جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۱
کد خبر: ۷۲۰۳۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵
همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه/
مراسم رونمایی از سردیس شهید آیت الله دکتر محمد مفتح امروز با حضور جمعی از دانشگاهیان و روحانیون در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش شهر، این مراسم همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه و با حضوردکتر هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم، دکتر فرهاد رهبر ریاست دانشگاه تهران، دکتر هادی مفتح فرزند شهید مفتح، حجت السلام میثم امرودی قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، دکتر امام رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، دکتر کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران و جمعی دیگری از دانشگاهیان و روحانیون و مدیران شهری برگزار شد.

حجت الاسلام امرودی، قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: باید خیابان ها و کوچه های ما مزین به نام شهدا باشد تا ما یادمان نرود که این عزیزان رفتند تا ما بمانیم.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر تندیس های متعددی از مشاهیر ایران در سطح شهر و در بوستان هایی همچون جوانمردان نصب شده است، افزود: ما سعی داریم تهران را به نمایشگاه بزرگی از تصویر شهدا تبدیل کنیم. هم اکنون نیز در هر کوچه ای تصویر شهید در کنار جمله ای از آن شهید کار شده است.

امرودی با اشاره به جنگ تحمیلی اظهار داشت: جبهه های ما ویترین زیبایی از اخلاق انسانی بود و در این میادین نه غیبت جایی داشت و نه زیاده خواهی و ایثار حرف اول را می زد و افراد کارهای بر زمین مانده را داوطلبانه انجام می دادند.

وی در پایان از سازمان زیباسازی برای ساخت این تندیس ها تشکر کرد و گفت: امیدواریم روند زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا ادامه داشته باشد. 

در ادامه این مراسم دکتر هادی مفتح فرزند شهید مفتح خاطر نشان کرد: شهید مفتح مصداق بارز کسانی است که فقط خدا را می نگرند و این شهید در دوره زندگی کوتاهش یک مدرس مبارز بود و 51 سالی که در جهان زیست بسیار پر برکت بود.

وی اضافه کرد: برخی از افراد بعد از 1 یا 2 سال از گذشت فوتشان جز نام و یادشان چیزی باقی نمی ماند اما شهید مفتح پس از 34 سال هنوز زنده و الهام بخش است و زندگیشان باید مورد مطالعه قرار گیرد.

فرزند شهید مفتح تصریح کرد: اگر بخواهیم این شهید را در 2 کلمه خلاصه کنیم باید به تشخیص صحیح وظیفه و پایمردی و استقامت در راه انجام وظیفه اشاره کرد. 

وی ادامه داد: شهید مفتح زمانی که لازم می بیند که در دانشگاه حضور داشته باشد و دانشجویی کند با وجود آنکه یک عالم فاضل در حوزه به شمار می رفت و شاید سوادش از اساتید دانشگاه بالاتر بود این وظیفه را در خود احساس کرد که باید به دانشگاه بیاد و ارتباط حوزه و دانشگاه را برقرار کند. در حالی که آن زمان نه حضور در دانشگاه برای حوزه مقام ایجاد می کرد و نه حضور در حوزه برای دانشگاه.

در ادامه مراسم دکتر هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم نیز گفت: در این جلسه قرار بود که دکتر فرجی دانا وزیر علوم به خاطر علاقه ای که به این شهید والامقام دارند حضور داشته باشند اما تلاقی این جلسه با جلسه هیئت دولت مانع از این حضور شد و بنده در جلسه حضور پیدا کردم.

وی با گرامی داشتن یاد و خاطره شهید مفتح که نماد وحدت حوزه و دانشگاه است، اظهارداشت: ما مفتخریم که چنین شخصیت های تاریخی و سرمایه های انسانی را در تاریخ معاصرمان داریم و آرزو می کنیم همواره نام و یاد این عزیزان زنده و راهشان تداوم یابد.

هاشمی ضمن تشکر از ساخت سردیس شهید مفتح گفت: این اقدامات جزء حداقل کارهایی است که ما انجام می دهیم و این اقدامات نه برای قدردانی از آنها بلکه برای بهره گیری  نسل جدید از چنین سرمایه های ارزشمندی است.
 
معاون وزیر علوم با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو هستی یا دو موجودیت نیستند بلکه باید وحدت بین این دو مرکز وجود داشته باشد گفت: پیش از انقلاب این دو پدیده متعارض بودند اما از دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که اینها را درکنار هم بیاورد و وحدت بین آنها ایجاد کند و به طور حتم حفظ نظام جمهوری اسلامی در گرو وحدت این دو مرکز معرفتی است  و درمقاطعی که اتحاد آنها رادیدیم دستاوردهای بزرگ شان نیز دیده شده است. 

هاشمی اضافه کرد : درطول تاریخ زمانی که علم و دین درکنار هم بودند شاهد تمدن بودیم و تمدن محصول علم است و علم نباید یک بعدی باشد . چراکه نمی تواند تمدن ساز و سازنده باشد. 

معاون وزیر علوم افزود: جامعه ما ، جامعه دینی و کمال جوست و نگاه ما حتما باید نگاهی جامع باشد. 

وی با طرح این پرسش که آیا می شود دینی را تعریف کرد که علم نداشته باشد و آیا می شود دین اسلام را علمی ندانست اظهارداشت: بی شک منطق علم ومنطق دین پیشرفت به سوی هدف مطلوب است و شهیدمفتح در عمل نشان داد که علم و دین از هم جدا نیستند . 

هاشمی درپایان از برگزارکنندگان این جلسه تشکر کرد و گفت: از خاندان شهید مفتح نیز که باحضور در این جلسه رونقی به جمع دادند تشکر می کنم.
 
مجتبی موسوی ، مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیزدرخصوص ساخت سردیس شهیددکتر مفتح گفت: این سردیس از جنس برنز و به ارتفاع 110 سانتی متر است که درمدت چهارماه طراحی و ساخته شده است. 

وی اظهارکرد: پیش از این نیز تندیس قیصر امین پور درمنطقه دو نصب شد و ساخت تندیس استاد مطهری و مفاخری همچون حسن حبیبی و دکتر شیبانی در دستور کار است و به زودی در سطح شهر نصب می شود.
 
به گزارش شهرنوشت، فرزند شهید مفتح درپایان مراسم از سردیس پدر شهید خود در محل شهادت ایشان که در دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود رونمایی کرد . 
نظر شما