جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۰
کد خبر: ۷۲۴۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
در بازید اعضای شورای شهر از مترو تهران-پرند مطرح شد/
اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با قدردانی از پیشرفت مراحل ساخت پروژه 51 کیلومتری مترو تهران پرند، بر لزوم پرداخت اعتبارات دولتی برای اتمام این مسیر ریلی تاکید کردند.
به گزارش شهر به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو)اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران صبح پنجشنبه پنجم دی ماه در حضور مهندس هابیل درویشی مدیرعامل شرکت مترو از مسیر 51 کیلومتری پروژه در دست ساخت مترو تهران- پرند و نیز کارخانه واگن سازی تهران بازدید کردند.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در این بازدید 5 ساعته گفت: پروژه مترو تهران پرند در مدت یکسال و نیم رشد خوبی داشته است، به طوری که بعضی قسمت‌ها بالای 65 درصد و در سمت پرند در بحث زیرساخت‌ها و روسازی تا 95 درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم با تعامل میان دولت به خصوص وزارت راه و شهرسازی و قول‌های که داده شده انشالله منابع این پروژه تامین شود.

وی تاکید کرد: جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت و کمک می کنیم تا این پروژه زودتر روند کاری خود را پی گیرد و بخش قابل توجهی از مسافرین که نیاز به تردد به سمت فرودگاه امام (ره) و شهر پرند را دارند جابجا کند.

به گفته دنیامالی بخشی از این منابع برای گشایش ال‌سی‌ها و بخشی برای تامین تجهیزات است که امیدوارم در سال آینده با ایجاد این تعامل شاهد بهره‌برداری این پروژه که بخشی از آن روی زمین و بخشی زیر زمین انجام شده، باشیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران یادآور شد: شرکت مترو کارهای خوبی در حوزه ساخت تونل و توسعه شبکه زیرزمینی انجام داده است اما نگرانی امروز در حوزه تجهیزات و تامین واگن است که این مهم هم باید پیگیری و مشکلات برطرف شود. 

وی افزود: در تلاش هستیم از ظرفیت واگن‌سازی تهران بهتر استفاده کنیم. برنامه‌های شورا و شهرداری برای توسعه مترو برنامه‌ای جهادی است. چیزی که برای شورا حائز اهمیت است این است که در برنامه پنج ساله آینده باید یک تلاش ویژه داشته باشیم که حداقل بین 300 تا 400 واگن در سال به مدار خطوط مترو وارد کنیم.

هابیل درویشی مدیر عامل شرکت مترو تهران هم ضمن تقدیر از توجه، دغدغه  و حساسیت شورای اسلامی شهر تهران به خصوص اعضای کمیسیون عمران برای حضور در پروژه‌های مترو گفت: پروژه مترو تهران - پرند به طول 51 کیلومتر کار اجرایی‌اش در سال 91 آغاز شد و امروز بیشتر از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: 19 دهنه پل، 10 کیلومتر تونل و 16 کیلومتر ریل گذاری در این پروژه انجام شده است اما به دلیل عدم تامین اعتبارات امروز کار به کندی پیش می‌رود.

مدیرعامل مترو تهران و حومه تاکید کرد: در صورت تامین اعتبارات پروژه پیش بینی می‌کنیم در سال 93 پروژه به اتمام برسد. یعنی از ایستگاه شاهد بهشت زهرا (س) تا فرودگاه امام (ره) و از آنجا تا شهر پرند به بهره برداری برسد.

درویشی همچنین با تاکید بر این که نیاز امروز ما تامین اعتبارات است افزود: مترو توانایی ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو را دارد و می‌تواند سالی 160 دستگاه واگن در کارخانه واگن سازی تهران تولید کندکه اگر اعتبارات تامین شود در سال ها و ماه‌های آینده می‌توانیم دوران خوبی در مترو داشته باشیم.

وی افزود: قرارداد 1050 میلیاردی که با واگن سازی تهران داشتیم رو به اتمام است و جدید هم 22 رام قطار از محل فاینانس خریداری کردیم که مونتاژ و راه اندازی آن به این کارخانه سپرده شده است.

وی در خصوص اعتبارات لازم برای هر خط مترو گفت: حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار برای هر خط به همراه واگن نیاز است البته زیر ساخت‌های مترو همیشه جلوتر از تامین واگن بوده است.

در این مراسم اقبال شاکری عضو دیگر کمیسیون عمران گفت: این بازدیدهای اعضای شورا نشان دهنده توجه شورا به خصوص کمیسیون عمران به مسئله حمل و نقل عمومی است تا از این طریق بتوان مشکلات و معضلات این شرکت‌ها را در صحن شورای شهر تهران پیگیری کنیم. 

وی تاکید کرد: امیدوارم از طریق این بازدیدها به اهداف برنامه پنج ساله دوم شهرداری در خصوص حمل و نقل عمومی و توسعه آن برسیم .امروز در شورا به حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو به عنوان یکی از بخش های انبوه بر توجه ویژه‌ای شده است تا بتوانیم از فاصله‌ای که ایجاد شده کم کنیم.

محسن سرخو دیگر عضو کمیسیون عمران هم با اشاره به اولویت شهرداری در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و نقش 50 درصدی دولت در توسعه خطوط مترو گفت: به دلیل مشکلات مالی که در چند سال اخیر دولت با آن روبرو بوده از سهم 50 درصدی دولت گاهی 10 درصد و گاهی تنها هشت درصد تامین شده است. در هر صورت با توجه به اینکه اولویت اول شهرداری تهران باید مترو باشد، کمک دولت نیز به روند توسعه مترو سرعت می‌بخشد.

وی همچنین ادامه داد: شورای شهر تهران هم در متمم بودجه 92 شهرداری 350 میلیارد تومان به مترو اختصاص داده است. امیدواریم شهرداری سریع تر این اعتبارات را تخصیص دهد و شرکت مترو هم بتواند تامین مالی شرکت واگن سازی را انجام دهد.

وی تاکید کرد: اگر حوزه مالی پا به پای حوزه‌های اجرایی و فنی اقدامات خود را به موقع انجام ندهد طبیعتاً در انجام پروژه‌ها دچار تعویق می‌شویم. خواسته اعضای شورا این است که مصوبات شورا به سرعت توسط شهرداری دنبال شود تا شاهد بهره‌برداری این 45 رام قطار تا قبل از 22 بهمن باشیم.


شایان گفتن است که یک هفته پیش از این هم اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران از نیمه شمالی و در دست ساخت خط سه مترو تهران بازدید و اقدامات مترو را در پیشرفت کارها قابل توجه توصیف کردند.
برچسب ها: مترو ، شورای شهر
نظر شما