جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۰
کد خبر: ۷۳۶۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
به کوشش مجتمع فرهنگی هنری نور صورت می گیرد
مجتمع فرهنگی هنری نور در آستانه فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی سیزدهمین نشست پژوهشی اورنگ را با محوریت معرفی هنر انقلابی و آثار نقاشان انقلاب اسلامی برگزار می کند.

 به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای فردوس، مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 5 اظهار داشت: امروزه هنر به ویژه هنرهای تجسمی با آن همه گستردگی به عنوان یک رسانه مطرح شده و بیشتر هنرمندان می کوشند از هنر برای بیان اغراض سیاسی و اجتماعی خود استفاده کنند.

«ناصر امین زاده» افزود: بهره گیری از رسانه های جمعی جدید به هنرمند کمک می کند تا ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کنند، لذا مخاطبان بیش از گذشته با آثار خلق شده توسط هنرمندان رو به رو هستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر درک اثر هنری برای مخاطب و پی بردن به اغراض هنرمند نیازمند سواد بصری لازم و شناخت بعضی از زمینه ها و گرایش های سیاسی و اجتماعی هنرمند است.

مدیر فرهنگ سرای فردوس با بیان این که برنامه «اورنگ» در منطقه 5 با هدف ایجاد زمینه برای آشنایی علاقمندان به هنرهای تجسمی و افزایش سواد بصری آنان و درک هر چه بهتر آثار هنرمندان از سال 1390 در مجتمع فرهنگی هنری نور آغاز شد، خاطرنشان کرد: دست اندرکاران برنامه قصد داشتند با طراحی برنامه های هدفمند و مستمر تا آنجا که می توانند به مخاطبان کمک کنند تا درکشان از اثر هنری بالا رود.

امین زاده ادامه داد: برگزارکنندگان برنامه اورنگ طی مشورت با استادان حوزه هنرهای تجسمی ابتدا سیر مطالعاتی هدفمندی را طراحی کردند و سپس قرار شد برنامه با توجه به سیر مطالعاتی طراحی شده از سوی استادان آغاز شود؛ همچنین مقرر شد جلسات از کلیات و تاریخ هنر ایران و جهان آغاز شود و به جزئیات و نقد آثار هنری بپردازد.

وی گفت: جلسات ابتدایی با پرداختن به کلیاتی از تاریخ هنر جهان آغاز شد و در برنامه های بعدی تاریخ هنر در ایران مشتمل بر تاریخ هنر قبل از اسلام، هنرهای تجسمی در دوران اسلامی و دوره معاصر مورد توجه قرار گرفت.

مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 5 با بیان این که پس از بررسی های تاریخی موضوعات وارد مرحله جدیدی شد، خاطرنشان کرد: در این مرحله هنر 32 ساله اخیر و تاثیر انقلاب اسلامی در خلق و پیشرفت هنر به همراه تعالی و اخلاقی شدن و ورود مضامینی چون ایثار و از خود گذشتگی، شهادت، اتحاد و وحدت، آزادی، دوستی و ... در هنرهای تجسمی بررسی می شود.

خاطرنشان می شود، سلسله نشست های پژوهشی «اورنگ» با هدف معرفی تاریخ هنرهای تجسمی در ایران و تحلیل نقش افراد و جریان های هنری در سیر تحولات هنرهای تصویری کشور در مجتمع فرهنگی هنری نور برگزار می شود.

در سیزدهمین نشست از سلسله نشست های اورنگ که به مناسب سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به معرفی هنر انقلابی و آثار نقاشان انقلاب اسلامی اختصاص دارد، سید امیر سقراطی (نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی) و آرش تنهایی (طراح، گرافیست و نویسنده) به عنوان کارشناس به ارائه مطالبی پیرامون موضوع برنامه می پردازند.

همچنین همزمان با برگزاری این برنامه پژوهشی، نمایشگاهی از آثار نقاشان انقلاب اسلامی در مجتمع فرهنگی هنری نور برپا خواهد شد.

علاقمندان برای شرکت در این برنامه می توانند سه شنبه 8 بهمن ماه ساعت 16 به مجتمع فرهنگی هنری نور واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بعد از پل ستاری مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 44088707 تماس حاصل کنند.

همچنین نشانی الکترونیکی ferdos. farhangsara.ir برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر برنامه های مراکز فرهنگی و هنری منطقه 5 اعلام شده است.

نظر شما