جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۱
کد خبر: ۷۳۲۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
اعضای شورای اسلامی شهر پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب مطرح کردند؛
اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از دیدار با مقام معظم رهبری در اظهارنظرهایی بر اجرای رهنمودهای معظم له تاکید کردند.
به گزارش شهر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار به مسائل متعددی ازجمله مدیریت جهادی، ارتباط دولت و شهرداری، نماهای شهری و معماری اسلامی، زیرساخت‌های فرهنگی و تهیه محتوای قوی و صحیح فرهنگی و حفظ باغات و فضاهای سبز شهری اشاره کردند. برخی اعضای شورای شهر تهران در گفت‌وگوهایی نظرات خود را درباره این دیدار مطرح کردند.

رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوعات تهران حساس هستند

رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: رهبر معظم انقلاب با همه مشغله‌ها و دغدغه‌ها‌یی که در ارتباط با مسائل کلان کشور دارند اما از فرمایشات ایشان متوجه شدیم که نسبت به موضوعات تهران به‌عنوان کلانشهر و پایتخت کشور چقدر حساس هستند، به همین دلیل مطالبی که اشاره کردند بسیار کلیدی، دقیق و روشنگر بود و رهنمودهای بسیار مهمی برای اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری ارائه کردند.

از نظر تقی‌پور، رهبر معظم انقلاب درجایی به‌صورت دقیق به زحمات مدیریت شهری اشاره و از آن تقدیر کردند که نشان می‌دهد مدیریت شهری را دقیق رصد می‌کنند و از سوی دیگر هرجا نقصی بود به آن اشاره کردند که این نیز نشان از اشراف کامل ایشان بر مسائل پایتخت دارد.

در هرحال به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، رهبر معظم انقلاب تحلیل راهبردی و مدیریتی کلان از مسائل تهران دارند از این منظر این فرمایشات به‌ویژه در آستانه تصویب برنامه 5ساله دوم شهر تهران می‌بایست سرلوحه شورا و مدیریت شهری باشد.

 تقی‌پور افزود: ‌رهبر معظم انقلاب از اهمیت نقش تهران به‌عنوان الگو سخن گفتند و از این منظر نیز باز مسئولیت شهرداری و شورای شهر تهران خطیرتر می‌شود.

رهنمودهای مقام معظم رهبری منشور حرکت شورای چهارم خواهد بود

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت : رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار امروز ، منشور حرکت دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود .

مرتضی طلایی ، با اشاره به دیدار روز گذشته شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رهبر معظم انقلاب ، این دیدار را یک رویداد مبارک برای مدیریت شهری و زمینه ساز حرکت پرنشاط تر خدمت گذاران مردم در شهرداری و شورای اسلامی شهر دانست و تصریح کرد : بدون شک اعضای شورا و مدیران شهری از این پس با روحیه بالا و نگاه جدی به افق های روشن ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب ، خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار خواهند داد .

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر به لزوم اهتمام ویژه به معماری ساخت و سازها در تهران به منظور ایجاد فضای سبک زندگی اسلامی ، خاطرنشان کرد : موضوع سبک زندگی اسلامی و پیوند ناگسستنی این موضوع با معماری و ساخت و سازها در کلان شهری هم چون تهران ، نیازمند ترسیم الگویی مناسب از سوی اعضای شورا و مدیران شهری است .

طلایی همچنین به سایر دغدغه های مطرح شده از سوی ایشان نظیر حمل و نقل و تراکم جمعیت ، آلودگی هوا ، معماری و نمای شهر ، توجه به محتوای ارائه شده در مراکز فرهنگی ، مراقبت از ریخت و پاش ها و تقویت روحیه درستکاری و امانتداری و جلوگیری از ساخت و ساز در ارتفاعات و از بین رفتن منابع ملی اشاره کرد و گفت : نمایندگان مردم در شورای شهر و مدیران شهری باید با توجه ویژه به موضوعات طرح شده ، از همین امروز تلاش مضاعف خود را برای بهبود وضعیت آغاز کنند .

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که مقام معظم رهبری موضوع تعامل دولت و شهرداری را "توصیه همیشگی" خود برشمردند ، تاکید کرد : این که به زعم رهبر انقلاب متأسفانه در برخی برهه ها ، به این توصیه عمل نشده و سبب بروز مشکلاتی شده ، موضوعی است که مدیران شهری و اعضای شورا بایستی با آسیب شناسی درست ، نسبت به آن توجه ویژه داشته و دولت و شهرداری تلاش کنند زمینه های همکاری و تعامل روز به روز بیشتر شود .

وی دیدگاه رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که رمز موفقیت های شهرداری تهران "مدیریت جهادی" است را یک فرصت بی نظیر برای استمرار این تفکر از سوی شهرداری تهران برای خدمت به مردم دانست و گفت : استمرار روحیه جهادی و کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت به منظور حل مشکلات ، فرصت مغتنمی است که امروز نصیب مدیران شهری شده و باید همه تلاش کنند این روحیه جهادی روز به روز افزایش یابد .

طلایی همچنین به حضور سلایق مختلف سیاسی در شورای اسلامی شهر تهران که از نظر رهبر معظم انقلاب فرصتی برای خدمت برشمرده شد ، اشاره و تصریح کرد : به خود و همه همکارانم در شورا با هر گرایش و سلیقه ای توصیه می کنم که این رهنمود مقام معظم رهبری را سرلوحه همه فعالیت ها قرار داده و فراموش نکنیم داشتن سلایق گوناگون مانع دستیابی به "هدف والای خدمت به مردم" نخواهد شد .     

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین افزود : این توصیه رهبر معظم انقلاب به شورای اسلامی شهر تهران که "علاوه بر نظارت و هدایت شهرداری ، از آن حمایت هم بکند و کارها براساس تفاهم ، برادری و داشتن وظیفه مشترک به پیش رود" موضوعی است که بایستی از سوی بنده و همکارانم در شورا به خوبی مورد توجه قرار گیرد . 

وی تصریح کرد : امیدوارم رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار امروز که ترسیم کننده افق و منشور حرکت دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود با پیگیری ، ممارست و تلاش مجدانه اعضای شورا در کنار فعالیت مدیران شهری روز به روز به عینیت بیشتری در شهر  برسد. 

نیاز به مدیریت واحد در مسائل فرهنگی

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران درخصوص بیانات رهبری در جلسه دیروز درخصوص مسائل فرهنگی گفت: رهبری در سنوات پیش و در دوره‌های قبلی شورای شهر هم بر توجه به بحث فرهنگی به‌خصوص از نظر محتوا تأکید داشتند.

وی با بیان اینکه به هرحال بحث فرهنگی بسیار پیچیده و به گفته رهبر معظم انقلاب مانند یک‌شمشیر دولبه است، اینچنین ادامه داد: استکبار جهانی طوری عمل می‌کند که قلب مردم را نشانه بگیرد.

به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران، تهاجم فرهنگی باعث می‌شود تا مردم نسبت به اعتقادات، نظام و کشورشان بی‌تفاوت شوند. به گفته وی تهران یک ایران کوچک و از خرده‌‌فرهنگ‌ها شکل گرفته است. این در حالی است که عمدتا کار فرهنگی در دست یک‌فرد نیست و نهادها، ادارات و سازمان‌های مختلف ازجمله شهرداری تهران مسئولیت‌های فرهنگی خود را دارند و از سهم شش‌دانگی این مسئله معلوم نیست که چند دانگ و چقدر سهم شهرداری و شورای شهر است.

وی معتقد است که اگر یک‌مدیریت واحد در فرهنگ عمومی و دینی داشته باشیم می‌توانیم همه تفکرات و امکانات موجود را یک‌کاسه کنیم و در این خصوص بهتر نتیجه بگیریم، پس می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های ایجاد بیشتر در زمینه محتوا کار کرد.

باید جهادی کار کنیم

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری، معتقد است به واسطه اینکه شورای شهر کارش را در چندماه گذشته آغازکرده و برنامه 5ساله دوم شهر را نیز در دست بررسی دارد، دیدار با رهبر معظم انقلاب فرصت مغتنمی بود برای اعضای شورای شهر که درابتدای کارشان از بیانات، ارشادات و نقطه‌نظرات ایشان در اداره شهر برخوردار شوند.

به گفته حافظی، رهبری بابت اینکه شورای شهر تا‌کنون از 2وزیر کابینه دعوت کرده تا درمورد مسائل مشترک به بحث و تبادل نظر بپردازند ابراز خشنودی کردند و خواستار استمرار این تعامل شدند.

وی بر تأکید رهبری به انجام کارها به‌صورت جهادی اشاره کرد و اینکه نباید انتظار داشته باشیم که اشخاص کار ما را ببینند بلکه باید کار را فقط برای رضای خدا انجام دهیم. رهبر معظم انقلاب همچنین به موضوع ساخت وسازهای شهر اشاره کردند و از اینکه ساخت‌وسازها مبتنی بر معماری اسلامی نیست گلایه داشتند و تأکید کردند که بایستی از سوی متولیان در این زمینه بازنگری صورت گیرد. برهمین اساس حافظی گفت که شورای شهر در برنامه 5ساله دوم این خواسته رهبری را دنبال خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری بر لزوم مهار ریخت‌وپاش‌ها تأکید داشتند، در این‌باره نیز حافظی گفت: شورای شهر در راستای این فرمایشات در قالب نظارت بیشتر بر عملکرد شهرداری این مهم را محقق خواهد کرد.

تهران، الگوی دیگر شهرهاست

الهه راستگو، سخنگوی کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران از اهم مطالب رهبر معظم انقلاب در این جلسه گفت.

وی اظهار داشت: آنگونه که رهبری فرمودند، تهران از یک طرف نماد آبادانی، صلاح، سعادت و سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر به‌عنوان الگو و خط‌دهنده برای شهرهای سراسر کشور مطرح است.

راستگو اینطور نتیجه گرفت که به‌عبارتی باید پایتخت به‌عنوان مرکزیت کشور یک‌الگوی مناسب برای دیگر شهرها باشد.

بنابر اظهارات راستگو در این جلسه رهبری به مدیریت خوب تهران در سال‌های اخیر اشاره کردند و اینکه شهر تمیز و سبز شده و در زمینه عمرانی از نظر تونل و خیابان‌ کارهای برجسته‌ای صورت گرفته است؛ با وجود این، باید به موضوع معماری و نمای تهران، از منظر اسلامی در شهرداری و شورای شهر توجه بیشتری صورت گیرد.

این عضو شورای شهر اعلام کرد که پس شورای شهر این مسئله را جدی‌تر از قبل حتما در دستور کار خود قرار می‌دهد.

خوشبین به تعامل دولت، شهرداری و شورا

مهدی چمران، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تأکید رهبر معظم انقلاب بر هماهنگی، همدلی و همکاری بین اعضای شورا را از مهم‌ترین دستاوردهای جلسه شورا برشمرد.

 وی گفت: رهبری به عملکرد دوره اول و سوم شورای شهر تهران اشاره کردند و اینطور بیان داشتند که در دوره اول با وجود اینکه اعضا از یک‌طیف سیاسی بودند، همدلی وجود نداشت؛ درحالی‌که در شورای سوم با وجود اختلاف‌های فکری و سیاسی شورا عملکرد مناسبی داشت و دوره موفقی را پشت‌سر گذاشت.

چمران به این نکته هم اشاره کرد که در زمان دولت قبلی در این خصوص تلاش زیادی صورت گرفت اما تعامل با دولت آنگونه که خواسته ما بود به دلایلی عملی نشد.

با این حال این عضو شورای شهر تهران با توجه به اینکه تاکنون 2وزیر دولت در شورا حضور پیدا کرده‌اند و قرار است وزیر کشور در آینده نزدیک به شورا بیاید، اعلام کرد که نسبت به تعامل دولت و شورا و شهرداری خوشبین است و این مسئله می‌تواند منجر به تحقق مدیریت یکپارچه شهری شود.

خدمت به مردم فارغ از نگاه سیاسی

معصومه آباد، رئیس کمیته مدیریت بحران و ایمنی شورای شهر تهران نیز درباره دیدار روز گذشته مسئولان شهری با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: از نکات مهم در فرمایشات حضرت آقا خدمت به مردم فارغ از نگاه‌های سیاسی بود. ایشان اشاره داشتند که در شورای چهارم نیز باید اعضا پس از ورود به شورا تفاوت‌های سیاسی را پشت در گذاشته و برای رفع مشکلات مردم کار کنند.

به گفته وی این مسئله آویزه گوش اعضای شورای شهر خواهد بود. این عضو شورای شهر همچنین به کسب نمره قبولی شورای شهر سوم اشاره کرد که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد.

 آباد گفت: با توجه به رضایتمندی نسبی ایشان از عملکرد شورای شهر سوم در شورای چهارم نیز در همان راستا و بیشتر از قبل برای رفع مشکلات مردم کار خواهد شد.

به کارگیری فرمایشات رهبری در برنامه 5ساله

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدت‌ها انتظار چنین جلسه‌ای را می‌کشیدیم، اظهار داشت: با توجه به اینکه این روزها در حال بررسی برنامه 5ساله دوم هستیم، جلسه بسیار خوبی بود و فرصت مغتنمی است تا از بیانات رهبری در این زمینه استفاده کنیم.

 وی گفت که در همین جهت از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نکات بسیار خوبی مطرح شد چنان‌که تأکید کردند شورای شهر به نظارت، هدایت و حمایت از شهرداری در جهت پیشبرد کارهای شهری بپردازد.

این عضو شورای شهر تهران به بحث رهبری در اینکه اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور در شرایط کنونی فشارهای خباثت‌آمیزِ قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است، اشاره کرد.

وی اضافه کرد: باید با توصیه حضرت آقا در حفظ باغات و فضای سبز شهر بکوشیم و از ساخت و سازها در ارتفاعات جلوگیری کنیم.

وظیفه سنگین برای کمیسیون نظارت و حقوقی

محسن پیرهادی، سخنگوی کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز معتقد است که تمامی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری وظیفه کمیسیون نظارت شورا را سنگین‌تر کرده است.

به گفته پیرهادی نکاتی که ایشان فرمودند تأثیر بسیاری بر کار سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای اداره شهر تهران خواهد داشت و سرلوحه مدیریت شهری قرار خواهد گرفت.

از نظر این عضو شورای شهر سخنان رهبری جزء اسناد بالادستی و حتی فراتراز آن است به همین دلیل ما در کمیسیون نظارت و حقوقی تکلیف خود می‌دانیم که با اهتمام بیشتر دغدغه‌های ایشان را دنبال کنیم. بحث معماری شهری و رعایت الگوی ایرانی اسلامی در ساخت و سازها، نظارت بر فعالیت‌های مراکز فرهنگی، جلو‌گیری از ریخت‌وپاش‌ها، جلوگیری از تخریب باغات، ‌جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ارتفاعات و... که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد همه از طریق کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر با دقت مضاعف قابل پیگیری است.

پیگیری معماری اسلامی در کمیسیون معماری

محمدمهدی تندگویان، سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی ابتدا از رضایت نسبی‌ای که رهبری از عملکرد شهرداری و شورای شهر قبلی اعلام کردند، گفت. وی درخصوص توصیه رهبر معظم انقلاب در جهت اینکه محیط زندگی شهر، به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت تر، امکان‌پذیر باشد اینگونه اعلام کرد که در همین مدت کوتاه این دوره شورای شهر ما در کمیسیون شهرسازی این موضوع را داریم به جد پیگیری می‌کنیم و با توجه به توصیه‌ بجای رهبری این کار را بهتر از قبل دنبال خواهیم کرد.

این عضو شورای شهر به تذکر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در رابطه با تعامل دوسویه شهرداری تهران و دولت که متأسفانه در برخی برهه‌ها، به آن عمل نشد هم اشاره کرد و افزود: اعضای شورای شهر در این دوره این نکته را مدنظر قرار خواهند داد و همچنین به توصیه رهبری برای تعامل بهتر با دولت عمل می‌کنند. وی به مسئله مطرح شده درخصوص قدر دانستن باغات و درخت‌های تهران و حفظ این ثروت‌های ملی و لزوم جلوگیری از تبدیل منابع طبیعی به ساختمان از سوی رهبری نیز اشاره کرد.
مطالب مرتبط
نظر شما