارش، «عبدالله بهادری» مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز در این‌باره گفت: از همان ابتدا مکان‌یابی صحیحی برای ساخت مسکن‌های مهر 1008 واحدی مشاغل آزاد در شهر ایلام انجام نشد که تاثیر منفی خود را بر روی وضعیت موجود شهر گذاشت.

وی با اشاره به این‌که شهر ایلام بر اساس طرح جامع تفصیلی،ظرفیت مشخصی دارد که بر همین اساس زیرساخت‌های آن نیز فراهم شدند، گفت: متاسفانه ساخت «مسکن‌های مهر» در شهر ایلام در جایی انجام شد که هیچ سرانه‌ای از جمله آموزشی، فضای سبز، حمل و نقل، خدماتی و رفاهی برای ساکنان آن منطقه در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام خاطر نشان کرد: در ساخت مسکن‌های مهر هیچ توجهی به طرح تفصیلی شهر نشد و معایبی از جمله تعرض به همسایگان هم‌جوار، تعرض به طرح تفصیلی، توجه به ارائه‌ی خدمات شهری و زیرساخت‌ها نشده است.
منبع: ایسنا
نظر شما