جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۱
کد خبر: ۷۳۳۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
در دیدار هنرمندان حاضر در جشنواره تئاتر فجر در کیش با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش پیشنهادهایی از سوی آنها به وی ارائه شد.
به گزارش شهر، علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه دیدار خود با هنرمندان تئاتر که امروز چهارشنبه 25 دی ماه در محل مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش برگزار شد، گفت: بنا به تاکیدات رئیس جمهور تصمیم گرفتیم که با موقعیت جغرافیایی و امکانات و فرصت خوبی که در جزیره کیش وجود دارد کاری کنیم تا اینجا به عنوان قطب فرهنگ و هنر مطرح کشور شود.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم که زیرساخت های فرهنگی را در کیش تقویت کرده و شاهد رویدادهای فرهنگی- هنری در کیش باشیم. اگر حوزه فرهنگ و هنر در اینجا فعالیت های مستمری داشته باشد به جهت اینکه این جزیره بیشتر با عنوان گردشگری شناخته می شود حوزه فرهنگ و هنر هم می تواند بسیار سودمند باشد و مخاطبان بیشتری به خود جذب کند.

در ادامه این نشست قادر آشنا دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در مقایسه جوامع توسعه یافته و در حال توسعه عنوان کرد: برای توسعه یافتگی جوامع شاخص هایی مطرح می شود که یکی از آن مولفه ها، تئاتر است و افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر در جزیره کیش سودهای زیادی در بر دارد چون محل تردد ملیت های مختلف و قشرهای متعدد مردم است. برگزاری تئاتر طعم نشاط به جامعه می دهد و به لحاظ محتوایی یعنی موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم می تواند کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: تاثیری که اجرای تئاتر در این منطقه می تواند داشته باشد بسیار عمیق و ماندگار است امیدواریم ارتباطی که هم اکنون برقرار شده تداوم داشته باشد و بتوان تفاهم نامه بلندمدتی برقرار کرد تا اجراها و گروه های نمایشی در این جزیره پایدار بماند.

حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی در ادامه با اشاره به ورود خود به تئاتر که همزمان با افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر در کیش بود، گفت: این حرکت آقای مونسان برای شادتر کردن تلاطم فرهنگی امروز سودمند است و باید سه دهه بعد را ببینید و من فکر می‌کنم هم اکنون بنای خوبی برای آینده نهاده شده است و در آینده محصول فرهنگی خوبی برداشت خواهد شد. امیدوارم سال‌های سال دیگر هم بتوانیم به همین شکل جشنواره تئاتر فجر را برگزار کنیم و مناطق دیگر هم از این مدل و از این اقدام فرهنگی الگو بگیرند.

در ادامه این نشست ایرج راد مدیرعامل خانه هنرمندان تئاتر درباره فعالیت کیش در حوزه هنرهای نمایشی چند پیشنهاد ارائه کرد و گفت: یکی از کارهایی که جزیره کیش می‌تواند انجام دهد، این است که نمایش‌های تهران را به این جزیره دعوت کند، زیرا آنچه تاکنون در این جزیره به عنوان تئاتر اجرا شده نمایش‌هایی بودند که صرفا برای تفریح به صحنه رفتند و نگاه جدی به تئاتر وجود نداشته است.

وی در بیان پیشنهاد خود در این‌باره ادامه داد: همچنین جزیره کیش می‌تواند شعبه‌ای از خانه هنرمندان و خانه تئاتر تهران را در اینجا تاسیس کند. کیش ظرفیت بسیار بالایی دارد که به عنوان مرکز آموزش هنرهای بین المللی مطرح باشد و حتی از خارج از کشور هم دانشجو و استاد دانشگاه بگیرد. ما هم اکنون برای خانه تئاتر نیازمند بودجه ای برای ساخت سالن هستیم.

در ادامه رضا ایرانمنش رئیس شورای شهر کیش هنر را به خونی در رگ‌های بشریت تشبیه کرد و گفت: اگر این خون جمع شده و یا لخته شود، سکته به بار می آورد معضلی در کشور ما رخ داده و آن این است که فرزندان ما برای فعالیت های هنری خود در شرایط بحرانی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: جزیره کیش برای مدتی کوتاه برای گردش خوب است، اما ساکنان اینجا مخصوصا نوجوانان و جوانان مشکلات زیادی دارند و آن این است که اینجا نیاز به ساخت و فعالیت فرهنگسرا و نمایشگاه ها و سایر نهادهای فرهنگی و هنری دارد.

ایرانمنش با اشاره به محوریت گردشگری جزیره کیش گفت: کیش باید سالن سینما و سالن حرفه ای تئاتر (نه سوله ای که چند منظوره باشد) ایجاد کند و تعاملی ایجاد شود که هم گروه های نمایشی تهران آثار خود را در اینجا به صحنه ببرند و هم گروه هایی از کیش به تهران رفته و کار خود را اجرا کنند.

در ادامه این نشست سلیم دخت زاهدی مدرس تئاتر در سخنانی گفت: در ذهنیت تک تک ما ممکن است این باشد که این جلسه و حرف هایی که گفته می شود به زودی از یادها می رود و یا اگر خیلی خوشبین باشیم با خود می گوییم که آقای مونسان در حال حاضر مدیر است، اما چه باید کرد که یک مساله با چشم اندازی درست پایه گذاری و حل شود.

وی ادامه داد: جلساتی که ما برگزار می کنیم گاهی تنها رویکرد محور هستند اما اگر قرار بر انجام کاری هست باید روی یک چارچوب صحیح مدیریتی و آموزشی انجام شود ابتدا باید اساسنامه ای وجود داشته باشد که اگر مدیریت تغییر کرد این اساسنامه وجود داشته باشد. به نظر من وظیفه کیش می تواند به یک مرکز آموزشی و فرهنگی تبدیل شود.

در ادامه این مراسم داریوش مودبیان با تاکید بر کارهای پژوهشی در جزیره کیش گفت: من هم موافقم که از این دست گفتگوها زیاد برگزار شده جزیره کیش یک بازار آزاد است و گردشگر می خواهد در مدت کوتاهی لذت ببرد باید گفت که چطور می توان از ابزار تئاتر هم برای جذب مخاطب کمک گرفت. در حالیکه هم اکنون تنها برگزاری جشنواره هدف شده و ما فراموش کرده ایم جشنواره ابزاری برای ارتقاء هدف تئاتر است.

همچنین سیاوش طهمورس نیز با بیان اینکه در تئاتر باید دو سوی آن را در نظر بگیریم، گفت: یک طرف تئاتر تماشاگر است و طرف دیگر هنرمند تئاتر. بسیاری از جشنواره های ما تماشاگر ندارند بلکه جمعیت دارند این جشنواره ها گاهی حتی ارزش جشنواره بودن هم ندارند و ما باید برای این منظور ابتدا پل ارتباطی تماشاگر را بدست آوریم.

در ادامه این نشست مونسان در پاسخ به هنرمندان و پیشنهادات آنها عنوان کرد: ما قصد دخالت در امور هنری را نداریم بلکه تنها قصد ما این است که کارهای زیرساختی انجام دهیم. یکی از کارهایی که دنبال می کنیم خانه هنرمندان است که البته به صورت شعبه ای نیست و قرار است به صورت مستقل تاسیس شود.

وی در ادامه درباره اقتصاد هنر و همچنین کارهای پژوهشی در این حوزه نیز خاطر نشان کرد: ما در جزیره کیش پنج دانشگاه داریم و شش هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند باید همه هنرمندان جمع شوند تا کیش به یک قطب فرهنگ و هنر تبدیل شود. یکی از رویکردهای ما این است که تئاتر را در این منطقه با تئاتر خیابانی شروع کنیم چون تفریح در این جزیره بیشتر حالت گردشگری دارد و به این ترتیب گردشگران بیشتر می توانند از خروجی تئاتر لذت ببرند.

پری صابری نیز در سخنانی مطرح کرد: یکی از اتفاقاتی که اخیرا در کشور من رخ داد نطق تاریخی رئیس جمهور درباره فرهنگ و هنر بود و جایگاهی که برای آن قائل شد ما همیشه به هنر به عنوان یک سرگرمی نگاه می کردیم اما هنر بقای یک ملت است و تمام موجودیت ما با هنر معنا پیدا می کند.

وی در پایان با اشاره به خاطره خود از حضور گسترده مردم در موزه لوور برای تماشای قسمت ایران‌شناسی عنوان کرد: امیدوارم با توجه رئیس جمهور بتوانیم هنر ایران را به مرحله ای که واقعا حق ما است، برسانیم، پرچم ایران را اگر با هنری که دارد در دیگر کشورها بالا ببریم همه جا ما برنده هستیم.
نظر شما