دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۹
کد خبر: ۷۲۹۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶
مدیرکل میراث فرهنگی تهران گفت: به شرکتهای مسافرتی که تا کنون بدون تأیید این اداره اقدام به فروش تور کرده‌اند، آن هم در شرایطی که هنوز نمی‌توان بلیت‌ جام جهانی فوتبال برزیل را خریداری کرد، تذکر داده‌ایم، ضمن آن‌که به فدراسیون هم پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای مشترک شده است.
به گزارش شهر، رجبعلی خسرو آبادی در نشست خبری که روز چهارشنبه در ساختمان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار شد گفت: در جلسه ای که یکی دو هفته پیش برگزار شد مقرر شد تا اتحادیه مستقلی برای سفره خانه های سنتی تشکیل شود همچنین ضابطه های آن بازبینی می شود. برای سازمان میراث فرهنگی سفره خانه سنتی مد نظر است نه رستوران سنتی چون رستوران یک کلمه انگلیسی است که با سنتی جور درنمی آید.

وی گفت: سفره خانه هایی که با ضوابط ما همخوانی داشته باشند از معافیت 50 درصدی مالیاتی برخوردار می شوند و برخی از امور آنها را میتوانیم پیگیری کنیم تا فعالیت آنها برای گردشگران مثمرثمر باشد.

خسروآبادی همچنین درباره استانداردسازی مراکز اقامتی نیز گفت: در استانداردسازی هتلها حداقل ها را تعریف می کنند و دیدگاههای متفاوتی در این باره وجود دارد. یک هتل ممکن است نقصی داشته باشد که یک ماهه حل شود و یا نقص دیگر آن یک سال طول بکشد. بنابراین گفته برخی افراد که اعلام کردند هزینه استانداردسازی را می دهیم درست نیست. چون آنها می توانند هزینه کارشناسی را بدهند نه هزینه استانداردسازی را.

وی ادامه داد: برخی یا نمی دانند استاندارد کردن 6 هزار واحد اقامتی یعنی چه یا نمی دانند استانداردسازی چیست. اینکه بهداشت باید در هتل رعایت شود غیرقابل انکار است اما اینکه امنیت نداشته باشد توجیه پذیر نیست. هتلدار حق ندارد اگر ساختمان هتلش دوام ندارد در هتل را باز کند ولو اینکه چند میلیارد هم خرج کرده باشد.

خسروآبادی همچنین درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی مهمانپذیرها استاندارد می شود گفت: هیچ وقت ادعای اینکه تا چه زمانی این کار را به سرانجام می رسانم نمی کنم. مسافر یک شهروند موقت است و شهرداری موظف است که امنیت او را تامین کند. برخی از مهمانپذیرها در طرح شهرداری قرار گرفته اند و شهرداری اجازه ساخت و ساز را به آنها نمی دهد و یا اینکه در بافت تاریخی شهر قرار دارند که اجازه هر کاری به آنها داده نمی شود بنابراین دو راهکار در نظر گرفته ایم. یا ملک آنها خریده شود و یا به جایش زمین بلاعوض به آنها بدهند و با خدمات اقتصادی ارزان قیمت پذیرای مسافران شوند.

مجوز آژانس می گیرند ولی کارهای حسابداری می پذیرند

دبیر اجرایی اتحادیه هتل و هتل آپارتمان های تهران گفت: دفاتر خدمات مسافرتی در تهران یک هزار و 642 آژانس است منتها تعدادی دیگر نیز منتظر امضای آخر هستند. این تعداد بیش از نیمی از دفاتر کل کشور را تشکیل می دهند. تمدید پروانه بهره برداری از آنها مدت زمان زیادی  را از کارکنان اداره میراث فرهنگی تهران می گیرد و ما از اداره مالیات خواسته ایم که استعلام های هر دفتر مسافرتی را از خود آنها بگیرد نه اینکه کارمند ما اعلام کند آژانس تعداد ورودی و یا خروجی گردشگرانش چقدر بوده است.

وی گفت: بخش خصوصی باید به این نتیجه برسد که چه تعداد آژانس گردشگری نیاز است و به یک برنامه جامع برسد نظارت نیز بر عهده حاکمیت است و قابلیت واگذاری ندارد. خدماتی که آژانسها می گیرند باید مورد نظارت واقع شوند نه شکل و شمایل آنها.

در این برنامه محمد کرمی سرپرست معاونت گردشگری هم اعلام کرد: از ابتدای سال 92 تا کنون پروانه 20 آژانس مسافرتی لغو و 77 آژانس تعلیق شده و برای 90 آژانس مجوز جدید صادر شده است. منتها ما به نسبت تعداد دفاتر که در تهران داریم نیروی نظارتی نداریم  و بعضا می بینیم که برخی از آنها به جای تور گردشگری به کارهای حسابداری و ساختمانی مشغول هستند و از تخفیف 50 درصدی مالیات برای کارهای دیگری غیر از گردشگری استفاده می کنند.

در ادامه اباذری رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی تهران هم درباره‌ طرح نظارتی که از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران در این جلسه پیشنهاد شد، گفت: کارشناسان انجمن می‌توانند در طول سال، 2/2 بار بر آژانس‌ها نظارت کنند که یک نظارت حضوری، یک خوداظهاری و 2 / 0 هم به شکایت، تطبیق و دیگر امور لازم اختصاص دارد.

تورهای گردشگری به مقصد جام جهانی فوتبال برزیل

رجبعلی خسروآبادی همچنین در این برنامه درخصوص رسیدگی به وضعیت آژانس‌ها و سایت‌هایی که در حال فروش تورهای ویژه‌ی جام جهانی 2014 هستند، توضیح داد: وظیفه‌ ما در این‌باره، هشدار دادن به مردم و بررسی وضعیت فروشندگان این تورها، هتل‌ها و خدمات‌شان را از کجا آورده‌اند و چگونه و با چه کیفیتی عرضه می‌کنند. ما به شرکت‌هایی که تا کنون بدون تأیید این اداره اقدام به فروش تور کرده‌اند، آن هم در شرایطی که هنوز نمی‌توان بلیت‌ها را خرید، تذکر داده‌ایم، ضمن آن‌که به فدراسیون هم پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای مشترکی را داده‌ایم.

او تأکید کرد: کار ما کنترل و پیشگیری است، نه مداخله در کار دفاتر خدمات مسافرتی. ما حدود تکالیفی را داریم. اگر آژانسی که مجوز برگزاری تور گرفته است، مشکل داشته باشد به آن رسیدگی می‌کنیم، وگرنه فدراسیون فوتبال در زمینه‌ کیفیت بلیت‌ها، قیمت و چگونگی فروش آن‌ها نسبت به ما برتری دارد و ما در این زمینه وارد نمی‌شویم.

خسروآبادی  گفت: اگر فدراسیون فوتبال وظایف خود را انجام دهد، ما هم خدمت می کنیم اما اگر در حوزه‌ای که به آن‌ها مربوط نمی‌شود مانند هتل و خدمات تور دخالت کند، باید بگوییم چنین حقی ندارد.
نظر شما