جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۹
کد خبر: ۷۲۹۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سؤال از وزیر وظیفه نماینده مطرح کردن سؤالاتی در خصوص وظایف وی است گفت: نمایندگان نمی توانند درباره اظهارات وزرا سؤالی را از آنان مطرح کنند.
به گزارش شهر، علی جنتی در نشست علنی امروز (سه شنبه 17 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در مورد تک خوانی خانم ها گفت: همانطور که در گزارش کمیسیون مربوطه بود بنده هیچ اظهارنظری نداشتم منتها به دنبال طرح بعضی از مسائل از طرف برخی موسیقیدانان که نهایتا منجر به موضع گیری حضرت آیت الله مکارم شیرازی شد و این مسئله در جامعه مطرح شد خبرنگاران از من سؤال کردند که تک خوانی خانمها چگونه است که من هم نظر برخی از علما چه علما را ارائه کردم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در صحبتهایی که در خصوص تک خوانی خانمها ارائه کردم قیدی وجود داشت که این تک خوانی و جمع خوانی هیچ تفاوتی ندارد مهم این است که مفسده انگیز نباشد البته برخی از رسانه ها تلاش کردند قسمت دوم را حذف کنند و بگویند که تک خوانی ایرادی ندارد در حالی که آنچه که مشروح است قید مفسده انگیز است.

جنتی با یادآوری سؤال حمید رسایی مبنی بر اینکه هر نوع خوانندگی خانمها مفسده انگیز است تصریح کرد: می توان گفت این یک نظری است که قابل احترام بوده ولی به هر حال ما اعتقاد داریم که برخی از موارد مانند لالایی که در پایان تیتراژ فیلم مختار که استفتاء هم شده بود ایرادی ندارد.

وی با بیان اینکه آنچه برای ما اهمیت دارد نظر مقام معظم رهبری است افزود: تنها نظر مقام معظم رهبری ملاک ما بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری توقیف روزنامه بهار گفت: در ماه های اخیر مقاله ای در روزنامه بهار در آستانه عید غدیر خم منتشر شد، این مقاله به هیچ وجه قابل دفاع نیست آنچه که در این مقاله آمده بود مخالف مذهب رسمی کشور بوده است.

وی ادامه داد: در هیأت نظارت بر مطبوعات که علاوه بر وزیر ارشاد، نماینده مطبوعات، نماینده مجلس شورای اسلامی، نماینده حوزه های علمیه قم، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده وزارت علوم نیز وجود داشت بحث روزنامه بهار مطرح و تصمیم گیری در خصوص آن صورت گرفت.

جنتی با بیان اینکه در هیأت نظارت بر مطبوعات اشدّ مجازات که توقیف روزنامه است برای روزنامه بهار منظور شد افزود: وظیفه ما در خصوص روزنامه بهار این بود که تخلف این روزنامه را در هیأت نظارت بر مطبوعات مطرح کرده و بعد هم تصمیم گیری در خصوص آن را لحاظ کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نکته‌ای که رسایی در سؤال خود مطرح کرده است دو موضوع را مدنظر دارد یکی اینکه چرا در جمع اعضای هیأت نظارت نظر وزیر این بوده که این روزنامه نباید توبیخ شود و دیگری نیز این بود که بعد از این موضوع نیز باز نظر من را نقل کرده که در جایی من اظهار تأسف کرده‌ام.

جنتی افزود: در خصوص مطالبی که رسایی مطرح کرده است نیاز به توضیحاتی از سوی بنده وجود دارد که در رابطه با مطبوعات و تخلفاتی که آنها دارند به ویژه  تخلفی که در روزنامه بهار صورت گرفت نتیجه همانی بود که اعلام شد.

وی تأکید کرد: در خصوص نتیجه گیری در مورد روزنامه بهار دو نوع نظر وجود داشت یکی این بود که این مقاله وقتی که چاپ شده سردبیر و مدیر مسئول روزنامه توجهی به محتوای مقاله نداشتند به عبارتی در این روزنامه مقاله ای به چاپ رسیده است که  عنوان آن نیز غلط انداز است.

جنتی ادامه داد: بی‌توجهی سردبیر و مدیرمسئول روزنامه بهار به مقاله منتشر شده در این روزنامه که عنوان آن نیز به رهبری و امامت امام علی(ع) اشاره داشت به توقیف این روزنامه منجر شد چرا که سردبیر و مدیرمسئول این روزنامه با توجه به نزدیک شدن به روز غدیر خم مقاله را نخوانده و تنها به تیتر آن اکتفا کرده و اقدام به انتشار آن کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: به مجرد این که مقاله مذکور در روزنامه بهار به چاپ رسید مسئولان این روزنامه متوجه خطای خود شده بلافاصله مدیرمسئول روزنامه به وزارت ارشاد مراجعه کرده و معذرت خواهی رسمی کرد و پس از آن نیز سه مقاله دیگر علیه مقاله مذکور از سه شخصیت متفاوت به چاپ رساند.

وی ادامه داد: مدیرمسئول روزنامه بهار همچنین پس از عذرخواهی رسمی گفت ما حاضر هستیم به دلیل تخلفی که صورت گرفته روزنامه را برای مدتی تعطیل کنیم پس بنابراین برای برخی از اعضای هیأت نظارت کاملا روشن بود که این مطلب با بی توجهی منتشر شده است.

جنتی با بیان اینکه تفاوت فاحشی بین کسی که اشتباهی را عامداً انجام می‌دهد با شخصی که به صورت سهوی انجام می‌دهد وجود دارد افزود: در هیأت نظارت دو نظر در مورد این روزنامه مطرح بود که نظر غالب مبنی بر توقیف این روزنامه بود که نهایتا روزنامه مذکور توقیف شد.

وی ادامه داد: اظهار تأسف من در خصوص توقف روزنامه بهار برای این بود که اصولا ما نباید به سمت توقیف روزنامه ها برویم چرا که راه های دیگری از جمله تذکرات شفاهی، تذکر کتبی، تذکر کتبی با ارجاع به دادگاه داریم و در نهایت توقیف و لغو پروانه روزنامه وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شخصی که دچار بیماری دیسک کمر شده نباید اول به سراغ تیغ جراحی برود تأکید کرد: در خصوص تخلفات روزنامه ها نیز توقیف روزنامه نباید اولین راه باشد چرا که توقف فعالیت روزنامه هنر نیست.

وی ادامه داد: در خصوص تخلف روزنامه ها تا جایی که می توانیم ما باید سایر راه ها را در پیش بگیریم بنابراین ما نباید اشدّ مجازات را مدنظر قرار دهیم.

جنتی با اشاره به آیین نامه داخلی مجلس گفت: در خصوص سؤال از وزیرآنچه نمایندگان می توانند مطرح کنند در خصوص وظایف وزیر است نه در رابطه با اظهارات آن، ما وظیفه خود را در خصوص برخورد با این روزنامه به درستی انجام داده ایم اما دلیل این اظهارات را در ابتدای سخنانم گفتم و اگر لازم باشد خواهم گفت که موارد بسیار بدتر از این مورد نیز بوده و تلاش نیز بر این بوده که تا حدالامکان روزنامه توقیف نشود.

وی با بیان اینکه توقیف روزنامه نباید بهانه ای برای درست شدن خوراک برای رسانه های بیگانه شود افزود: رسانه های بیگانه با توقیف هر روزنامه ای خواهند گفت آزادی رسانه در کشور ما لحاظ نمی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از توضیحات رسایی در مورد سوالش و تاکید بر این موضوع که این سوال را از ‌باب دغدغه در مورد اسلام و انقلاب مطرح کرده است گفت: بنده دغدغه رسایی را نسبت به حفظ ارزش‌های اسلامی و دینی درک می‌کنم اما این احتمال را هم بدهید که کسی که فرزند حوزه علمیه و با سوابق مشخص قبل از انقلاب و بعد از انقلاب است آن قدر دغدغه در مسوولیتش داشته باشد که از ارزش‌های دینی و انقلابی دفاع کند.

وی افزود: ما تمام تلاشمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که طبق وظیفه قانونی که به عهده‌مان گذاشته شده است پاسدار ارزش‌های انقلاب اسلام باشیم. بنده باز هم تاکید می‌کنم که مقاله چاپ شده در روزنامه بهار به هیچ عنوان قابل دفاع نیست که بر همین اساس نیز سرانجام به توقیف روزنامه بهار انجامید.

جنتی افزود: اگر احساس می‌شد که انتشار مقاله در روزنامه بهار عمدی بوده است که ممکن بود که حتی به لغو امتیاز روزنامه بهار بینجامد. قطعا ما اجازه نمی‌دهیم در حوزه مطبوعات به مقدسات نظام دینی ما توهین شود.

وی گفت: رسایی به این موضوع اشاره کرد که چرا از توقیف روزنامه بهار اظهار تاسف کردم. این موضوع بدان دلیل بود که وقتی روزنامه‌ای توقیف می‌شود حدود 150 نفر بیکار می‌شوند. ما باید کاری کنیم که از جریمه‌های دیگر استفاده شود. یکی از پیشنهادات این بود که مدیرمسوول روزنامه بهار عوض شود که این تنبیهی بزرگ بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به همین نگرش روز گذشته موضوع تخلفات روزنامه 9 دی در هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شد؛ روزنامه‌ای که متعلق به رسایی است. در این روزنامه چهار مورد نشر اکاذیب، هفت مورد سیاه نمایی، یک مورد انتشار مطالبی علیه امنیت ملی و یک مورد توهین به مسوولان نظام با کشیدن کاریکاتور وزیر ارشاد در حالی که دست در دست شیطان دارد، منتشر شده است.

وی افزود: طبق قانون این موارد به توقیف روزنامه باید بینجامد اما با این نگرش که باید توقیف کمتری انجام شود، روزنامه 9 دی توقیف نشد.

جنتی همچنین یادآور شد: در مورد تک خوانی خانم‌ها حتی نمی‌توانیم یک مورد را ارائه کنیم که خانمی در جایی تک خوانی کرده است. ما مراقب هستیم و اجازه نمی‌دهیم در این مورد کار خلاف شرع و مفسده انگیزی انجام شود. تلاشمان بر این است که کاملا نظرات مجلس و دغدغه‌های نمایندگان در نظر گرفته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه بین نمایندگان پخش شده تصویر خانمی است که در خارج از کشور تک خوانی کرده است و عکس را به گونه‌ای منتشر نموده اند که گویی در داخل این اتفاق رخ داده است. اگر می‌توانید یک سند ارائه دهید که ما مجوز این کار را داده‌ایم و چنین اقدامی صورت گرفته است./
منبع: خانه ملت
نظر شما