سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۶
کد خبر: ۷۳۸۵۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
روزهای تعطیل پایان هفته فرصت خوبی برای کشف تازه‌ها و مرور زیبایی‌هاست و فرهنگ و هنر می‌تواند جایگاهی مناسب در این کشف و مرور داشته باشد.
به گزارش خبرنگار شهر، تهران شهری است با سینماها، بوستان‌ها، گالری‌ها، سالن‌های تئاتر و موسیقی و حتی جاذبه‌های طبیعت‌گردی متعدد که می‌توانند آخر هفته جذابی را برای اهالی این شهر فراهم کنند.

تماشای یک فیلم تازه در سینما
خوشبختانه سینما از آن دست امکاناتی است که در تهران به وفور یافت می‌شود و از شمال تا جنوب شهر در دسترس است. پس بد نیست برای – پرکردن که نه – گذراندن بخشی از تعطیلات آخر هفته، از این امکان استفاده کنید.

«برلین ۷» به کارگردانی رامتین لوافی مدتی است در سینماها اکران شده است. فیلمنامه این فیلم سینمایی را محمدرضا گوهری نوشته است و توم بیشاپز، مصطفی زمانی، کارولین ایشهورن، مسعود رایگان، حلیما ایلتر، هاینه لاترباخ، سمیر فوکس، مریم عباس و کریستین ویکتور کوینه در آن بازی می‌کنند.
این فیلم زندگی چند مهاجر را روایت می‌کند که عواقب جنگ و حمله به عراق، آن‌ها را مجبور می‌کند به‌دنبال جایی برای زنده ماندن باشند. «عاطف» همراه با دختر و پسر بیمارش به برلین می‌رسند، جایی که خطری زندگی‌شان را تهدید نمی‌کند. اما آن‌ها در برلین متوجه می‌شوند که همه زندگی زنده‌ماندن نیست.
برای تهیه بلیت و اطلاع از سانس‌های اکران این فیلم سینمایی می‌توانید اینجا کلیک کنید. 


یک پیشنهاد هنری برای عصر جمعه
اگر از طرفداران هنرهای تجسمی هستید و به محیط زیست هم علاقه دارید، عصر جمعه سری به خانه هنرمدان بزنید. گالری نامی خانه هنرمندان از عصر جمعه 11 بهمن میزبان نمایشگاه تصویرسازی پرندگان است که حاصل فعالیت هنرمندان در نخستین دوره تصویرسازی محیط زیست را به نمایش می‌گذارد.
گروه هنری پیله بهشت در شهریورماه سال جاری با انتشار فراخوان از تصویرگران دوست‌دار محیط زیست کرد در نخستین پیوند هنر و محیط زیست با محوریت «پرنده‌نگری» مشارکت کنند و هدف آن‌ها تقویت جایگاه طبیعت در عرصه هنر، پیوند هنر و طبیعت از دریچه‌ای جدید و ثبت گونه‌های مختلف پرندگان توسط هنرمندان بود.


این نمایشگاه با عنوان «بازگشت پرندگان» همزمان با آغاز ایام‌الله دهه فجر در ساعت 17 روز جمعه  11بهمن ماه در خانه هنرمندان افتتاح می‌شود و تا 21 بهمن نیز ادامه خواهد داشت. 
در این نمایشگاه علاوه بر مهشید دارابی، هما رستمی شاهواری، سمائه شریفی، مرضیه صادقی، نازنین عباسی، سبا عربشاهی، ریحانه علیخانی، مرجان قائمی، آرزو قلی زاده، افروز قلی زاده، زهرا کیقبادی، گلرخ محتاج الفضل، مینا محیطیان، لیدا معتمد، رضا مکتبی، فائزه مهدوی حاجی، سارا نارستان، نسیم نوروزی، طیبه برنجی، عبداله حاجی وند، بنفشه حسن‌زاده، فاطمه رادپور، نیلوفر صداقت، میترا صداقت و مسعود مجاور آگاه، هنرمندان ایرانی از کشور کانادا و سوئد نیز شرکت کرده‌اند.
این نمایشگاهتوسط گروه هنرى پيله بهشت و با حمایت انجمن فرهنگى هنرى تصویرگران، خانه هنرمندان ایران، شهرداری تهران و سازمان آگهی‌های روزنامه ایران برگزار می‌شود.


تئاتر؛ تفریحی با پیشینه چندهزارساله
اگر اهل تئاتر هستید و از این هنر چندهزار ساله لذت می‌برید و اگر از نمایشنامه‌های کلاسیک خوش‌تان می‌آید حتی اگر اقتباسی معاصر از آن را ببینید، در فرصتی آخر هفته زمانی را به دیدن نمایش «هملت» شکسپیر به کارگردانی مسعود طیبی اختصاص دهید.

این نمایش 35 دقیقه‌ای از اول بهمن‌ماه در سالن کوچک تالار مولوی روی صحنه است و اجرای آن تا 30 بهمن ادامه خواهد داشت.
مهتاب باجلان، صالح لواسانی و رامین یحیی‌زاده بازیگران این نمایش هستند و یاور آزاد دستیاری کارگردان آن را برعهده دارد.
بهای بلیت «هملت» 10هزار تومان است و اگر از اعضای سایت تیوال هستید می‌توانید همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌‌ها از تخفیف 30درصدی استفاده کنید و این بلیت را به بهای 7000 تومان خریداری کنید.
 تالار مولوی در خیابان انقلاب، نرسیده به میدان انقلاب، ابتدای خیابان ۱۶ آذر واقع است و بلیت را هم می‌توانید بدون زحمت و دردسر، از اینجا تهیه کنید.


یک سرگرمی خانگی
استفاده از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، یکی از سرگرمی‌های راحت، کم‌خرج و مفرح خانواده‌ها در تعطیلات آخر هفته، به‌ویژه در روزهای سرد زمستان است. 

اگر سریال «شاهگوش» ساخته داوود میرباقری را دنبال می‌کنید، قسمت نهم آن به‌تازگی وارد بازار شده است. در این قسمت با همسر معتاد خانم دکتر زوزنی آشنا می‌شوید و بخشی از زندگی خصوصی اسفندیار مجبور برایتان رو می‌شود. رضا کیانیان در نقش «قاف. کاف» نیز با اهالی کلانتری ملت درگیر حفظ آبرویش است.
قسمت نهم «شاهگوش» را می‌توانید از سوپرمارکت‌‌های محله‌‌تان خریداری کنید.

چهارشنبه عصر لذت‌بخش برای ادبیاتی‌ها
اگر اهل ادبیات هستید و عصر چهارشنبه جزء تعطیلات آخر هفته‌تان محسوب می‌شود و فرصت شرکت در یک نشست ادبی را دارید، شاید درس‌گفتار «نگره‌ی نظربازی از منظر حافظ و سعدی» در مرکز فرهنگی شهر کتاب یک گذرانِ خوبِ فرهنگی برای فراغت‌تان باشد.
دوازدهمین مجموعه درس‌گفتارهای شهر کتاب درباره‌ حافظ، به تحلیل و بازخوانی مفاهیم بنیادی نظربازی از دیدگاه حافظ و سعدی و معرفی ویژگی‌های این نگره اختصاص دارد و با سخنرانی دکتر فرح نیازکار برگزار می‌شود.

برای شرکت در این درس‌گفتار می‌توانید روز چهارشنبه نهم بهمن، ساعت 16:30 به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم مراجعه کنید.

گشت‌وگذار دلچسب در بهشتی نزدیک به تهران
روستای وردیج و واریش یکی از جاذبه‌‌های گردشگری اطراف تهران است و طبیعت‌گردان آن را بهشتی گمشده‌ می‌دانند. 
با طی مسیری نسبتا کوتاه در پهنه غربی تهران و با ادامه اتوبان همت تا انتها، می‌توانید خود را به این منطقه زیبا و خوش آب‌وهوا برسانید. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این منطقه، علاوه بر دو روستای واریش و وردیج، کوه‌‌هایی است که صخره‌‌های متخلخل دارند و به «آدمک جیان» معروفند.


سطح زیر کشت روستای وردیج 250 هکتار و شامل باغستان‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور است.
برای دسترسی به این منطقه زیبا و خوش‌آب‌وهوا می‌توانید از نقشه زیر کمک بگیرید:



مطالعه کتاب دور از هیاهوی خیابان‌‌
اگر مطالعه کتاب در فراغت پایان هفته را به گشت‌وگذار ترجیح می‌دهید و اگر از هنرهای تجسمی به‌ویژه کاریکاتور لذت می‌برید، بد نیست کتاب «مینیاتورهای سیاه» را ورقی بزنید. این کتاب گزیده‌ای از طرح‌های کامبیز درم‌بخش را در بر دارد که از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴ طراحی شده‌اند.

منتقدان می‌گویند درم‌بخش خط را چون جادوگران به کار می‌‌برد و جهانی شگرف را به مخاطبان هدیه می‌کند.
درمبخش 30 سال منتظر چاپ این کتاب بوده و به‌تازگی نشر تاش آن را در 120 صفحه و در قطع رحلی منتشر کرده است. پیشگفتار «مینیاتورهای سیاه» را جواد مجابی نوشته است و در متن پشت جلد آن به قلم مجابی نیز آمده است: «برای دیدن و دریافتن «مینیاتورهای سیاه» نه نیاز به توصیف معانی آن است و نه ضرورتی به وررفتن با چم و خم‌های قلم‌گیری و ترکیبکارها. 
مراسمی برای رونمایی این کتاب نیز عصر امروز ساعت 16:30  با حضور آیدین آغداشلو، ابراهیم حقیقی و پرویز کلانتری در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. 

هیجان یک کنسرت موسیقی در روزهای آخر هفته 
موسیقی از آن هنرهایی است که اگر اهلش باشید، می‌تواند لحظات بسیار خوبی را برایتان رقم بزند؛ به‌ویژه اگر نوعی خاص از موسیقی را دوست داشته باشید که هر جایی پیدا نمی‌شود.


فرهنگسرای اندیشه روزهای پنجشنبه و جمعه، 10 و 11 بهمن‌ماه، ساعت 20:00 میزبان کنسرتی از گروه «آهيل» است.
بابک صفرنژاد نوازنده هارمونيکا، حمزه يگانه نوازنده پيانو، فرزاد فخرالديني نوازنده گيتار الکتريک، آرش سعيدی نوازنده گيتار باس و امين طاهری نوازنده درامز، اعضای این گروه پنج‌نفره هستند. 
قیمت بلیت این کنسرت نیز 35 و 40 هزار تومان است و برای تهیه آن به‌صورت اینترنتی می‌توانید اینجا کلیک کنید.


نظر شما